انواع مدل های تجارت الکترونیک

عمومی

سرفصل محتوا

  • شکلای جور واجور مدلای تجارت الکترونیک
    • تجارت الکترونیک B2B
    • تجارت الکترونیک B2C
    • تجارت الکترونیک مشتری ـ مشتریC2C
    • تجارت مصرف کننده با فروشنده (C2B)
    • تجارت الکترونیک دولت ـ دولت (G2G)
    • تجارت نقطه به نقطه P2P
    • تجارت فروشنده با اداره B2A
    • تجارت مصرف کننده با اداره C2A
    • تجارت جدید B2I

شکلای جور واجور مدلای تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک بسته به نوع ارائه دهنده خدمت و بستر اون شکلای جور واجور متفاوتی داره که در زیر به مواردی از شکلای جور واجور مدلای تجارت الکترونیک اشاره کردیم:

  1. تجارت الکترونیک B2B  Business to Business
  2. تجارت الکترونیک B2C Business to Consumer
  3. تجارت الکترونیک C2C Consumer to Consumer
  4. تجارت الکترونیک C2B Consumer to Business
  5. تجارت الکترونیک G2G Government to Government
  6. تحارت الکترونیک P2P Peer to Peer
  7. تجارت الکترونیک B2A Business to Administration
  8. تجارت الکترونیک C2A Consumer to Administration
  9. تجارت الکترونیک   B2I Business to Individual

در ادامه به توضیح هر کدوم از مدلا می پردازیم:

تجارت الکترونیک B2B

ما در عصر اطلاعات زندگی می کنیم و می بینیم که شرایط و احوال کار و کاسبی شدیدا در حال تغییره. بر خلاف این همه پیشرفت هنوز واسه خیلی از مردم حیرت انگیزه که به چه دلیل بخش کلی ای از تجارت الکترونیکی به صورت B2B یا بنگاه به بنگاه انجام میشه.

در مدل B2B یه شرکت یا بنگاه تجاری واسه ثبت سفارش به تولیدکنندگان, دریافت پیش عامل, عامل خرید, پرداخت مبلغ خرید و هزینه های مربوطه از راه شبکه اقدام می کنه.

هر چند که تجارت الکترونیکی سالهاست با به کار گیری مبادله الکترونیکی داده ها (EDI) انجام می شه ولی در واقع از پنج سال پیش به شکل امروزی (اینترنتی) دراومده.

شرکت سیسکو یکی از اولین شرکتهایی بود که در سال ۱۹۹۶ سایت الکترونیکی خود رو راه اندازی کرد. پس از اون شرکتهای دیگه به سرعت از این روش تقلید کردن و مسائل مالی و انتقال الکترونیکی وجوه رو حل کردن

تجارت الکترونیک B2C

تجارت الکترونیکی بنگاه ـ مشتری شامل تجارت خرده فروشی می شه. این نوع تجارت بین فروشنده و مشتریان ایجاد می شه.

یعنی مشتریان با به کار گیری شبکه می تونن به فروشگاه دسترسی پیدا کرده کالای لازم خود رو انتخاب کرده، سفارش خرید بدن و وجه اونو پرداخت کنه. این نوع تجارت با گسترش اینترنت به سرعت زیاد می شه.

امروزه در کشورای پیشرفته شکلای جور واجور جنسا از شکلای جور واجور مصرفی مثل مواد غذایی تا شکلای جور واجور بادوام مثل اتومبیل از راه اینترنت قابل خرید و فروش هستش.تجارت الکترونیکی B2C دارای امتیازات زیادی هم از نظر خریداران و هم از نظر فروشندگان هستش.

فروشگاه های الکترونیکی از دیدگاه خریداران دارای ویژگیها و امتیازات زیر هستش:

۱ـ کاتالوگ و مشخصات کالا به سهولت قابل دسترسی هستش.

۲ـ کالا و خدمات, به وسیله بقیه خریداران قابل آزمایش هستش و مشتری می تونه از نظرات بقیه افراد استفاده کنه.

۳ـ خرید از فروشگاه به طور ۲۴ ساعته شدنیه.

۴ـ بعضی از اجناس مثل نرم افزارها یا کتابها و نشریات الکترونیکی و فیلم رو همزمان با خرید دریافت کنه.

۵ـ خرید از این فروشگاه ها ارزون تره.

۶ـ فشارهای روانی هنگام خرید وجود نداره.

۷ـ مقایسه شکلای جور واجور جنسا در شکلای جور واجور فروشگاه ها خیلی راحت شدنیه.

۸ـ خریدار خیلی راحت می تونه مناسب ترین قیمت رو انتخاب کنه.

