محافظه كار
درون نگر پروژه ها و ارائه مجموعة كار

تحليل
خلاقيت
كار گروهي
تنها كاركردن
سازمان دهي
تعهد زياد

قضايي
قانون گذار
برون نگر
درون نگر
پايور سالار
فردسالار مصاحبه

برخورداري اجتماعي

برون نگر

2-3 تاريخچه شركت ايران خودرو ديزل
تا قبل از سال1338 حمل و نقل بصورت سنتی و با استفاده از محدود خودروهای کار وارداتی قدیمی صورت می گرفت. رشد و پراکندگی جمعیت و گسترش شهرها موجب رونق حمل و نقل گردید و به تدریج ضرورت تولید خودرو کار در کشور احساس شد. اولین گام برای تولید خودرو کار در ایران در سا ل 1338 در مجموعه کوچکی در سه راه آذری برداشته شد و عملاً شرکت خاور با سرمایه اولیه 26 میلیون ريال با هدف مونتاژ یک دستگاه کامیون “LP” در روز با قطعات منفضله وارداتی از آلمان فعالیت خود را آغاز کرد و در این سال موفق به مونتاژ 186 دستگاه کامیون شد.
در سال 1342 کارخانه به محل کنونی و زمینی به مسا حت 520000 متر مربع منتقل گردید و در اولین سال موفق به تولید 762 دستگاه کامیون ، که به کامیون قند و شکر معروف بود ، شد و توانست با طراحی قا لب ها ، اتاق راننده را مشابه سازی و ساخت داخل کند.
در سال 1355 شرکت اقدام به احداث سالن ها ی وسیع تولید نمود ، که این امر سبب افزایش تولید تا سقف 8777 دستگاه شد . در سال 1356 با اجرای طرح گسترش مالکیت کارگران 49% از سهام شرکت واگذار شد ، دو سال بعد شرکت مشمول بند (الف) قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران گردید و سرمایه شرکت از مرز سه میلیارد و پانصد و بیست میلیون ريال گذشت.
همزمان با افزایش سرمایه ، مجموعه بزرگ خاور در بخش تامین قطعات اصلی کامیون همچون موتور ، فنر ، اتاق و … سرمایه گذاری کرده و در کنار ان با درک ضرورت و اهمیت خدمات پس از فروش و به منظور حفظ رضایت مندی مشتریان ، شرکت گواه را با ماموریت ارائه خدمات پس از فروش محصولات خود تاسیس کرد.
در سال 1357 سرمایه شرکت پس از یک دوره افزایش به 54 میلیارد ريال رسید و توانست با خرید 40% از سهام شرکت محور خودرو در زمینه تولید اکسل به سطح خود کفایی برسد.
در سال 1362 با سرمایه گذاری در شرکتهای ایدم(تولید موتور دیزل ایران ) و فنرسازی، شرکت توانست سقف تولید را به 12002 دستگاه در سال برساند.
ولی در سال 1367 به علت کاهش سهمیه ارزی و واردات ” “CKDتولید تا1223 دستگاه کاهش پیدا کرد.
در سال 1377 با طرح ادغام برخی شرکت های خودرو ساز به منظور تخصصی کردن تولید خودرو در کشور بخش اعظمی از سهام شرکت خاور (63%) به گروه صنعتی ایران خودرو واگذار شد و به تبع آن خطوط تولید خودروهای دیزل در ایران خودرو تعطیل و به شرکت خاور سابق منتقل شد. با افزایش خطوط تولید جدید ، شرکت خاور به مجموعه عظیم تولیدی با بیش از 500000 مترمربع فضای تولیدی ، انبار و ساختمان تبدیل ، و نام آن به ایران خودرو دیزل تغییر یافت.
با اقدام بخش اتوبوس سازی و مینی بوس سازی ایران خودرو در گروه صنعتی خاور و توسعه تأسیسات با وسعت 125000 متر مربع سالن تولید ، شرکت ایران خودرو دیزل پا به عرصه تولید خودکار در کشور نهاد . شرکت ایران خودرو دیزل در بخش اتوبوس سازی در حال حاضر با ارائه اتوبوس های شهری O355 و O457 وتوریستی و(بین شهری) با نیروی محرکه بنز((OM457مطابق استاندارد زیست محیطی EUROII و نیزبا معرفی محصولات جدیدی مانند اتوبوس های گاز سوز شهری ( (CNG، اتوبوس های مگاترنس و اتوبوس های توریستی دو طبقه اتوبوس فرودگاهی و میــدی باس شهری 9 متری ، تأمین طیف گسترده ای از انواع اتوبوسهای مورد نیاز کشور را بر عهده دارد.
همچنین محصولاتی نظیر مینی بوس )CHROUS هیوندا) ، ون سواری بنز ، ون اسپرینتربه عنوان خودروهای متوسط و کوچک از جمله محصولات متنوع شرکت می باشند.
در بخش خودرو های باری ، کامیون کشنده ترانزیتی ACTROS 1843″” ، با ظرفیت کل از 18 تن تا فوق سنگین ، کامیونهایATEGO” ” با ظرفیت نا خالص از6 تن تا 26 تن و همچنین نسل جدید کامیون های کشنده AXOR”” و فراز از محصولاتی هستند که در برنامه تولید این شرکت گنجانده شده است.
این شرکت در حال حاضر با ادامه روند رو به رشد خود به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای کار در کشور و مطرح در سطح خاورمیانه ، با بهره گیری از توان بیش از 5000 نفر نیروی کار آمد (با احتساب نیروی انسانی شرکتهای اقماری قریب به 15000 نفر ) خطوط تولید پیشرفته ، خط رنگ ED ،بخش های فعال کیفیت ، آموزش، مهندسی و …می رود تا با تولید محصولات با کیفیت، نام ایران را در کرانه های بازار داخلی و خارجی سر بلند نماید.
شرکت های تابعه :

این را هم حتما بخوانید :   رابطه جو اخلاقی با نیت ترک خدمت از طریق رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان در شهر رشت