آشنایی با آپدیت گوگل فرد google fred

عمومی

الگوریتمای گوگل همه ندارن و یکی از یکی باحال ترن. خود من از زاویه دید یه کاربر معمولی که روزانه چندین جستجو با گوگل انجام میدم خیلی خوشحال میشم که می بینم این موتور جستجو تا این حد به فکر کاربرانه و همیشه در تلاشه که جستجو رو واسه اونا راحت تر کرده و عواقب خوبی در اختیار اونا بزاره.

، اگه یادتون باشه قبلاً در مورد الگوریتمای پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و کبوتر صحبت کرده بودیم. در این مطلب هم می خوایم یکی دیگه از این الگوریتما، یا بهتر بگم بروزرسانیا رو بررسی کنیم.

کبوتر

بروزرسانی تقریباً جدیدی که Fred اسمشه و یه شبه با تغییراتی که در رتبه بندی سایتا درست کرد دلهره رو به جون خیلی از کارشناسان سئو و وبمستران انداخت.

سرفصل محتوا

    • داستان فرد گوگل از کجا شروع شد؟
    • داستان نه خیلی باحال نامگذاری Fred
    • گوگل فرد (google fred) چیه؟
    • هدف گوگل از بروزرسانی فرد چی بود؟
    • چه سایتایی سخت ترین ضربه رو از الگوریتم فرد خوردند؟
    • گوگل فرد رو با دید باز بررسی کنیم
    • الگوریتم گوگل فرد و سئو
    • چیجوری از جریمۀ Fred در امان بمونیم؟
      • نکتۀ اول: محتوا، محتوا و بازم محتوا
      • ویژگیای یه صفحه بی کیفیت چیه؟
    • نکتۀدوم: تجربه کاربری خوبی طراحی کنین
    • نکتۀ سوم: تناسب تبلیغات رو در سایتتون رعایت کنین
    • نکتۀ چهارم: بک لینکا رو بازبینی کنین
    • بک لینک

  • باید نگران الگوریتم جدید گوگل باشین؟
  • کلام آخر

داستان فرد گوگل از کجا شروع شد؟

داستان از این قرار بود که در ۱۷ اسفند سال ۹۵ (۷ مارچ ۲۰۱۷) همهمه ای بین وبمستران به راه افتاد و بعضی وحشت زده به یافته های صفحۀ جستجو چشم دوختند.

در اون زمان روایتای پراکنده ای از تغییرات ایجاد شده در یافته های موتور جستجوی گوگل به گوش می رسید؛ اما گوگل مثل همیشه در مورد تغییرات ایجاد شده سکوت کرد و اطلاعات خاصی در اختیار وبمستران نگذاشت.

وبمستران این تغییرات رو نتیجه بروزرسانی جدید الگوریتم می دونستن و به رمزگشایی اون پرداخته و اطلاعاتی رو در اختیار بقیه گذاشتن. د

داستان نه خیلی باحال نامگذاری Fred

درست دو روز بعد از شروع تغییرات موتور جستجوی گوگل، طی یه شوخی بی مزه نام Fred واسه این بروزرسانی انتخاب شد.

داستان این شوخی از اون جا شروع شد که رایان جونز (مدیر سئوی Sapient Razorfish) تو یه توئیت اعلام کرد: “کسائی که با گری ایلایس (متخصص پیشرفت موتور جستجوی گوگل) رفیق نیستن، حتماً بی خبرند که اون تموم چیزایی که اسم ندارن رو fred صدا می زنه. ماهیا، آدما یا هرچیزی که فکرش رو بکنین.”

چند ساعت بعد از این توئیت، باری شوارتز (از کارشناسان موتورهای جستجو) از گری ایلایس پرسید که می خواد اسمی واسه بروزرسانی جدید انتخاب کنه؟

گری هم با کنایه به شوخی رایان در جواب گفت: “از این به بعد هر بروزرسانی غیر رسمی رو با اسم Fred خواهیم شناخت.”

