دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

در ایفاء تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیاندیدگان را بدون لحاظ جنسیت و مذهب تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت کند …………
همانطور که ملاحظه می شود به صراحت تساوی دیه اقلیتها با مسلمان در قوانین مختلف ایران پذیرفته شده است . بنابراین اگر در یک تصادف یک فرد مسیحی مجروح یا کشته شود دیه ی این فرد بر اساس مقدار دیۀ افراد مسلمان محاسبه می شود .
د- محاسبه دیه در زندگی نباتی (مرگ مغزی)
یکی از حالتهایی که به اشتباه مرگ تلقی می شود قرار گرفتن در زندگی نباتی است . این افراد دچار آسیب مغزی شدید و غیر قابل برگشت در قوای عالی مغز شده اند ، در حالی که نواحی قاعده ای مغز آن ها سالم است ، بنابراین دارای علایم حیاتی پایدار بوده و دوره خواب و بیداری داشته اما هوشیار نیستند و در کی از محیط نداشته وبه محرک های بیرونی پاسخی نمیدهند و به همین دلیل دچار زوال منافع متعددی شده اند، لذا در تعیین میزان خسارت در قالب ارش ودیه در اینگونه موارد اختلاف نظر اساسی وجود دارد و قضات به سختی رای به جبران خسارت می دهند . در توضیح شرایط تعیین دیه بر افرادی که در شرایط زندگی نباتی قرار گرفته اند ، به مشکل تعیین تعدد دیه و ارش می توان اشاره کرد و تعیین یک دیه کامل برای زوال عقل کاملاً درست است . اما محل اختلاف در خصوص زوال سایر منافع و بحث اصالت تعدد دیات و ارش مترتب بر آن هاست .همه کار شناسان در مورد افرادی که در حالت زندگی نباتی قرار دارند بحث تعدد آسیب مطرح می کنند و معتقدند چندین دیه به فرد بیمار متعلق میگیرد ؟، باید به این دیه و ارش هزینه درمانی و هزینه دارو و پرستار، طولانی شدن مدت درمان را اضافه کرد و ضرر و زیان که به خانواده بیمار هم وارد می شود را نباید نادیده گرفت ،که البته با مطالبی که قبلاً گذشت قضات خسارات مازاد بر دیه را نمی پذیرند.ولی نمی توان مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد نادیده گرفت . برای مثال برخی از منافع زایل شده در زندگی نباتی موجبات خرج نزدیکان فرد مبتلا می گردد ، نظر عدم توان فرد در خصوص مراعات مسائل بهداشتی (نظیر دفع ادرار در بستر)، حال سؤال اینجاست چنین مواردی از مصادیق زوال منافع بوده و دیه یا ارشی بر آن مترتب است ؟
مخالفین اطلاق دیه و ارش بر این منافع زائل شده بر این باورند که دستگاه ادراری این گروه از بیماران سالم بوده علت عدم کنترل دفع ادرار در آن ها به دلیل زوال عقل و عدم درک صحیح ایشان از محیط است .در حالی که موافقین اطلاق دیه و ارش در زندگی نباتی ،معتقدند که زمانی به هر دلیلی سلب اختیار در کنترل ادرار صورت گیرد،منافع زائل گردیده لذا مستحق در یافت دیه می باشد.
با وجود تمام نظرات موافق و مخالف در این زمینه می توان با توجه به اقوالی که در مورد دیه وجود دارد به نظر می رسد در احتساب دیه این قبیل افراد یکی از طرق ذیل را می توان اعمال کرد.
طریق اول : اینکه تمام اعضا و منافعی که کارایی ندارد چه از میان رفتن آن ها قطی باشد یا نباشد در نظر گرفته شود.

طریق دوم : اینکه در تعیین دیه مصدوم صرفاً دیه ی اعضا ومنافعی پرداخت شود که قطعاً و مسلماً از بین رفته باشد (به عنوان مثال می توان دیه ی فلج دست و پا ، زوال عقل ، عدم کنترل ادرار و مدفوع را نام برد )
طریق سوم : تعیین یک دیه وبه لحاظ هزینه های گزاف درمانی و نگه داری فرد در مدت زمانی طولانی و نامعلوم خسارات مازاد بردیه مد نظر قرار گیرد.
اگر تعداد دیات را در نظر بگیریم یکی از طریق اول و دوم را باید اعمال کرد . طریق اول به این دلیل که وقتی از بین رفتن توان یا حسی مسلم نباشد ،نمی توان دیه تعیین کرد . علاوه بر آن ، باید افزود که در مورد برخی منافع ،مانند حس شنوایی این افراد به طور کامل از بین نمی رود بلکه درک شنوایی از میان رفته و قادر به درک صدا نمی باشند. سؤالی که به ذهن می رسد اینست که آیا چنین عدم درکی همان از بین رفتن حس شنوایی مد نظر قانون گذار است ؟ در پاسخ باید گفت قانون گذار در قانون مجازات اسلامی در مورد از بین رفتن شنوایی صحبت کرده و از درک شنوایی سخنی به میان نیاورده است وبه نظر می رسد با توجه به قانون ایجاب می کند که دیه از بین رفتن کامل شنوایی را در این خصوص اعمال ننماییم ( همانگونه که در رویه عملی هم غالبا پزشکان قانونی در این خصوص دیه تعیین نمی نمایند.
در برخی از روایات در مورد دیه شنیدن ، آمده است که هر گاه مجنی علیه ادعا نماید که گوش وی نمی شنود به مدت یک سال باید صبر کند و بعد از یکسال با سوگند مجنی علیه ، مبنی بر از دست دادن شنوایی خود حکم پرداخت دیه داده می شود.
درخصوص پذیرش طریقه در تعیین دیه مصدومین منتهی به زندگی نباتی ، این سؤال به ذهن می رسد که آیا این تعداد دیه جوابگوی تمام خسارات متحمله چنین بیمارانی می باشد؟ این بیماران ممکن است . سالهای سال در این وضعیت قرار بگیرند. هرچند تعداد دیه که تعلق می گیرد بالا باشد باز نمی توان بطور یقیین گفت که مبالغ جبران کننده ی تمام هزینه های درمانی و گزاف نگهداری می باشد. در حالی که می دانیم اصل در قانون به این صورت است که کل خسارات جبران شود . در حالی که باید این را هم در نظر گرفت

دسته بندی : پایان نامه حقوق

دیدگاهتان را بنویسید