کوین سیستروم ( Kevin Systrom) در ۳۰ دسامبر۱۹۸۳ میلادی در نیویورک به دنیا اومد. اون یه کارآفرین و مهندس نرم افزار آمریکاییه که واقعا یکی از اصلی ترین موسسان شبکه اجتماعی اینستاگرام حساب می شه.

کوین سیستروم و مایک کریگر همدیگه رو در دانشگاه استنفورد ملاقات کردن. اونا در سال ۲۰۰۶ در رشته مدیریت علوم و مهندسی از این دانشگاه فارغ التحصیل شدن. کوین سیستروم یه اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس بر اساس مکان رو پیشرفت داد و وقتی فهمید که به یه نفر دیگه به عنوان موسس واسه راه اندازی شرکتش نیاز داره، به استنفورد برگشت و سراغ مایک کریگر رو گرفت. شاید به خاطر همین هم هست که سیستروم می گوید: من با این آدمایی که می می گن رفتن به دانشگاه و هزینه کردن در اون فایده ای نداره، به طور کامل مخالفم.

این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۲ بوسیله فیسبوک خریداری شد.

سرفصل محتوا

  • اینستاگرام (instagram) چیه؟
  • چگونگی کار با اینستاگرام
  • وضعیت اینستاگرام در ایران

اینستاگرام (instagram) چیه؟

اینستاگرم یا اینستاگرام شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و ویدئوه که این امکان رو به کاربران خود می دهد که عکسها و ویدئوهای خود رو در دیگه شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک، توئیتر، تامبلر و فلیکر به اشتراک بذارن. یه ویژگی جدا اینستاگرام محدود کردن عکسها به فرم مربع مثل عکس دوربین های اینستماتیک کداک یا پولاروید(برخلاف نسبت تصویر ۳:۴ که عموماً واسه دوربین عکاسی موبایل ها استفاده می شه)است. کاربران هم اینکه می تونن از فیلترهای دیجیتال واسه عکسهایشان استفاده کنن. بیشترین حد زمان واسه ویدئوهای اینستاگرام ۱۵ ثانیه س.

اول اینستاگرام فقط واسه کاربران شرکت اپل در دسترس بود و اونا می تونستن عکس هایی رو که با موبایل خود می گیرند در این شبکه به اشتراک بذارن. اینستاگرام رفته رفته با استقبال گرم کاربران مواجه شد اما پای اینستاگرام هنوز به سیستم عامل اندروید باز نشده بود و سیستم عامل اندروید هم سهم قابل توجه ای از بازار گوشی موبایل رو به خود اختصاص داده بود، در نتیجه این اپلیکیشن رو واسه سیستم عامل اندروید منتشر کردن. به محض قرار گرفتن اون در فروشگاه اندرویدی، درزمان هفت روز ۱۰ میلیون بار این برنامه دانلود شد. این روند رو به رشد تا امروز ادامه داشته و الان تا دسامبر ۲۰۱۴ بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر در این شبکه اجتماعی فعالیت دارن.

این را هم حتما بخوانید :   آشنایی با شبکه اجتماعی پینترست Pinterest

چگونگی کار با اینستاگرام

این اپلیکیشن فقط به اشتراک گذاری عکس تمرکز داره و بیشتر کاربران که عضو بقیه شبکه های اجتماعی هم هستن واسه انتشار عکس های خود از این برنامه استفاده می کنن. اونا بقیه شبکه های اجتماعی خود رو به این برنامه لینک کرده و از راه این شبکه عکس ها و فیلم های خود رو در شبکه های اجتماعی دیگه هم به اشتراک می گذارن.

واسه به کار گیری اینستاگرام باید از راه اسمارت فون در این سرویس عضو شید. پس از عضویت عکسی به عنوان تصویر پروفایلتان انتخاب کنین و یه بیوگرافی کوتاه در مورد خودتون بنویسین. پروفایل شما به طور پیش فرض در حالت عمومی قرار می گیره و شما در منوی تنظیمات می تونید اون رو خصوصی کنین. در نوارابزار پایین برنامه، دکمه وسط به شروع عکاسی یا فیلمبرداری اختصاص داده شده و با لمس این دکمه شما می تونید عکاسی یا فیلمبرداری خود رو شروع کنین. یا اینکه از حافظه گوشی خود عکسی رو انتخاب کنین. بعد از این مرحله، وارد مرحله افکت گذاری روی تصویر می شید.

در این قسمت به صورت پیش فرض افکت هایی واسه شما قرار داده شده که به وسیله اونا فیلتر مورد نظر واسه عکس خود رو انتخاب می کنین. بعد از افکت گذاری وارد صفحه بعدی می شید و در این صفحه توضیحاتی در مورد عکس خود  می نویسید. قبل از منتشر کردن عکس شما می تونید بقیه شبکه های اجتماعی رو که در اونا عضویت دارین انتخاب کنین تا با منتشر کردن عکس شما در اینستاگرام همزمان در بقیه شبکه های اجتماعی هم عکس تون منتشر شه. شما می تونید دوستان فیس بوکی و کسائی که تلفن تماس شون رو در دفترچه تلفن خود دارین جست وجو کنین و اونا رو به اصطلاح Follow یا دنبال کنین تا تصاویر ارسالی اونا رو در صفحه اصلی خود ببینین.

این را هم حتما بخوانید :   Tone of voice چیست و چه کاربردی دارد؟

وضعیت اینستاگرام در ایران

اینستاگرام کمی با تاخیر وارد ایران شد. کم بودن دستگاه های آیفون در ایران دلیل اصلی این تاخیر عنوان شده. اما رفته رفته با زیاد شدن آیفون ها و هم اینکه منتشر کردن این برنامه در سیستم عامل اندروید، این برنامه در ایران هم طرفداران زیادی پیدا کرد. البته هنوز آمار دقیقی از تعداد ایرانیان عضو این شبکه وجود نداره. مطمئنا فیلتر نبودن این شبکه و دسترسی آسون و بی دردسر اون در ایران رو می توان مهم ترین دلایل استقبال ایرونی ها از این شبکه اجتماعی دونست، اما باید یادآوری کرد که طرح فیلترینگ هوشمند روی اون اجرا می شه با این حال فیلترینگ شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توئیتر، یوتیوب و… استقبال مردمی از اینستاگرام رو دوبرابر کرد. البته می توان مشکل اینترنت های ارائه شده روی تلفن های همراه رو هم به عنوان دلیلی واسه کمتر بودن اندازه مشارکت ایرونی ها نسبت به کشورای پیشرفت یافته دیگه در این شبکه اجتماعی بیان کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *