دانلود پایان نامه

خصوصی آنها محرمانه باقی بماند. در نتیجه لازم است برای انتقال اطلاعات حساس از روش های خاصی استفاده شود.
به‌روز کردن اطلاعات
امنیت: باید از دسترسی افراد غیرمجاز به اطلاعات شبکه ممانعت شود.
انتخاب نظام مدیریت اسناد و مدارک به شدت تحت تاثیر فرهنگ سازمان است. نظام‌های مدیریت اسناد و مدارک می‌توانند با عملکرد محدود یا با کارایی بالا طراحی شوند و به همین دلیل می‌توانند ارزان‌قیمت یا بسیار گران‌قیمت باشند (جاشاپارا، 2004).
2-1-2-9-2- نظام‌های پشتیبان تصمیم
کار این نظام (DSS) ایجاد و ارزیابی دانش از طریق تجزیه و تحلیل داده با بهره گرفتن از مدلهای پیچیده برای حمایت از تصمیم گیری است. این نظام‌ها در محیط در حال تغییر کنونی به مدیران برای تصمیم گیری راجع به مشکلات تعریف نشده کمک مؤثری می‌کنند. مهمترین قابلیت‌های DSS عبارتند از:
حمایت از تصمیم گیری در موقعیت‌های نیمه ساختاریافته یا ساختارنیافته
حمایت از تصمیمات متوالی و تکراری
پشتیبانی از کلیه مراحل تصمیم گیری شامل طراحی، انتخاب و اجرا
حمایت از تمام فرآیندها و سبک‌ها
قابلیت انعطاف پذیری و به‌روز شدن در تمام اوقات
امکان استفاده از قابلیت‌های گرافیکی کاربرپسند
افزایش دقت و کیفیت تصمیمات و کاهش زمان تصمیم گیری (جاشاپارا، 2004).
خصوصیات کلی نظام‌های پشتیبان تصمیم عبارتند از:
برخط است.
رابط کاربر و خروجی‌های گرافیکی دارد.
یک سیستم برپایه کامپیوتر است که از فناوری‌ها و متدولوژی‌های کامپیوتری استفاده می‌کند.
به تصمیم‌گیری کمک می‌کند ولی جایگزین فرد تصمیم‌گیر نمی‌شود.
از پایگاه های داده، مدلهای تحلیلی و محاسباتی و سیستم‌های خبره درحل مسائل استفاده می‌کند.
قابلیت به‌کارگیری درحل مسائل نیمه ساختاریافته و بی ساختار را داراست.
قابلیت پشتیبانی از تصمیم‌گیریهای فردی و گروهی را دارد.
برای کلیه سطوح مدیریتی قابل استفاده است.
دقت، سرعت و کیفیت تصمیم‌گیری را بهبود می‌بخشد (بهبود اثربخشی)، ولی در راندمان تصمیم‌گیری (هزینه تصمیم‌گیری) تاثیری ندارد.
نظام‌های DSS به سمت قابلیت‌های یادگیری و خلاقیت، کارکرد شبکه‌ای و سهولت بهره برداری به پیش می‌روند.
DSS، تصمیم گیران سازمان را با کنار هم آوردن قضاوت انسانی و اطلاعات کامپیوتری شده در حل مسائل ساختاریافته و نیمه ساختاریافته یاری می‌کند، که اینگونه مسائل قابل حل با سیستمهای کامپیوتری دیگر و یا ابزارها و متدهای استاندارد نیستند.
پشتیبانی برای سطوح مختلف مدیریتی از سطوح استراتژیک گرفته تا مدیران عملیاتی فراهم می‌شود.
پشتیبانی هم برای تصمیم‌گیری انفرادی و هم تصمیم‌گیری گروهی وجود دارد.
DSS برای چندین تصمیم‌گیری مرتبط با هم و یا تصمیم‌گیری‌های متوالی پشتیبانی فراهم می‌‌کند.
DSS تمام مراحل تصمیم‌گیری را که: هوش (جستجوی شرایطی که نیاز به تصمیم‌گیری دارند)، طراحی (اختراع، توسعه و بررسی گزینه‌های موجود برای پیاده کردن تصمیم)، انتخاب ( انتخاب یکی از گزینه‌های ممکن) و پیاده سازی است را پشتیبانی می‌کند.
