دانلود پایان نامه

شده است که شارع اسلام حکم تعدّد زوجات را تشریع کند، نه ترویج امر شهوترانی. و ترغیب مردم به این‌که در شهوت غرق شوند و اگر اشکال کنندگان به اسلام در خصوص تشریع این حکم انصاف می‌داشتند لبه تیز حملات خود را متوجه بانیان تمدّن غرب می‌کردند و جا داشت این تمدّن را به ترویج فحشاء و ترغیب مردان به شهوت رانی متّهم سازند، نه اسلام را که اجتماع را بر پایه سعادت دینی قرار داده است.
بله در تجویز تعدّد زوجات این اثر است که شدّت حرص مرد را شکسته و تسکین می‌دهد، چون به قول معروف، هرآن کس که از چیزی منع شود به آن حریص می‌گردد …

اگر قانون او را از غیر همسر اوّلش منع کند حریص‌تر می‌شود ولی اگر قانون به او اجازه گرفتن همسر دوم، سوم را بدهد، هرچند بیش از یک همسر نداشته باشد، عطش حرصش فرو می‌نشیند و با خود فکر می‌کند که برای گرفتن همسر دیگر راه باز است و کسی نمی‌تواند مرا جلوگیری کند، اگر روزی خود را در تنگنا ببینم از این حق استفاده می‌کنم و همین باز بودن راه ‌بهانه او را از ارتکاب زنا و هتک ناموس محترم مردم، از دستش می‌گیرد.
شهید مطهری (ره) می‌فرماید: در پاسخ به این شبهه باید گفته شود که تنها عامل پیدایش تعدّد زوجات در میان بشر مسأله هوس‌رانی نمی‌تواند باشد چرا که اگر این جنبه در مدّ نظر گرفته شود این را یک مرد می‌تواند بدون این‌که تعهد و مسؤولیتی در قبال زنان داشته باشد این میل خود را از طریق معشوقه و رفیقه ارضاء کند چرا تن به ازدواج دهد که برایش تقیید و تعهّد نسبت به زن و فرزندان.
حمید کریمی می‌نویسد: اسلام با افراط در شهوترانی مخالف است نه به اصل شهوت‌ها. تعدّد زوجات یک عمل افراطی و انحرافی نیست. با قیودی که اسلام قرار داده است به کلّی امکان هوسرانی از مرد سلب می‌شود. اسلام با محرومیت از نعمت‌ها و نیز با بی قیدی کامل مخالف است.
شبهه دوم
قانون تعدّد زوجات موقعیت اجتماعی زنان را پایین می‌آورد و در حقیقت چهار زن را معادل ارزش یک مرد قرار می‌دهد و این خود یک ارزیابی جائرانه و ظالمانه است، حتّی با مذاق خود اسلام سازگار نیست؛ چرا که اسلام در قانون ارث و در مسأله شهادت یک مرد را برابر دو زن قرار داده، با این حساب باید ازدواج یک مرد را با دو زن تجویز کند، نه بیشتر، پس تجویز ازدواج با چهار زن به هرحال از عدالت عدول کردن است، آن هم بدون دلیل.
علامه طباطبایی (ره) در پاسخ می‌فرماید: هرگز چنین نیست؛ چون زنان درهیچ سنّتی از سنت‌های دینی و یا دنیوی نه قدیمش و نه جدیدش همانند اسلام مورد احترام قرار نگرفته‌اند و هیچ سنّت از سنن قدیم و جدید حقوق آنان را همچون اسلام مراعات ننموده است.
جواز تعدّد زوجات برای مرد در حقیقت و واقع امر توهین به زن و از بین بردن موقعیت اجتماعی و حقوقی او نیست، بلکه به خاطر مصالحی است که ما آن‌ها را در تحلیلات خود ذکر کردیم، و برای پرهیز از تطویل از ذکر مجدّد آن‌ها خودداری می‌شود.