و… این جوری بود که فرد به دنیا اومد.

گوگل فرد (google fred) چیه؟

دقت کنین که فرد یه الگوریتم نیس. Fred آپدیتیه که به هستۀ اصلی موتور جستجو اضافه شد و باعث شد تغییراتی در رتبه بندی سایتا ایجاد شه.

با آخرینآپدیت الگوریتم گوگل فرد Fred دیگه نمیشه به آسونی تشخیص داد که هدف اصلی این الگوریتم کدوم یکی از بخشای سئو سایت سایته.

بخشایی از سئو که به وسیله این بروزرسانی مورد بررسی قرار می گیرن عبارتند از لینکها، تبلیغات، تعداد تبلیغات، چگونگی درج تبلیغات در وبلاگای خصوصی و… اما به جربزه میشه گفت که تشخیص اندازه اهمیت هر کدوم از این بخشا در الگوریتم گوگل فرد Fred خیلی سخت و حتی امکان نداره.

آدمایی که سایت اونا تحت تاثیر گوگل فرد  Fred بوده. بیشتر این بروزرسانی رو به عنوان الگوریتمی که به حجم تبلیغات و لینکای خارجی حساسه میشناسن. اما واقعا بروزرسانی گوگل فرد واسه تشخیص کیفیت محتوای سایت و صفحاته.

اگه سایتی به مخاطب واقعی اهمیت نده و فقط محتوا رو براساس اصول سئو گوگل بسازه تا بتونه با رتبه بالا در گوگل تبلیغات بیشتری دریافت کنه. این رفتار به وسیله بروزرسانی گوگل فرد Fred شناسایی می شه.

هدف گوگل از بروزرسانی فرد چی بود؟

گوگل حتی بعد از تایید رسمی این الگوریتم هم اطلاعاتی درباره اون منتشر نکرده. در ابندا فقط این جوری به نظر می رسید که سایتایی با محتوای کوتاه و بی کیفیت جریمه شدن؛ اما فقط همین نبود، کارشناسان سئو با نبش قبر سایتای جریمه شده به اطلاعات دیگری رسیدن.

اونا به این نتیجه رسیدن که Fred سایتایی رو که از فوت وفنای سئوی کلاه سیاه استفاده می کنن و با محتوای بی کیفیت و حجم خیلی از تبلیغات اسپم در حال پول درآوردن هستن هدف قرار داده. در این سایتا تجربه کاربری (UX) ً هیچ اهمیتی نداشته و چیزی که کم مهمه کسب سود بیشتره.

خیلی از این سایتا تجربه کاربر رو فدای کسب درآمد خود کرده و تبلیغات زیادی رو به اون تحمیل می کردن. البته بعضی از این سایتا بعد از اینکه از این موضوع باخبر شدن با کم شدن تبلیغات جایگاه تقریباً بهتری در گوگل گرفتن. مانند سایت زیر که با بهبود تجربه کاربری، انتشار محتوای با کیفیت و سئوی تکنیکال، به مرور جایگاه قبلی خود رو به دست آورده:

چه سایتایی سخت ترین ضربه رو از الگوریتم فرد خوردند؟

طی اقدامی به درد بخور سایت seroundtable.com لیستی از ۱۰۰ سایت جور واجور که بعد از بروزرسانی فرد جایگاه خود رو در یافته های جستجو ازدست داده بودن منتشر کرد؛ بعد بری شوارتز به بررسی این ۱۰۰ سایت پرداخت و یافته های جالبی از اونا به دست آورد.

اون فهمید که بیشتر این ۱۰۰ سایت خصوصیات مشابهی دارن؛ از جمله اینکه محتوای قرار گرفته در اونا شدیدا ضعیف و به درد نخوره و تبلیغات به شکلی به طور کاملً آزاردهنده در اونا قرار یا ظاهر می شه، کاربر مجبوره واسه خوندن محتوایی که ارزش چندانی هم نداره همیشه روی لینکای جور واجور کلیک کنه، صفحات تبلیغاتی پشت سر هم به شکل Pop-Up باز می شن و در کل درصد تبلیغ در سایت بیشتر از محتوای اون بود.