انواع مختلف فرآیندهای تصمیم‌گیری را پشتیبانی می‌کند.
DSS انعطاف پذیر است به‌طوری‌که کاربران بر حسب تغییراتی که به‌وجود می‌آید می‌توانند سیستم را نسبت به نیاز خود شکل دهند، به این معنی که عناصر اصلی را اضافه، حذف، ترکیب و یا سازماندهی دوباره کنند.
DSS در تلاش است که تاثیر گذار بودن تصمیم‌گیری یعنی دقت، بروز بودن تصمیمات را بهبود ببخشد.
تصمیم گیرنده بر تمامی مراحل تصمیم‌گیری در حل یک مسئله تسلط دارد.
DSS از مدلها برای ارزیابی موقعیتهای تصمیم‌گیری استفاده می‌کند. توانایی مدل کردن باعث می‌شود که استراتژیهای مختلف را در ترکیبها و شرایط مختلف بتوان بررسی کرد.
DSS دستیابی به انواع مختلف منابع داده با فرمتهای گوناگون را فراهم می‌کند. (رجبی، 1390).
دلایل نیاز به سیستم‌های مکانیزه حمایت از تصمیم گیری:
محدودیتهای فکری بشر در پردازش و ذخیره سازی: چون توانایی ذهن بشر در پردازش ذخیره و دسترسی به اطلاعات محدود است با بهره گرفتن از این سیستمها می‌توان این محدودیت را برطرف نمود.
محدودیتهای دانش: اگر برای حل یک مساله نیاز به اطلاعات و دانشهای متنوعی باشد توانائی یک فرد در حل آن مسئله محدود می‌باشد و اگر بخواهیم از چندین متخصص در هر زمینه استفاده کنیم هماهنگی و ارتباط بین این افراد مشکل خواهد بود. سیستمهای کامپیوتری این مشکلات را حل کرده و می‌توانند به سرعت به حجم زیادی اطلاعات دسترسی پیدا کرده و آنها را پردازش کنند، همچنین می‌توانند هماهنگی وارتباط بین آن افراد را آسان کنند.
کاهش هزینه: حمایت کامپیوتری باعث کاهش تعداد افراد گروه می‌شود و امکان برقراری ارتباط از مناطق مختلف را برای اعضای گروه فراهم می‌سازد و همچنین باعث افزایش بهره‌وری بخش ستادی می‌شود که همه این موارد منجر به کاهش هزینه خواهد شد.
حمایت فنی: کامپیوترها می‌توانند به سرعت و به شکل مقرون به صرفه‌ای داده‌های لازم را جستجو و ذخیره کنند یا انتقال دهند.
حمایت از کیفیت: سیستمهای کامپیوتری با اجرای سریع شبیه سازی‌های پیچیده به مدیران کمک می‌کنند تا امکانها و راهکارهای گوناگون را بررسی و تاثیرات مختلف را به سرعت و مقرون به صرفه ارزیابی کنند و از این طریق کیفیت تصمیمها را بالا ببرند.
حاشیه رقابت مهندسی مجدد فرآیندها و
اختیارات: فناوری‌های کامپیوتری در زمینه فشارهای رقابتی و تغییر در وضعیت عملیات سازمان، مهندسی مجدد فرآیندها و ساختارها، اختیارات کارکنان و نوآوریها به مدیران اختیارهایی اعطا و آنها را در اخذ تصمیم درست و سریع یاری می‌کنند (رجبی، 1390).
2-1-2-9-3- نظام‌های پشتیبان گروه
این نظام جهت افزایش ارتباطات، اشاعه و تسهیم دانش، هماهنگی و همکاری بین گروه ها طراحی شده است. پنج فعالیت اصلی گروهی توسط نظام‌های پشتیبان گروه (GSS) حمایت و تسهیل می‌شود:
ارتباطات: شامل به‌کارگیری آسان، سریع و ارزان‌قیمت فناوری‌هایی نظیر پست، الکترونیک، پست صوتی و سیستم‌های ویدئویی.
یادگیری و تسهیم دانش: شامل استفاده از ابزار معتبر، سریع و ارزان برای ذخیره‌سازی و بازیابی دانش.
همکاری: شامل تسهیم و توزیع اسناد، مدارک، سیستم‌ها و تجهیزات به منظور تقویت طوفان مغزی و ارزیابی ایده‌ها و تصمیمات.