قیمت

۹ـ خریدار پس از انتخاب کالا و پرداخت مبلغ و هزینه های اون خیلی سریعً کالا رو در منزل دریافت کنه.

۱۰ـ بعد از دریافت, اگه کالا دارای مشکل باشه می تونه اونو مرجوع کنه.

تجارت الکترونیک مشتری ـ مشتریC2C

تجارت الکترونیکی مشتری ـ مشتری (C2C) هم تازگیاً به وجود اومده.حجم مبادلات این نوع تجارت الکترونیکی در مقایسه با دو نوع اشاره شده بسیار پایین تره. این نوع تجارت الکترونیکی بیشتر واسه برگزاری مناقصات و مزایده ها و حراجا استفاده میشن.

در این نوع تجارت مشتریان کالای خود رو همراه با مشخصات و قیمت اون آگهی می کنن و بقیه مشتریان می تونن اجناس رو مشاهده کرده و بخرن. اپلیکیشن دیوار از اینجور مدل تجاری برخورداره.

در  تجارت الکترونیکی C2C مشتریان کالای خود رو همراه با مشخصات و قیمت اون آگهی می کنن و بقیه مشتریان می تونن اجناس رو مشاهده و بخرن.

تجارت مصرف کننده با فروشنده (C2B)

در حالیکه بازار مصرف کننده Online روز به روز در حال گسترشه، خیلی از خریداران فهمیدن که روش انتخاب محصول بسیار گسترده و ممکنه اونا رو غوطه ور سازه.

چون که وقتی مصرف کنندگان، سایتایی رو در مورد فروش محصول مورد نظر خود پیدا میکنن، پیدا کردن خود محصول در اون سایت و به دست آوردن قیمت محصول بیشتر کار سخته.

پس جهت راحت تر کردن امر خرید، نیاز به روشای جدید خرید و فروش اینترنتی Onlineه که در آژانسای فروش به سوددهی منتهی شه باید از یه روش هدف دار فروش استفاده کنن مانند Priceline که خود رو با این روش هدف دار تطبیق داده.

تجارت الکترونیک دولت ـ دولت (G2G)

تجارت الکترونیکی دولت ـ دولت (G2G) شامل مبادلات تجاری بین دولتا هستش. واسه بستن قرارداده هایی در موردای جور واجور بین کشورها از این مدل استفاده می شه.

مثلا اگه دو کشور بخوان در مورد صادرات و واردات با همدیگه قرارداد منعقد کنن از مدل G2G استفاده کنن. با در نظر گرفتن پیشرفتایی که در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات به وجود اومده, همه چیز در حال از این رو به اونو شدنه و انقلاب اطلاعاتی همه جا رو فرا گرفته.

امروزه تجارت الکترونیکی, آموزشای از راه دور و براساس اینترنت, بانکداری الکترونیکی, فروشگاه های مجازی و… به سرعت در حال تشکیل و گسترش هستش.

این وسط اصطلاح جدید دولت الکترونیکی مطرح شده. ویژگی ریشه ای دولت الکترونیکی سرویس دهی عمومی با هزینه کمتر و تاثیر بالاتر هستش. دولت الکترونیکی تلاش می کنه ارتباطات بین دولت و مردم و مردم با هم رو آسون کنه.

دولت الکترونیکی روش هایی جدید از انجام وظایف دولتا با به کار گیری فناوریای جدید اطلاعات و ارتباطات هستش این روش واسه افراد تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی, اصلاح کیفیت خدمات و ارائه فرصتهای گسترده تر واسه مشارکت در پروسها و نهادهای مردم سالار رو جفت و جور می سازه.

مشتریان دولت الکترونیکی به سه دسته تقسیم می شن: الف) مردم, ب) بنگاههای تجاری و ج) مؤسسات و سازمانهای دولتی؛ اینا با به کار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات مبادلات لازم رو به صورت الکترونیکی انجام میده.

امروزه کشورای پیشرفته حرکت خود به سمت دولت الکترونیکی رو شروع کرده و تونسته ان خیلی از امور خود و رد و بدل کردن خدمات رو به صورت الکترونیکی بکنن.

تجارت نقطه به نقطه P2P

مدل تجارت الکترونیکی P2P واسه تسویه حساب کردن شرکت کنندگان در حراج با فروشنده س که مشهورترین اونا سرویسیه به نام Paypal. تجارت P2P در چارچوبی کار می کنه که افراد بتونن مستقیماً باهم پول رد و بدل کنن و در حالیکه سهم اصلی خرید و فروش پولی رو نقل و انتقالات روبرو بعهده داره، فناوری تلفنای همراه تعداد افراد بیشتری رو در خرید و فروش غیر حضوری سهیم می کنه.

