دانلود پایان نامه

فرایند

 
 
5.3. شناسایی گروه های داده
5.4. تعریف و تشریح گروه های داده
6. تعیین معماری اطلاعات
تعریف معماری اطلاعات در واقع مرتبط کردن فرآیندها به گروه های داده است.
7. تحلیل کارآیی سیستم های موجود به منظور تعیین میزان کارایی آن ها
8. مصاحبه با مدیران جهت کنترل و تائید نتایج به دست آمده
9. تعریف یافته ها و نتایج به منظور جمع بندی و دسته بندی و اولویت دهی مشکلاتی که گروه در جریان مطالعه به آن برخورد کرده است.
10. تعیین اولویت های معماری به منظور تهیه این سیستم ها در قالب پروژه های مستقل
11. مدیریت منابع اطلاعات جهت امکان دستیابی به اطلاعات برای همهم که در درون بنگاه،به آن نیاز دارند.
12. ارائه پیشنهادها؛گروه BSP در پایان اجرای پروژه،بر مبنای جمع بندی مشکلات،معماری اطلاعات و اولویت بندی پیشنهادی به مجموعه ای از پیشنهادهای راهبردی و عملی می رشد که در این مرحله باید آن ها را تدوین کرده و در اختیار مدیریت سازمان قرار دهد.
( بررسی و تحلیل روش شناسی
یکی از ویژگی هایی که طراحان و مدافعین روش شناسی BSP بر روی آن تاکید بسیار می کنند،کاربردپذیری و عملی بودن این روش در بنگاه های واقعی است.
روش شناسی BSP اساسا یک روش شناسی کلان نگر است که بر برنامه ریزی و تدوین استراتژی اطلاعاتی متمرکز است.محیط عمل فرضی این روش شناسی،بنگاهی است که از قبل دارای یک واحد سیستم های اطلاعاتی و تعدادی سیستم کاربردی بوده است.
توجه BSP بیش از هر چیز به شناسایی اهداف بنگاه و هماهنگ کردن سیستم های اطلاعاتی آن با این اهداف معطوف است.
مزایا عمده این روش را می توان به صورت زیر شمرد؛
تاکید BSP بر آغاز حرکت از بالا به پایین و در گیر کردن و متعهد کردن مدیران،قبل از مراجعه به بدنه کارشناسی سازمان
تاکید برشناسایی فرآیندهای کاری که عناصر نسبتا ثابت تر ساختار سازمانی هستند.
معایب عمده این روش را می توان به صورت زیر شمرد؛
اجرای BSP مستلزم وجود بنگاهی است که در آن فرهنگ استفاده از سیستم های اطلاعاتی و نهادهای پشتیبانی کننده آن تا حد زیادی وجود داشته باشد.
عدم بکارگیری از ابزارهای جدید CASE به دلیل مشکلات عملی در متعهد کردن مدیران(دلایل اجرایی،سیاسی و ساختاری بنگاه ها و به ویژه در دستگاه های اجرایی کشور ما) و محدودیت نفوز عملی مدیریت ارشد بنگاه ها در مدیران میانی و کارشناسان سازمان،حتی اخذ تعهد از مدیران ارشد بنگاه به منزله همراهی و هماهنگی سایر سطوح مدیریتی و عملیاتی بنگاه نخواهند بود.
به طور کلی،بدلیل عدم امکان پیروی دقیق و جزئی از این روش،بسیاری از ایده ها و ابزارهای آن را می‌توان برای برنامه ریزی،تحلیل و طراحی سیستم های اطلاعاتی مورد نظر بکار گرفت.(مددیان،1385)(36)