هماهنگی: فراهم کردن ابزارهای ایجاد هماهنگی در گروه نظیر استفاده از نمودارهای جریان کار.
تعاملات اجتماعی: استفاده از دوربین‌ها و نمایشگرها در اماکن عمومی سازمان تا افراد بتوانند همدیگر را ببینند.
نظام پشتیبان تصمیم گیری بیش از هر چیز به فناوری بستگی دارد. اگرچه این نظام‌ها فرصت مناسبی برای اشاعه و تسهیم دانش، آموزش و حل مساله است، اما می‌تواند برای گروه چالش برانگیز باشد. برای مثال، تصمیمات فوری و با کیفیت پایین، همپوشانی اطلاعات، تصمیمات نادرست و پرخطر و اعتماد بیش از اندازه به برخی افراد گروه در تصمیم‌گیری می‌تواند خطرآفرین باشد. درعین حال، این خطرات می‌تواند توسط خود اعضای گروه کنترل شود که نتیجه آن کاهش هزینه، صرفه‌جویی در زمان و افزایش خلاقیت در تصمیم‌گیری خواهد بود (جاشاپارا، 2004).
2-1-2-9-4- نظام‌های اطلاعاتی مدیران اجرایی
این نظام‌ها فراهم کننده اطلاعات و دانش با کیفیت برای مدیران جهت برنامه ریزی راهبردی و فرآیند کنترل هستند. نظام‌های اطلاعات مدیران اجرایی (EIS) در اواسط دهه‌ی 1980 با هدف اولیه تهیه اطلاعات قابل دسترس، دقیق، به‌موقع و کافی، برای برنامه‌ریزی راهبردی و کنترل پروژه‌های مدیران اجرایی، ایجاد و توسعه یافت. به‌دلیل عدم آشنایی بسیاری از مدیران اجرایی با رایانه، این نظام‌ها به گونه‌ای طراحی شدند که حتی یک کودک 10 ساله نیز به‌راحتی می‌توانست با آنها کار کند. تحقیقات متعدد عوامل زیر را برای افزایش موفقیت و کارایی نظام‌های اطلاعات مدیران اجرایی مؤثر دانسته‌اند:

 
 
لزوم تعهد مدیران اجرایی برای حمایت از نظام و دادن بازخورد برای بهبود کیفیت.
لزوم حمایت و همکاری سایر بخشها (بخش فناوری اطلاعات، طراحی محصول، تحقیقات بازار و مدیران عملیاتی) با مدیران اجرایی.
لزوم یکپارچه سازی دانش تجاری و کارهای گروهی.
ایجاد هماهنگی بین سیستم‌ها و فرآیندها با نظام اطلاعات مدیران اجرایی (جاشاپارا، 2004).
2-1-2-9-5- نظام‌های مدیریت جریان کار
ارتباط دانش با جریان‌های کاری و منابع سازمانی نظیر کارکنان از طریق این نظام‌ها (WMS) صورت می‌گیرد که یکی از مناسب‌ترین ابزارهای مهندسی مجدد فرآیندهای سازمانی هستند. این نظام‌ها بخشی از برنامه‌ریزی منابع سازمانی، نوعی ادغام سازمانی و منبع فرآیندها و رویه‌های سازمانی محسوب می‌شوند. عناصر اصلی نظام‌های مدیریت جریان کار عبارتند از:
بخش تصویب جریان کار: این بخش قلب WMS است و موارد کاری جدید را تعریف و جریان انجام امور را هدایت می‌کند. همچنین نسبت به انجام وظایف به روش صحیح و در زمان مقرر اطمینان حاصل می‌کند.
شکل 2-8: اجزای نظام مدیریت جریان کار (جاشاپارا، 2004)
ابزارهای توصیف فرآیند: شامل ابزارهایی جهت توصیف فرآیند مدلسازی، طبقه‌بندی منابع و تجزیه و تحلیل است.
درخواست و تقاضای کاربر جریان کار: هر کارمند یک لیست کاری دارد که در آن وظایف شغل مشخص شده است. وظیفه کاری ممکن است در ارتباط با کاربر نهایی یا دیگر کارکنان باشد و به‌صورت فردی یا گروهی انجام گیرد.