قبل از Paypal خیلی از تاجران Online در قد و قوارهای متفاوت پرداخت مشتریها رو از راه حساب کارتای اعتباری تجارت دریافت می کردن.

با به کار گیری سخت افزار Mondex که زیر مجموعه Mastercardه، کاربران می تونن نقل و انتقالاات الکترونیکی پولی خود رو بکنن و پول خود رو از یه کارت اعتباری به کارت اعتباری دیگه منتقل کنن.

چگونگی به کار گیری گوشی موبایل بدین صورته که به جای فناوری GSM که استاندارد عادی ارتباطی گوشی موبایل در خیلی از کشورها مخصوصا در اروپاست، فناوری دیگری تحت قرارداد استفاده نرم افزار کاربردی از راه لوازم بی سیم (Wireless Application Protocol)که به طور خلاصه WAP نامیده می شه، جانشین می شه.

موبایل

در این روش جدید، هر گوشی موبایل از راه مرکز تلفن با یه کامپیوتر سرویسگر در رابطه می شه و می تونه نرم افزار لازم کاربر خود رو روی کامپیوتر نامبرده فعال کنه.

اینجوری استفاده کننده می تونه اطلاعات خود رو از راه کامپیوتر سرویسگر که خود از راه اینترنت و یا شبکه های ارزش افزوده (VAN) به مراکز تجاری و خدماتی متصله ارسال و یا دریافت کنه.

تجارت فروشنده با اداره B2A

این نوع تجارت الکترونیکی شامل همه مبادلات تجاری ــ مالی بین شرکتا و سازمانای دولتیه. تأمین نیازای دولت به وسیله شرکتا و پرداخت مشکلات مالیاتا از جمله مواردیه که میشه در این گروه گذاشت.

مشکلات

تجارت B2A الان دوران کودکی خود رو طی می کنه ولی در آینده ای نزدیک وقتی که دولتا به پیشرفت ارتباطات خود تمایل و توجه نشون بدن، به سرعت رشد انجام میده.

تجارت مصرف کننده با اداره C2A

مدل تجارت الکترونیکی C2A هنوز ظاهر نشده. ولی به دنبال رشد شکلای جور واجور B2C و B2A، دولتا شایدً مبادلات الکترونیکی رو به بخشایی مثل جمع آوری کمکای مردمی، پرداخت مالیات بر درآمد و هر گونه امور تجاری دیگری که بین دولتا و مردم انجام می شه، گسترش میدن.

با تجربه و آزمایش تموم مدلای تجاری Online که تا کنون بیان شد، مشخصه که با وجودی که تجارت الکترونیک که پدیده تقریباً جدید و نوپاست اما بسیار فعاله. محققان صنعتی فکر می کنن که پیدا کردن منابع درآمد Online مطمئن، با تلاش و خطا آزمایش می شه.

مدلای B2C و B2B بیشترین توجه رو امروزه به خود جلب کردن ولی مدلای دیگه هنوز در حال کاهش استراتژیهایشان هستن و روشهایشان رو گسترش میدن. به هر حال عاقلانه س که ما درباره ۵ سال اول کار تجارت الکترونیک مانند ۵ سال اول زندگی یه کودک فکر کنیم.

تجارت جدید B2I

در نظر گرفتن یه شخص فقط به عنوان یه مشتری غلطه. وقتی که صاحب کسب وکار مشتری رو فقط به چشم خریدار کالا می ببینن یعنی اهمیتی واسه شخصیت اون قائل نیس و لیست خرید اون بیشتر از هر چیز دیگری مهمه.

این موضوع در مورد تجارت B2B هم صادقه. خیلی از کسب وکارها در معاملات خود عواملی که باعث فرق آدما می شه یعنی قضاوت و اعتماد رو ندیده می گیرن. اگه همچین چیزی درست بود همه معاملات تجاری باید تنها براساس قیمت انجام می گرفت.

یعنی فرق میان تجارت B2B و B2C دیگه مانند گذشته واسه کسب وکارها به درد بخور نیس و باید به نوع جدیدی از تجارت یعنی B2I فکر کرد. I از اول کلمه individual به معنی شخص یا فرد گرفته شده.

اجناس و خدمات جدید برنده ها با سرعت زیادی به سمت شخصی سازی شدن واسه هر مشتری تغییر می کنن و تجارت B2B و B2C به زودی کنار گذاشته می شن.

منبع: http://www.tutorialspoint.com – mnsr5472.tebyan.net