بروزرسانی فرد یه روی دیگه هم داره. این بروزرسانی سایتایی رو که از سایتای درب و داغون و پر از تبلیغات، بک لینک گرفته بودن رو هم جریمه کرد. می دونین به چه دلیل؟

واسه جواب دادن به این سوال بیایید خودمون رو جای گوگل بذاریم. به سایتایی که در اونا محتوای مفیدی وجود نداره و تجربه کاربری خوبی براتون رقم نمی زنن اعتماد می کنین؟ ً جوابتون منفیه.

گوگل هم مانند شماس. گوگل هم به اینجور سایتایی اعتماد نداره و می دونه که اونا به دلیل کیفیت مطالب یه سایت به اون لینک نمی دن، بلکه واسه اونا فقطً پول مهمه، نه کاربری که قراره به سایت مقصد مراجعه کنه.

به دو اسکرین شاتی که از صفحه آنالیتیکس یکی از کاربران گرفته شده نگاه کنین:

این سایت بر خلاف سایتایی که ویژگی هاشون رو گفتیم یه شبه پیشرفت کرده و از همون شب هفتم مارچ ترافیک اون ۱۲۵% بالا رفته.

اگه دوست داشتین یه نمونه از سایتایی رو که به وسیله فرد جریمه شدن ببینین اینجا رو کلیک کنین. همونطور که می ببینن این سایت تجربه کاربری جالبی نداره و وارد هر مطلب که بشوید محتوایی ناقص و بی کیفیت قرار داده شده.

گوگل فرد رو با دید باز بررسی کنیم

به نظر میرسه که سئو کاران باید با دید باز به سایتایی که به وسیله گوگل فرد Fred مورد تنبیه قرار گرفتن نگاه کنن. اینطوری یه نقطه مشترک بین همه اونا می بیننن.

سایتایی که به وسیله گوگل فرد Fred تحت تاثیر قرار می گیرن با هدف کسب درآمد از رتبه گوگل ایجاد شدن. اونا محتوایی ایجاد می کنن که فقطً از نظر گوگل به طور کامل بهینه شده.

به زبون ساده تر میشه گفت محتوای این سایتا فقط واسه گوگل و صاحبان سایت خوبه و نه واسه مخاطبانی که این سایتا رو در صفحه یافته های جستجو میبینن و به اونا مراجعه می کنن.

وجود الگوریتمایی که محتوا سایتا رو هدف بررسیای خود بذارن چیز تازه ای نیس. الگوریتم گوگل پاندا هم بر محتوای سایتا تمرکز داشت. اما گوگل فرد Fred فقط روی محتوای بی کیفیت تمرکز نداره.

در سایتایی که تحت تاثیر این الگوریتم بودن. تماشاگر اون هستیم که سایتای زیادی بخاطر فروش لینک و بهینه سازیایی که فقط با هدف رتبه بالاتر در گوگل بوده. مورد مواخذه این بروزرسانی قرار گرفتن.

اگه راهنماییای گوگل واسه تولید محتوای با کیفیت رو مهم بدونیمش (تولید محتوای جذاب و کاربردی واسه مخاطب پایانی ) سایتایی که کمترین امتیاز رو واسه تولید محتوای با کیفیت از نظر گوگل رو دریافت می کنن. همه تحت تاثیر گوگل فرد Fred بودن.

الگوریتم گوگل فرد و سئو

با در نظر گرفتن داده هایی که تا کنون از سایتایی که تحت تاثیر گوگل Fred بودن.بدست اومده. نمیشه با قطعیت گفت که بهینه سازی زیادتر از اندازه هدف قطعی این آپدیته یا خیر. اما نشونه های تائید نشده ای از نقش بهینه سازیای زیادتر از اندازه در تنبیه سایتها به وسیله این الگوریتم رو هم نمیشه کتمان کرد.