درخواست‌های رسیده از سایر بخشها: این تقاضاها از بخشهای دیگر دریافت می‌شود و برای ایجاد رضایت کاربر نهایی باید به آنها پاسخ داده شود.


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

ابزارهای سرپرستی و نظارت: شامل ابزارهای روزانه مدیریت نظیر ابزارهای ثبت، گزارش‌گیری و ارزیابی است. این ابزارها به کاربر اجازه می‌دهد تا با بهره گرفتن از موردکاوی، گلوگاه‌ها و نقاط پر اشتباه سیستم را شناسایی و آزمون کند.
با توجه به گسترش اینترنت و اینترانت، یکپارچه سازی بازارها و دسترسی سریع، نسل‌های آینده WMS با چالش روبرو هستند. در آینده برای پاسخ به نیازهای متغیر بازار، تمایل به WMSهای موقت با فرآیندهای کاری مجزا برای هر قسمت است (جاشاپارا، 2004).
2-1-2-9-6- نظام‌های مدیریت ارتباط با مشتری
به‌طور خلاصه جمع آوری و ذخیره اطلاعات درباره نیازها و خواسته‌های مشتریان با تاکید بر بانک اطلاعات مشتری وظیفه اصلی نظام‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است. این نظام‌ها به‌وسیله ادغام فناوری با فرآیندهای سازمان به دنبال پاسخ به نیازهای مشتریان در هر لحظه از زمان هستند. راهبرد ارتباط با مشتری راهبردی بلندمدت و مبتنی بر اعتماد است و در درازمدت برای سازمان ارزش افزوده ایجاد می‌کند. در نتیجه لازم است برای حفظ و افزایش ارتباط با مشتری فناوری CRM با اهداف تجاری سازمان هماهنگ و یکپارچه شود. نظام‌های مدیریت ارتباط با مشتری تنها محدود به بازاریابی و فناوری اطلاعات نیست، بلکه دامنه گسترده‌تری نظیر مالی، عملیاتی و منابع انسانی را نیز دربر می‌گیرد. فناوری‌هایی نظیر انبار داده، فنون داده کاوی، صفحات وب، اینترانت و نظام‌های پشتیبانی تصمیم جایگاه ویژه‌ای در CRM دارند. درعین حال توسعه و گسترش نظام‌های مدیریت ارتباط با مشتری در سازمان‌ها ممکن است دشوار باشد: ممکن است کاربران از این نظام‌ها حمایت نکنند، یا آنها با سبک زندگی کاربران هماهنگ نباشند، و یا به جای بهبود فرآیندها بیش از اندازه بر فناوری تاکید کنند. حوزه کاری CRM دائم در حال تغییر است و حتی ممکن است مدیران ارشد هم از آن حمایت نکنند. افزایش هزینه و اتلاف وقت نیز ممکن است باعث دلسردی و عدم تمایل کاربران به استفاده از این نظام‌ها شود. برای غلبه بر این مشکلات، توسعه CRM باید مبتنی بر کاری دقیق و حساب شده شامل مراحل زیر باشد:
برنامه ریزی: شناسایی مدیران سطوح مختلف سازمان که نیاز به اطلاعات مشتریان دارند و جلب حمایت مدیر ارشد.
تحقیق: ارزیابی ساختار سازمانی، فرهنگ، نرم‌افزار، سخت‌افزار، فروشندگان و تامین‌کنندگان سازمان.
تجزیه و تحلیل سیستم: شناسایی نیازهای اطلاعاتی کارکنان برای تعاملات سودمند و مؤثر با مشتری، چگونگی استفاده از سیستم‌های خودکار یا وب، سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات و….
طراحی: مشخص کردن جزئیات خواسته‌های مشتریان و تغییرات موردنیاز نظام برای هماهنگ شدن با سایر نظام‌های دانشی سازمان.
ساختاردهی: توسعه ساختارهای ممکن مطابق با برنامه طراحی شده.
اجرا: ارائه برنامه‌های آموزشی برای تمام سطوح مدیران و مجریان به‌خصوص در ارتباط با مسائلی نظیر آمار و داده کاوی.
نگهداری و مستند سازی: ارزیابی و تغییر نظام متناسب با کیفیت و کمیت داده ها.
انطباق و سازگاری: بهبود مداوم CRM از طریق جمع آوری اطلاعات جدید درباره مشتریان.