2-5-7-3-ج- روش برنامه ریزی معماری سازمانی


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

در طی دهه اخیر متدولوژی ها و روش های مدرن برنامه ریزی و معماری سیستمهای اطلاعاتی ایجاد شده اندکه بصورت کلی «برنامه ریزی معماری سازمانی» خوانده می شوند.در این روشها بر اساس استراتژی های ماموریتی،نیازمندی های ماموریتی،مدل های کارکردی،و رویکردهای جهانی اقدام به معماری داده ها،برنامه های کاربردی (سیستمهای اطلاعاتی)،و تکنولوژی های موردنیاز شده و در نهایت با ارائه طرحهای اجرائی و انتقالی وارد مراحل پیاده سازی و راه اندازی می شوند.
فرایند معماری سازمانی مطابق شکل 9 شامل سه فاز اصلی برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات،تدوین معماری سازمانی،و اجرای معماری سازمانی است.
اجراء اصلی معماری سازمانی،اطلاعات،فرایندها،جایگاههای سازمانی،قوانین،روشها و…. می باشند،که اجزاء فیزیکی هستند.روابط بین این اجزاء از نوع روابط انسانی،فرهنگ سازمانی،عادات فردی،و…می باشد،بنابراین می توان گفت که در معماری سازمانی اجزاء به صورت پیچیده ای رابطه برقرار می کنند.چون تغییرات در سازمان ها از سرعت بالایی برخوردارند،نیاز به اجزا با قابلیت استفاده مجدد،احساس می شود و در واقع معماری سازمانی باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشد.
طرح معماری مناسب برای یک سازمان نیازمند شناخت صحیح از اهداف،وظایف و رفتارهای سازمانی است.بسته به اینکه معماری در چه حوزه یا موضوعی از سازمان انجام شود،می توانیم معماری های مختلفی داشته باشیم.

شکل 9: فرایند معماری سازمانی(41)

در تعریفی دیگر ،«برنامه ریزی معماری سازمانی » عبارتست از فرآیندی که به منظور تعریف معماریهای لازم و برنامه ریزی جهت پیاده سازی معماری های فوق انجام شده و هدف آن فراهم ساختن زمینه های استفاده موثر از اطلاعات جهت پشتیبانی از ماموریت های سازمانی است.
سه عبارت مهم در تعریف بالا وجود دارد،اولی عبارت «معماریها» است که به صورت جمع به کار رفته است چرا که سه نوع معماری داریم:«معماری داده »،«معماری برنامه های کاربردی » و «معماری فناوری ».
منظور ما از معماری چیزهایی است نظیر نقشه فنی ،نمودارها یا مدل های مختلفی که به منظور تعریف و توصیف داده ها،برنامه های کاربردی و فناوری های مورد نیاز سازمان به کار می روند.
دومین عبارت مهم،کلمه «تعریف» است.در برنامه ریزی معماری سازمانی (EAP)،وسیله ایست برای «تعریف» ماموریت ها و معماریهای یک سازمان.تاکید می کنیم که «برنامه ریزی معماری سازمانی»(EAP)،فرایندی است که در نهایت منجر به «تعریف» ماموریت ها و معماریهای یک سازمان می شود و نه «طراحی» آنها.
اینکار منجر به طراحی سیستمها،بانک های اطلاعاتی یا شبکه ها نخواهد شد در واقع کارهای مربوط به طراحی و پیاده سازی پس از اتمام فعالیتهای مربوط به «برنامه ریزی معماری سازمانی»(EAP) شروع می شود.
سومین عبارت مهم،کلمه «برنامه ریزی» است.به سخن معمولی،معماریها تعریف کننده نیازها بوده،و «برنامه اجرائی » که به همراه آن ارائه می شود،زمان پیاده سازی معماریهای فوق را مشخص می کند.معماریها می توانند به تنهائی در مشخص ساختن تعاریف،استانداردها و ایده ها مفید باشند،ولی بدون داشتن «طرحی» برای اجرای آنها،مشتی کاغذ خواهند بود که سرنوشتی به جز خاک خوردن در قفسه ها نخواهند داشت.هر چند هم که معماریهای فوق،خوب و فنی تهیه شده باشند،در نتیجه فرقی نمی کند.تیمی که مسول تهیه EAP است باید همواره در نظر داشته باشد که خروجی نهائی کار طرحی است دراز مدت و قابل اجرا که برای پیاده سازی معماریهای فوق به کار خواهد رفت.(صمدی،1391)(42)