خیلی از سایتای بی کیفیت اصول سئو رو به طور کامل رعایت می کنن. مخصوصا در قسمت گرفتن بک لینک از وبلاگای شخصی میشه این مسئله رو به روشنی دید.

انکر تکست anchor textای که با احتیاط تموم از کلمات کلیدی در اونا استفاده شده و تعداد انکر تکست anchor text با کلماتی مشابه کلمات کلیدی طوری به تنظیم شده که به طور کامل لینکا رو طبیعی نمایش می ده.

رعایت نسبت تعداد کلید واژه، کلمه مشابه کلید واژه و کلمات عمومی انکر تکست anchor text در سئو چیزی به طور کامل جدیه و باید با تحلیل دقیق رقبای برتر انجام بشه.

چیجوری از جریمۀ Fred در امان بمونیم؟

ببینین، همونطور که گفتم فرد آپدیتی واسه هستۀ مرکزی موتور جستجوئه و اونو بهتر کرده، نه بخشی جداگونه (مثل الگوریتم پاندا) که بعداً اضافه شده؛ پس نمیشه گفت که فرد سایتا رو جریمه می کنه.

این کل موتور جستجوی گوگله که روی سایتتون نظارت می کنه، اونو بررسی می کنه و اگه خلاف قوانین حرکت کرده باشین شما رو جریمه می کنه؛ پس لازمه که یه سری دستورالعمل کلی رو رعایت کنین تا گیر فرد و رباتای دیگه گوگل نیافتید.

نکتۀ اول: محتوا، محتوا و بازم محتوا

high-quality-contentپر کردن محتوا با کلمات کلیدی یا حتی رعایت چگالی در کلمات کلیدی دیگه جواب نمی ده. وقتی پای کیفیت محتوا وسط باشه در وهلۀ اول باید کاربران رو در نظر بگیرین و محتوا رو واسه اونا تولید کنین. اگه می خواین محتوای با ارزش تولید کنین حتماً به نکات زیر کنین:

۱- تا جای امکان تلاش کنین مقالاتتان مشابه مقالات دیگه با موضوعات مشابه نباشه.

۲- مقالاتی بنویسین که واسه مخاطب هدفتون جذاب و دسته اول باشن و جواب سوالات اونا رو بدن.

۳- از وسایل بررسی سایت کمک بگیرین تا ببینین کدوم مطالب بیشترین ترافیک رو واسه سایتتون آورده ان.

۴- با به کار گیری وسایل بررسی سایت بانس ریت و مدت زمان موندن در صفحه رو بررسی کنین.

۵- پستای منظم، اینفوگرافیک و محتوای همیشه سبز (محتوایی که ارزش اون همیشگیه و با گذشت زمان از اعتبار اون کم نمی شه) مواردی هستن که دنبال کننده های شما رو زیاد می کنن و باعث می شن کاربران دوباره به سایت شما سر بزنن. بالا رفتن اندازه برگشت به سایت باعث افزایش اعتبار دامنۀ شما می شه.

۶- از محتوای ویدئویی استفاده کنین.

۷- در شبکه های اجتماعی کار کنین. فعالیت در این شبکه ها و دریافت لایک و دنبال کننده سریع ترین راه واسه کسب اعتبار از دست رفته.

ویژگیای یه صفحه بی کیفیت چیه؟

گوگل الگوریتمای پیچیده تری واسه تشخیص محتوای بی کیفیت ایجاد کرده. الگوریتمایی که فقط بدلیل کم حجم بودن محتوای یه صفحه و یا تعداد بک لینک خارجی اون، در باره کیفیت محتوای صفحه اراده کردن نمی کنن.