برای کسب نتایج بهتر، لازم است CRM با DSS و EIS تلفیق و ترکیب شود. افزون بر این CRM باید فراتر از مرزهای سازمانی، تسهیم اطلاعات بین بخش‌های مختلف زنجیره ارزش را تسهیل نموده و یکپارچه با فنون داده کاوی و انبارداده، نیازهای اطلاعاتی سازمان در ارتباط با مشتریان را پاسخ دهد (جاشاپارا، 2004).
2-1-2-10- عوامل مؤثر بر طراحی و اجرای نظام مدیریت دانش
مطالعات و بررسی‌های داونپرت و پروساک (2000)، کولیسن و پارسل (2002) و دستیاران دیوید اسکایرم (2003) تاکید داشته اند که برای موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش مسائلی (نظیر کارکنان، فرهنگ سازمانی، مدیران سازمانی، نوع دانش و فناوری اطلاعاتی و ارتباطی) برحسب عوامل زمانی و مالی درنظر گرفته شوند. به هر حال برای طراحی و اجرای نظام مدیریت دانش، در نظر گرفتن عوامل و اصول زیر ضرورت زیادی دارد:
شکل 2-9: عوامل مؤثر در نظام مدیریت دانش سازمان (مهرعلی‌زاده، عبدی، 1388)
2-1-2-11- راهبرد مدیریت دانش

اولین و شاید دشوارترین مرحله، طراحی نقشه مدیریت دانش و تدوین راهبردی برای اشتراک دانش است. برای تدوین چنین راهبردی پاسخ به سوالات زیر ضروری است:
چه نوع دانشی به اشتراک گذاشته شود؟
اشتراک دانش با چه کسی برنامه ریزی شود؟
دانش چگونه به اشتراک گذاشته شود؟
چرا دانش به اشتراک گذاشته شود؟
آیا دانش قابل اشتراک است؟
چیونک و همکاران (2005) در الگوی طراحی شده‌ی خود برای طراحی و اجرای ارزیابی مدیریت دانش بر مراحل زیر تاکید داشته‌اند:
ایجاد توافق در سازمان برای برنامه ریزی و اجرای مدیریت دانش.
ارزیابی میزان آمادگی سازمان برای اجرای مدیریت دانش.
اجرای پرسشنامه و مصاحبه برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز.
طراحی سیاهه دانش: این سیاهه مجموعه‌ای از اطلاعات لازم در زمینه‌ی دانش ضمنی و صریح سازمان فراهم می‌سازد.
نقشه‌ی دانش: حاوی وضعیت موجود دانش سازمانی از یک طرف، و وضعیت مطلوب دانش سازمانی از طرف دیگر (مهرعلی‌زاده، عبدی، 1388).
2-1-2-12- فرهنگ سازی مدیریت دانش
مؤسسات برای به کار گیری مطلوب مدیریت دانش بایستی ضرورت ایجاد فرهنگ اشتراک دانش میان کارکنان را از طریق فرآیند فرهنگ سازی درک نمایند. اهمیت نهادینه سازی مدیریت دانش در سازمان به این دلیل است که نخست درک نادرست کارکنان را از مدیریت دانش تصحیح نموده و دوم آنها را در درک مزایای اشتراک دانش در سازمان یاری می‌رساند. این فرهنگ سازی به‌طور خلاصه شامل توجه به نگرش کارکنان سازمان به مدیریت دانش، ایجاد تغییرات فرهنگی به‌منظور پذیرش مفاهیم مرتبط با مدیریت دانش، نظام پاداش مناسب، اختصاص زمان کافی و رهبری توانمند است (مهرعلی‌زاده، عبدی، 1388).
2-1-3- سازمان (نهاد) دانش محور
بسیاری از سازمان‌ها به این باور رسیده اند که برای موفقیت و اثربخشی بیشتر در عرصه اقتصادی امروز دنیا، باید به یک سازمان دانش محور و مبتنی بر دانایی تبدیل شوند، با این حال تعداد کمی از آنها دریافته اند که برای دانش محور شدن چگونه عمل کنند و چه تحولاتی در خود ایجاد کنند. بسیاری از سازمان‌ها تصور می‌کنند هرچه بیشتر، دانش، محور تولید و خدمات آنها باشد، دانش بنیان تر هستند.


دیدگاهتان را بنویسید