ج-1 طراحی معماری سازمانی
طراحی یک نظام معماری سازمانی،که در پنج لایه اهداف،اطلاعات،برنامه های کاربردی،داده ها و فن آوری تدوین می گردد (مطابق شکل 10) شامل مراحل زیر است:

شکل شماره 10:لایه های معماری

فعالیت های اصلی در این 5 لایه به شرح زیر می باشد:
معماری اهداف
( شناخت کامل اهداف و وظایف سازمان
( شناخت فرایندها و فعالیتهای جاری در جهت نیل به اهداف و انجام وظایف سازمان
( بررسی و تحلیل تعامل بین فرایندها
( بررسی و شناخت فعالیتهای مشترک بین فرآیندها
معماری اطلاعات
( شناخت نیارهای اطلاعاتی و همچنین اطلاعات تولید شده در جریان انجام فرآیندها و فعالیتها
( بررسی و شناخت نیازهای اطلاعاتی مشترک بین فرآیندها
( بررسی و شناخت منابع اطلاعاتی موجود و روش نگهداری اطلاعات
معماری برنامه های کاربردی
( طراحی سیستمهای کاربردی به منظور جمع آوری و ذخیره سازی اطلاعات در منابع اطلاعاتی طراحی شده
( طراحی سیستمهای کاربردی به منظور ارائه اطلاعات موردنیاز فرآیند
( طراحی منابع و امکانات مشترکی که کل سیستم را به یکدیگر پیوند می دهد و وحدت لازم را ایجاد می نماید.
معماری داده ها
( طراحی بانکهای اطلاعاتی جهت ذخیره سازی اطلاعات
( طراحی منابع جدید نگهداری اطلاعات
معماری فن آوری
( معرفی و طراحی تکنولوژی مناسب به عنوان بستر سخت افزاری گردش و نگهداری اطلاعات و همچنین اجرای سیستمهای کاربردی.
( در کنار اجرای مراحل فوق باید موارد زیر را نیز مد نظر قرار داد:
( طراحی و تدوین روش های مدیریتی،حفاظتی،گسترش و تغییر در طرح معماری اطلاعات
( طراحی و تعیین نیروهای تخصص لازم بمنظور هدایت و راهبری نظام اطلاعاتی طراحی شده
( طراحی و تدوین استاندارهای لازم جهت برپایی و اجرای صحیح طرح معماری اطلاعات