اراده کردن

بلکه یه سری از موارد رو واسه تشخیص محتوای بی کیفیت در نظر میگیره. اما بدون شناخت عوامل تشخیص محتوای کم کیفیت چیجوری میشه نسبت به اصلاح محتوا دست به کار شد؟

وقتی که الگوریتم گوگل فرد Fred به سایت یا صفحه ای به عنوان یه سایت هرزنامه نگاه کنه. تا زمانیکه سایت یه هرزنامه بمونه بی کیفیته.

یعنی اینکه واسه خلاص شدن از صدمات به وجود اومده به وسیله گوگل فرد Fred تنها یه راه حل عملی هست. محتوا رو واسه مخاطب بسازین. و وقتی می گیم محتوا رو واسه مخاطب بسازین یعنی اینکه تموم متنا، لینکا، تصاویر و ویدیوها و حتی تبلیغات موجود در سایت واسه کاربر به درد بخور باشن.

راه حل

نکتۀدوم: تجربه کاربری خوبی طراحی کنین

UXاستفاده از سایت شما باید واسه مخاطبان هدفتون راحت و لذت بخش باشه؛ پس اگه می خواین کاربران تجربه خوبی از کار کردن با سایت شما داشته باشن از دستورالعملای زیر کمک بگیرین:

۱- واسه مخاطبان هدفتون پرسونا تعریف کرده و تجربه کاربری متناسب با اونا طراحی کنین.

۲- از تست A/B واسه فهمیدن اینکه مخاطباتون چی رو بهتر می دونن استفاده کنین.

۳- از Heat Map واسه فهمیدن به این نکته که کاربران به کدوم نقاط سایت بیشتر توجه کردن و با کدوم بخشا رابطه برقرار نکرده ان استفاده کنین.

نکتۀ سوم: تناسب تبلیغات رو در سایتتون رعایت کنین

الگوریتم-فرد-و-تبلیغات : تبلیغات یکی از حقایق دنیای اینترنته و کسی نمی تونه منکر اون شه. شایدً تا حالا خودتون هم با صفحاتی که پر از تبلیغات هستن و محتوای اونا خوب دیده نمی شه برخورد داشتین.

مثلاً بعضی وقتا در اینترنت جستجو می کنیم “آموزش شطرنج” و وقتی صفحه ای رو در موتور جستجو باز می کنیم، اول اون تعداد زیادی تبلیغات بنری جور واجور قرار گرفته، صفحه رو رو به پایین اسکرول می کنیم؛ اما بازم خبری از محتوا نیس و لینکایی به صفحات یا سایتای دیگه س. بله این سایت تا خرخره پر از لینک و بنرهای تبلیغاتی و Pop-Upه.

کاربران از این جوری سایتا بدشون میاد و فوراً اونو می بندن. این یعنی یه تجربه کاربری (UX) افتضاح و گوگل از اینجور خطایی نمی گذره. پس اگه می خواین سایتتون از جریمه گوگل دور بمونه تناسب تبلیغات رو در سایتتون رعایت کرده و بیشتر از لینکهای نوفالو (Nofollow) به جای دوفالو (Dofollow) استفاده کنین.
نوفالو

توجه کنین که کاربر اصلا نباید واسه خوندن محتوا مجبور به کلیک کردن و رفتن به صفحات متوالی شه. هدف شما باید این باشه که کاربر خیلی راحت به اون چیزی که می خواد دسترسی پیدا کنه.

این سایت نمونه ای از سایتای به دردنخوریه که گفتم. این شکلی نباشین!

نکتۀ چهارم: بک لینکا رو بازبینی کنین

بک-لینک-باکیفیت : قدیما یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایتا به وسیله گوگل، تعداد بک لینکای هر سایت بود. به این شکل که هر سایتی بک لینک بیشتری داشت رتبۀ بهتری هم می گرفت.

البته گوگل خیلی زود فهمید که این مدل رتبه بندی موجب شده تا یه سری از صاحبان سایتا از فروش لینک پولدار شن (بدون اینکه سایت مقصد رو خونده باشن یا حتی از نظر موضوعی سنخیتی با اون داشته باشن) و هم اینکه سایتای بی کیفیتی هم در رده های بالا باشن. اما حالا خوبیش اینه طولی نکشید که گوگل این عامل رو حذف و فاکتورهای بهتری رو جانشین اون کرد.

