آنچه وزیر ارتباطات به بازی سازان در بازدید از سومین لیگ بازی های رایانه ای وعده داد

فناوری

قبل از این نگاهی به مجموعه اقدامات محمد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، واسه بهبود شرایط کاربران بازیای ویدیویی در داخل کشور داشتیم. آخرین اقدام اون در مورد این صنعت، حضور و بازدید از سومین لیگ بازیای رایانه ای در برج میلاد تهران بود. مسئله ای که ثابت کننده مهم بودن این بخش واسه وزیر ارتباطات دولت دوازدهمه.

محمد آذری جهرمی، جدا از بازگویی برنامه های خود در مورد بهتر شدن وضعیت پینگ بازیایی که مورد توجه کاربرانی داخلی هستن و تلاش واسه انتقال سرورهای بعضی از بازیای آنلاین به داخل کشور، طی مصاحبه با خبرنگاران حاضر، به طور خلاصه به برنامه های آینده خود در بخش بازیای ویدیویی و سرگرمی دیجیتال پرداخت.

از اولین مباحث اشاره شده به وسیله آذری جهرمی در پیش خبرنگاران، ادامه پیدا کردن وامای اعطایی به بازی سازان بود. اون اعلام کرد که در سال گذشته، ده میلیارد تومن وام به افراد شاغل در بخش بازی سازی تعلق گرفته و این روند در سال جاری هم، ادامه داره: «براساس سیاست های وزارت ارشاد اسلامی، آمادگی داریم تا تولید بازی در کشور رو آسون کنیم.»

آقای جهرمی طی هفته ای که گذشت، خبرهایی رو مبنی بر بهتر شدن وضعیت اتصال کاربران داخلی به بعضی از بازیای پرطرفدار آنلاین رو منتشر کرد. جدا از موثر بودن اقدامات انجام شده و اتصال بهتر کاربران به بازیا، مسائلی مانند نداشتن مجوز وزارت ارشاد بعضی از بازیایی که در لیست وزیر ارتباطات بودن، مطرح شد.

وزیر ارتباطات طی مصاحبه خود با خبرنگاران حاضر در محل برگزاری سومین لیگ بازیای رایانه ای، خبر از جفت و جور لیستی مشترک با همکاری وزارت ارشاد، واسه پیگیری و بهتر شدن وضعیت کاربران ایرونی حاضر در این بازیا داد.

وامای اعطایی به بازی سازان داخلی ادامه پیدا می کنه

ایشون اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین گفتن:«بعضی از این بازیا، عناوینی هستن که وزارت ارشاد، ملاحظات خاصی نسبت به اونا داره. با در نظر گرفتن پر مخاطب بودن این بازیا، به جای بستن این عناوین به دنبال هماهنگ کردن اونا با پارامترهای فرهنگ کشورمون هستیم.»

هم اینکه آقای آذری جهرمی اعلام کرد که صنعت بازیای ویدیویی، چهارمین بخش پرطرفدار در فضای مجازی بوده و موضوعاتی مانند انتقال مفاهیم از بازیا و فرهنگ سازی از راه اونا، یکی از موضوعات مطرح در همه نقاط دنیا هستش و وزارت ارتباطات هم، برنامه هایی واسه بهبود شرایط کاربران این بخش داره.

هم اینکه وزیرارتباطات در جواب به سوال ما مبنی بر ادامه دار بودن بهبود در اتصال به بازیایی مانند کانتر استرایک و لیگ اون لنجدز، به تلاش این وزراتخانه واسه رسوندن پینگ بازیای گفته شده و عناوین محبوب پیش کاربران ایرونی، به اندازه صد میلی در ثانیه اشاره کرد.

هم اینکه ایشون خبر از  تشکیل کمیته ای مشترک با وزارت ارشاد واسه بهتر شدن وضعیت بازیای خارجی در داخل کشور و هم اینکه جفت و جور شدن شرایط صادرات عناوین داخلی به بقیه نقاط دنیا داد.

یکی از چالشای جدید پیشرفت دهندگان اپلیکشنا و بازیای موبایلی، تحریمای جدید روی این بخش س. یه چند وقت پیش، گوگل و اپل، تعدادی از اپلیکیشنای ایرونی مانند اسنپ و تپ سی رو از روی استورای خود پاک کردن.

به گفته وزیر آقای جهرمی این موضوع، به تحریمای جدید در بحث انجام تراکنشای مالی در اپلیکیشنای حاضر در داخل کشور برمیگرده. هم اینکه اون خبر از تلاش و پیگیری این موضوع در آینده ای نزدیک داد و اضافه کرد: «ما مشکلی در بازیای دسکتاپ و تحت وب نداشته و مسئله اپلیکیشنا و بازیای موبایل هم، نیاز به حل شدن داره.»

موضوع کپی رایت هم، یکی از مسائل مهم افراد شاغل در بخش تولید بازیای ویدیویی حساب می شه. آذری جهرمی خبر از اهمیت بحث مالکیت الهی واسه صنعتای نوپا و مخصوصاً بخش بازیای ویدیویی داد.

هم اینکه اون از دلایل اهمیت کپی رایت گفت: «یه روزی ما در دنیا تولید کننده نبودیم. در اون شرایط، توجه نکردن به کپی رایت، مشکلی رو بوجود نمی آورد. اما امروزه به دلیل تولید کننده بودن، نیاز به توجه این مبحث واسه رشد تولید کنندگان داخلیه.»

انگار وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات، از اهمیت بازیای ویدیویی آگاه بوده و برنامه های کوتاه و بلند یه مدت واسه بهبود شرایط کار و کاسبی در این بخش داره.

نظر شما چیه؟ چه بخشایی از صنعت بازیای ویدیویی در داخل کشور، نیازمند توجه و پیگیری بیشتریه.