آیت الله جوادی آملی می‌فرماید:
اجازه تعدّد زوجات، جزو اصول ارزیابی اسلام نیست، تا ارزش یک مرد برابر چند زن باشد بلکه معیار ارزیابی و کرامت در اسلام همان تقوا است (إنّ أکرمکم عند الله أتقیکم) از این رو ممکن است یکی از زنان مرد دارای چند همسر نزد خداوند متعال برتر از شوهر خود باشد. در ازدواج سخن از خرید و فروش نیست که دو طرف معامله باهم از نظر قیمت و تعداد سنجیده شوند.
اگر اسلام میان زن و مرد از لحاظ انسانیت تفاوت قائل بود، همه جا یک جور نظر می‌داد؛ زیرا این فلسفه همه جا یک جور حکم می‌کند، یک جا نمی‌گفت یک زن نصف یک مرد ارث می‌برد و در جای دیگر نمی‌گفت یک زن با یک مرد برابر ارث می‌برد، و در جای دیگر نمی‌گفت یک مرد تا چهار زن بگیرد، از این‌ها به خوبی می‌توان فهمید که اسلام فلسفه‌های دیگری در نظر گرفته است. به طور کلّی باید گفت تساوی زن و مرد در انسانیت از نظر اسلام غیر از الفبای حقوق بشر غربی است.
شبهه سوم
تعدّد زوجات مخالف ناموس طبیعت و خلاف فطرت می‌باشد. آنچه که طبیعت مهیّا کرده این است که یک زن برای یک مرد و مخالفت با آن مخالفت با غرض طبیعت است.
در جواب باید بگوییم که مخالفت نوع زنان با چند همسری ناشی از فطرت و طبیعت آن‌ها نبوده است، بلکه از حسادت ناشی می‌شود. اگر به راستی این مسأله بر خلاف فطرت زن است؛ چرا وقتی مردی برای ازدواج مجدّد نزد ایشان می‌آید با علم به این‌که خواستگار، زن دیگری هم دارد ازدواج با او را می‌پذیرد؟ موافقت آن‌ها با میل و رضایت دلیل بر آن است که خلاف فطرت نیست.
3. تفاوت‌ زن و مرد در نشوز
از مواردی که میان زن و مرد در تکالیف و حقوق تفاوت وجود دارد، و در محور خانواده می‌باشد، تفاوت آن‌ها در مسئله نشوز است. در صورت تحقق نشوز، تکالیف هر یک از زن و شوهر در برابر دیگری بر اساس آیات قرآن متفاوت است. اگر زن ناشزه باشد ، حقی که شوهر در برابر او دارد، با صورت نشوز مرد و نحوه‌ برخورد زن با او فرق دارد.

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

غربی‌ها و غرب‌زدگان به نگاه سطحی به آیات الهی اقدام به ایجاد شبهه می‌کنند و یکی از مسائل مورد بحث آیه نشوز است که چرا در مورد زنان چنین فرموده ودرمورد مردان چنان، در این مبحث سعی می‌شود که این تفاوت‌ها را با توجه به آیات قرآن مورد بررسی قرار می‌دهیم و بعد از آن به تحلیل این تفاوت‌ها می‌پردازیم.
نشوز در لغت:
نشوز یعنی برتری و عصیان کردن مرد بر زن و زن بر مرد.
در مجمع البحرین آمده است:‌ النشز و هوالمکان المرتفع، نشز به معنای مکان مرتفع است. در کتاب العین آمده است: نشز: نشزالشیء ای ارتفع و جمعها: نواشز و قلب ناشز اذا ارتفع عن مکانه من الرع
نشوز در اصل از ماده نشز به معنا زمین مرتفع می‌باشد و هنگامی که در مورد زن ومرد به کار می‌رود به معنی سرکشی و طغیان است.
مرحوم علامه طباطبائی می‌فرماید:‌ نشوز به معنای عصیان و استکبار از اطاعت است.
تمکین به معنای انجام وظایف زناشویی و نشوز مقابل آن است این موضوع وابستگی عمیق به مبحث ریاست خانواده دارد… تمکین و نشوز غالبا نسبت به زن کار می‌رود.
تمکین واژه انتزاعی است که فقها از ادله بدست آورده‌اند اما نشوز ریشه قرآنی دارد، و در دوآیه شریفه شرح شده است.
همچنین ابن عاشور می‌گوید: نشوز در لغت به معنی برتری جستن وبلندی است و آن‌چه که به معنی اضطراب و دوری برمی‌گردد و نشز الارض به زمین مرتفع گفته می‌شود،‌ همچنین اکثر فقها نشوز را به معنی نافرمانی و عصیان زن نسبت به همسرش و ناراحت کردن او دانسته‌اند.
نشوز در اصطلاح:
نشوز در اصطلاح به معنی خروج هر یک از زن یا شوهر از آن چیزی است که خداوند بر او واجب کرده است اما اگر هر دو از اطاعت هم دیگر خارج شوند، یعنی هیچ یک به وظیفه خود عمل نکند و حقوق دیگری را نادیده بگیرد، این حالت را شقاق گفته می‌شود.
پس معلوم شد که نشوز در اصطلاح: مرد از حقوق واجب زنش و بالعکس زن از حقوق شوهرش امساک و خودداری کند و حقوق یک دیگر را محترم نشمارند.
محدوده نشوز:
رعایت نکردن حقوق واجب از طرف زن ومرد نشوز حساب می‌شود لذا قبل از همه مباحث باید معلوم شود که حقوق زن بر مرد و مرد بر زن در احکام اسلامی چیست؟ حضرت امام راحل در این زمینه در کتاب تحریرالوسیله، کتاب نکاح، فصل فی نفقات ودیگر فصول،‌ به بسیاری از مسائل بطور مفصل پرداخته است.
حقوق زوجین از نگاه اسلام به قرار زیر است:
حقوق شوهر بر زن عبارتند از:
الف) عدم خروج از منزل مگر به اذن شوهر
ب) عدم جواز صدقه دادن، نذر کردن، و یا قسم خوردن مگر به اذن شوهر
ج) تمکین به شوهر در هرزمانی که مرد می‌خواهد.
د) پاک کردن خود از هر چیزی که باعث دور کردن شوهر از تمتّعات جنسی است.
ه‍( رعایت نظافت و آرایش کردن در صورتی که شوهر آن را طلب کند.

دسته بندی : پایان نامه حقوق

دیدگاهتان را بنویسید