پولدار

البته بک لینکا هنوزم تاثیر فوق العادۀ خود رو در سئو دارن منتها به شرط اینکه از جای معتبر و قابل اعتمادی گرفته شده باشن. سایتای معتبر هم درست مثل آدمایی می مانند که معتمد یه محله یا خونواده هستن و حرفشون واسه همه سنده. اگه اونا شما رو تایید کنن پس حتماً کارتون درسته!

باید نگران الگوریتم جدید گوگل باشین؟

البته گوگل خودش پیشنهاد میده که اگه مقدوره با مدیران سایتا صحبت کنی که لینک شما رو پاک کنن، اما اگه هم نشد اشکالی نداره اونا رو Disavow کنین.

نکته: بعضی وقتا خودتون از راه لینکای اسپم استفاده نمی کنن اما رقبا واسه اینکه سایت شما رو زمین بزنن از این روش استفاده می کنن.

تو یه همچین موقعیتی باید حواستون به بک لینکای دریافتی باشه، اونا رو با ابزارهایی مانند Semrush Backlinks در نظر بگیرین، بعد از راه سرچ کنسول گوگل واسه Disavow کردن اونا دست به کار شین.

کلام آخر

اگه نظر منو بخواین می گم خیلی متتظر نباشین که ببینین گوگل چه آپدیتی میده و چه الگوریتمی به اون اضافه می شه؛ خودتون همیشه تلاش کنین که در تولید محتوا و حتی طراحی سایت کاربراتون رو مورد توجه بذارین و ببینین که اونا چی رو بیشتر پسند می کردن.

بعد می تونین فکر کنین که حالا چیجوری سایت رو واسه گوگل قابل درک کنیم و به گوگل حسن نیتمان رو نشون بدیم. گوگل روز به روز رفتار خود رو به کاربران واقعی نزدیک تر می کنه، پس اینکه همیشه کاربران رو در اولویت بذارین چه الان و چه چند سال بعد ضرری که نداره هیچ، بلکه به نفعتون هم میشه!

وقتی در باره الگوریتم گوگل فرد Fred میگیم که واسه دوری از اون باید محتوای با کیفیت تولید کنین. فقط منظورمون تولید لینکای در رابطه یا رعایت حجم مشخصی از لینکا خروجی نیس.

الگوریتم گوگل فرد Fred در واقع نسل جدید از الگوریتمهای بررسی محتوا هستش. وظیفه این الگوریتم بطور خلاصه اطمینان از کاربردی بودن محتوای سایت واسه مخاطبان سایته که از راه جستجوی گوگل لینک سایت رو پیدا میکنن.

سایتایی که با این الگوریتم دچار مشکل می شن در وسیله وبمستر گوگل در قسمت manual action میتونن راه های رهایی مخصوص خود رو پیدا کنن.

اگه به وسیله الگوریتم گوگل فرد Fred تحت تاثیر قرار گرفتین. به سرعت مشکلات سایت رو برطرف کنین. چون وگرنه سایت به شکل کامل از یافته های جستجو حذف میشه. روشی که بشه به همه سایتا پیشنهاد داد. تولید محتوای با ارزش و کاربردی واسه کاربران سایته.

مشکلات

نکته ای که هیچ سئو کاری نباید از یاد ببره اینه که الگوریتمای گوگل همیشه در حال پیشرفت هستن. اگه یه سئو کار بخاطر اشتباهاتش، تا کنون به وسیله گوگل جریمه نشده.

ممکنه الگوریتم بعدی گوگل و یاآپدیت همین الگوریتمای گوگل اشتباه اونو یافته و جریمه کنن. پس قبل از گوگل خودتون مشکلات سایت رو از دیدگاه یه مخاطب واقعی بررسی کنین.

منبع: novin.com – seo24.ir