ج-2- انگیزه های استفاده از معماری سازمانی
با رشد انفجارگونه فناوری های اطلاعات جدید به ویژه با ابداع و فراگیر شدن فناوری اینترنت و محیط های چند رسانه ای،سازمانهای بزرگ با کاربردهای متنوع این فناوری ها در واحدهای تابعه خود رو به رو شدند که هر یک در جهت خاصی در حال گسترش بود.این سازمان ها از سویی زیر فشار تقاضاهای بزرگ روز افزون کارکنان خود و از سوی دیگر با دسترسی به بازار هر دم گسترش یابنده محصولاتی و خدمات IT، ناگزیر از استخدام و بکارگیری عملی محیط ها و فناوریهای جدید بودند.بکارگیری مداوم فناوری های اطلاعاتی جدید مستلزم سرمایه گذاری هنگفتی در این زمینه بود که برای انجام آن نیاز به توجیه اقتصادی کافی و برنامه های راهبردی احساس می شد.به دلیل شتاب روز افزون نوآوری در زمینهIT، سرمایه گذاری های بی هدف در بکارگیری فناوری های جدید،به سرعت کهنه شده و بدون بازگشت اولیه منجر به خروج سرمایه از چرخه منابع سازمان ها می شد.
دلایل و انگیزه های اصلی استفاده از معماری سازمانی به شرح ذیل می باشد:
( پیچیدگی روزافزون سازمانها
سازمانها موجودات پیچیده ای هستند.با اجزائی مرکب از عوامل انسانی،اطلاعاتی،فرآیندی،اخلاقی و …. که روز به روز بر پچیدگی آنها افزوده می شود.تسلط بر پیچیدگی های فوق امکان پذیر نخواهد بود،مگر از طریف معماری سازمانی.
( تغییرات پیشرانهای ماموریتی
تغییراتی نظیر عوض
شدن قوانین،عوض شدن ماموریتها،عوض شدن بازار،تغییر محصول و … جزو پیشرانهای ماموریتی قرار می گیرند که تغییر آنها منجر به ایجاد تغییراتی در سیستمهای اطلاعاتی خواهد شد و اعمال این تغییرات در سایه معماری سازمانی امکان پذیر است.
( لزوم دنبال کردن تغییرات سازمانی توسط سیستمهای اطلاعاتی
مدیران انتظار دارند که سیستمهای اطلاعاتی قادر به دنبال کردن سریع تغییرات باشند.
( تغییر نقش سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی در سازمانها
سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی دیگر از حالت سیستمهای پشتیبان خارج شده و کم کم بعنوان یک دارائی و منبع استراتژیک هر سازمان به حساب می آیند.بعبارت دیگر منابع اطلاعاتی در کنار سایر منابع سازمان نظیر منابع انسانی،مالی و تجهیزات و غیره،بعنوان دارائی های سازمان به حساب آمده و باید نقش خود را بعنوان یک عامل مولد (و نه هزینه) نشان دهند.
( نیاز به استانداردهای ملی در توصیف سیستمها
در معماری چون از چارچوبها و قالبها و علامت گذاریهای استاندارد استفاده می شود،عملا یک استانداردی در توصیف سیستمها به دست می آید که می توان از آن به عنوان استاندارد ملی استفاده کرد.یک استاندارد ملی در توصیف سیستمها در حرکت به سمت یکپارچگی لازم است.
( نیاز به تعامل پذیری در سطح درون سازمانی و برون سازمان
نیاز به تعامل سیستم ها در درون سازمان و بعضا بیرون از سازمان وجود دارد و معماری به دلیل استاندارسازی این امکان را به وجود می آورد.
( دولت الکترونیک
حرکت جوامع پیشرفته به سمت دولت الکترونیک و علاقه و اجبار سازمانها در حرکت به سوی آن و لزوم معماری برای رسیدن به دولت الکترونیک باعث حرکت سازمانها به سمت معماری سازمانی می شود.
( تجربه موجود در سایر رشته های مهندسی
در سایر رشته های مهندسی نیز مشاهده می شود که هر گاه ابعاد،پیچیدگی،شرایط خاص،طول عمر و انعطاف پذیری سیستمهای از یک حد بالاتر بوده،معماری نیز وجود داشته است،و با توجه به پیچیدگی سازمانها،پس در اینجا هم معماری جزئی لازم و لاینفک است.
( داشتن راهبردهای دراز مدت و قابل توسعه
سازمانها نیاز به دستیابی و توسعه مقاصد و اهدافی که در برنامه راهبردی فناوری اطلاعات سازمان ارائه شده است،دارند.
( نیاز به وسیله ای برای برنامه ریزی
سازمانها به وسایلی برای برنامه ریزی دارند،این برنامه ریزی شامل برنامه ریزی توسعه فناوری اطلاعات سازمان و همچنین برنامه ریزی آموزشی و مالی می باشد.
( فراهم آوردن زمینه های تعامل پذیری و یکپارچگی سیستم ها
ایجاد یکپارچگی اطلاعاتی با ادغام و به اشتراک گذاری اطلاعات،یکی از نیازهایی است که سازمانها را به سمت معماری سازمانی سوق می دهد.معماری اطلاعاتی با ایجاد استانداردهای خاص قواعدی برای به اشتراک گذاری داده ها ایجاد می نماید،که امکان رد و بدل نمودن اطلاعات در سطوح مختلف از پایگاه های داده تا زیر سیستمها و تغییرات فراساختاری برای اخذ نتیجه مطلوب مهیا شود.
( امکان انواع تحلیهای مدیریتی
سازمانها دوست دارند که امکان تحلیلهای مدیریتی را به منظور گرفتن تصمیات مدیریتی داشته باشند.
( ارزیابی،بهبود و اصلاح روشها و فرآیندها در ماموریتهای سازمانی
یکی از خواسته های سازمانهای بزرگ با سیستمهای بزرگ اطلاعاتی کشف و حذف فرآیندهای اضافی در جهت اجرای یک ماموریت است.در واقع این سازمانها به دنبال بازمهندسی فرآیندهایشان می باشند،معماری سازمانی در رسیدن به این هدف به سازمانها کمک می کند و در واقع اصلی ترین هدف از ایجاد معماری اطلاعاتی تمرکز بر داده ها و فرآیند ها و تعاملات بین آنها است که به بهینه سازی فرآیندها می انجامد.
( پیش بینی و برنامه ریزی تغییرات
سازمانها باید در مورد تغییرات احتمالی سیستمهایشان بتوانند پیش بینی کنند،تا در صورت بروز تغییرات بتوانند آن تغییرات را اعمال کنند.
( پیش بینی هزینه ها و زمان
سازمانها علاقه مندند که قبل از ایجاد سیستم های اطلاعاتی و دیگر سیستم ها در سازمان،ارزیابی روی هزینه ها و زمان مورد نیاز برای ایجاد آن سیستمها داشته باشند.
( نیاز به ایجاد نظامی یکدست و قابل مقایسه در توصیف سیستمها
طراحی و پیاده سازی ماموریتها،فرآیندها و سیستمهای اطلاعاتی که در سازمانهای بزرگ به کار گرفته می شوند،نیازمند وجود الگوهای مناسب و استاندارد جهت توصیف آنها می باشد،در غیر اینصورت امکان مقایسه خروجی های سازمانهای مختلف با هم وجود نداشته و فرآیند یکپارچگی دچار چالشهای اساسی خواهد شد.بنابراین باید معماری سازمانی در سازمانها وجود داشته باشد.(پورکمالی انارکی،1391)(41)

ج-3-چارچوب های برنامه ریزی معماری سازمانی
جان زاکمن،چارچوب معماری سازمانی را چنین تعریف می کند:چارچوب معماری سازمانی یک طرح طبقه بندی شده دو بعدی است که یک نمایش توصیفی را از سازمان بیان می کند.
در تشریح مفهوم چارچوب آمده است که یک چارچوب معماری:
( ابزاری است که می تواند برای توسعه طیفی از معماریهای مختلف به کار رود.
( باید روشی را برای طراحی سیستم های اطلاعاتی و روش اتصال آنها به یکدیگر،ارائه کند.
( باید دارای مجموعه ای از ابزارها باشد که فرهنگ و زبان مشترک را فراهم سازد.
( باید شامل فهرستی از استانداردها باشد که برای توسعه واحدهای ساختاری مورد استفاده قرار گیرد.
برخی از چارچوبهای رایج،عبارتند از:FEAF،زاکمن،TEAF،DoDAF،TOGAF و C4ISR و… در حال حاضر تعداد محدودی چارچوب معماری در سطح جهان مورد
استفاده قرار می گیرد که هر یک با توجه به منشاء ظهورشان مناسب معماری سازمانهای خاصی هستند.

ج-4-تشریح چارچوب زاکمن
جان زاکمن یکی از پیشگامان معماری سیستم های اطلاعاتی است که پیشتر در شرکت IBM مشغول بود و هم اکنون هم به عنوان استراتژیست فناوری اطلاعات و معماری سازمانی و مدرس معماری اطلاعات در شرکت زیفا (Zifa) فعالیت می کند.
زاکمن با ارائه یک روش و الگوی جامع در زمینه معماری اطلاعات آن را تبدیل به یک چارچوب معماری اطلاعات کرد،که در این چارچوب یک سازمان از زوایای مختلف و در تمامی سطوح مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد.زاکمن معتقد به تحلیل سازمان بر مبنای یک چارچوب معماری است و می گوید:تزریق فناوری اطلاعات به یک


دیدگاهتان را بنویسید