دنیای اقتصاد: فعالان بازار فکر می کنن با نزدیک شدن به یکی دو ماه پایانی سال، درخواست خرید خودرو رشد می کنه و اگه عرضه خودروها مناسب نباشه، قیمتا بازم بالا میره.

مگان ۶۵ میلیونی شد، تندر ۲۸ میلیونی

فعالان بازار خودرو پیش بینی می کردن با فرا رسیدن زمستون، خرید و فروش رونق بگیره و قهر مشتریان با بازار پایان یابد، اما حالا دی ماه به وسطاش و خبری از رونق نیس.

البته تیراژ خودروهای تولید داخل هم به حدی در سال جاری کم شده و قیمتا به شکلی بالا رفته ان که کمتر خریداری جربزه قدم گذاشتن به بازار خودرو رو داره، چون یا خودرو دلخواه خود رو پیدا نمی کنه و یا مجبوره با قیمتی زیاد اونو بخره.

شرایط الان در بازار خودرو به شکلیه که حتی با وجود رکود خرید و فروش در بازار هم قیمتا بعضی وقتا بالا می رن، گویی از قانون عرضه و درخواست پیروی نمی کنن و مسائلی دیگه در بالا و پایین شدن قیمت خودروهای تولید داخل دخالت داره.

طی یکی دو هفته گذشته هم با وجود موندگاری رکود خرید و فروش در بازار خودرو، منحنی قیمتا با تغییراتی روبه رو شد، تغییراتی که بیشتر صعودی بوده تا نزولی.

حتی بعضی خودروها که قیمت شون از طرف سازمان پشتیبانی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آزاد اعلام شده هم در این یکی دو هفته گذشته با زیاد شدن قیمت روبه رو شدن که این به معنی موثر نبودن آزادسازی در کاهش قیمتا هستش. این در حالیه که خودروسازان بازم بر آزادسازی قیمت خودرو اصرار کرده و فکر می کنن قیمتا باید براساس حاشیه بازار تعیین شن.

هرچند قیمتای فعلی هم به کام مشتریان خوش نمیاد، با این حال به نظر می رسه مشتریان باید قدر همین روزا و همین قیمتا در بازار خودرو رو بدونن، چون هرچه به پایان سال نزدیک شیم و درخواست طبق رسم هر ساله زیاد شه، نبود تعادل عرضه و درخواست بیشتر خود رو نشون میده و اونجا هستش که قیمتا بیشتر از قبل رشد می کنن.

این را هم حتما بخوانید :   جاهای دیدنی کشور کاستاریکا

البته شک نداشته باشین اگه عرضه خودرو به بازار زیاد شه، قیمتا رشد کمتری دارن، اما با در نظر گرفتن شرایط پریشونی که تولید خودروسازان داره، بسیار بعید به نظر می رسه تعادلی میان عرضه و درخواست به وجود بیاد و قیمتا رشد نکنن.

مگان و رکوردی جدید

اما به بازار بریم و نگاهی به افت و خیز قیمتا طی هفته جاری بندازیم. اون طور که فعالان بازار میگن، بیشتر خودروهای داخلی با ثبات قیمت روبه رو بودن، اما بعضی خودروها بالا رفته ان اونم افزایشی چند میلیونی.

گل سرسبد گرونیا در بازار خودرو «مگان» است که در عرض یه هفته پنج میلیون تومن زیاد شدن قیمت رو تجربه کرده و بعید نیس بخواد به سرکشی هاش ادامه بده. مگان الان ۶۵ میلیون تومن قیمت داره و این در حالیه که همین یه چند وقت پیش سازمان پشتیبانی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان رای به آزادسازی اون داد تا به این واسطه قیمت مگان کاهش پیدا کنه.

پارس خودروییا هم بدون این دست اون دست کردن واسه تعیین قیمت جدید مگان دست به کار شدن و در آخر قیمت اونو با جهشی ۱۲ میلیون تومانی به ۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومن رساندند. انتظار می رفت با این کار قیمت مگان در بازار افت کنه، اما نه فقط این اتفاق رخ نداد، بلکه مگان رکوردی جدید زد و ۶۵ میلیون تومانی شد.

اما در بین دیگه خودروهای داخلی، تندر-۹۰ هم رشد قیمت رو تجربه کرد و دو میلیون تومن گران شد. الان تندر-۹۰ پارس خودرو در مدل E2 قیمتی برابر با ۲۸ میلیون تومن داره و مدل ایران خودرویی اونم ۲۷ میلیون تومن خرید و فروش می شه. تندر مدلی دیگه به نام E1 هم داره که الان ۲۳ میلیون تومن به فروش میره. این محصول هم دو میلیون تومن زیاد شدن قیمت رو تجربه کرده.

از تندر و مگان که بگذریم، تیبا هم دیگه خودرو گران شده بازار در هفته جاری بود که با رشدی ۲۰۰ هزار تومانی به قیمت ۱۶ میلیون تومن رسید. تیبا قبلا قیمت بالای ۱۶ میلیون تومن رو هم تجربه کرده بود و این در حالیه که قرار بود زیر ۱۰ میلیون تومن قیمت داشته باشه.

این را هم حتما بخوانید :   جملات اشتباه و خطرناک در مصاحبه شغلی

اما در بین دیگه خودروهای داخلی نیسان ماکسیما هم یه میلیون تومن زیاد شدن قیمت رو در هفته جاری تجربه کرد و این در حالیه که این خودرو هم جزو آزاد شده ها هستش، اما قیمت اون پایین نیومد و حتی بالا هم رفت.

نیسان تیانا هم سرنوشتی مثل مگان و ماکسیما داره و در شرایطی که قیمتی حدود ۹۵ میلیون تومن داشت، حالا به ۱۱۸ میلیون تومن رسیده. هم اینکه سوزوکی گرندویتارا هم که دیگه خودرو آزاد شده از قیمت گذاری دولتی هستش، الان ۹۲ میلیون تومن قیمت داره و این موضوع از جهش یه میلیونی اون در هفته جاری حکایت می کنه.

زیاد شدن قیمت خودروهایی مانند ویتارا در حالیه که به گفته فعالان بازار، پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس و سمند و پراید روزای آرومی رو پشت سر می ذارن. اون طور که خبر می رسه، این خودروها دست کم تغییرات رو طی یکی دو هفته گذشته داشتن و حتی میشه گفت قیمت شون ثابت مونده.

الان پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۲۷ میلیون تومن داره و تیپ ۶ اونم ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومن خرید و فروش می شه. در بین مدلای صندوقدار ۲۰۶ هم V9 قیمتی برابر با مدل تیپ ۶ داره و V8 هم ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومن خرید و فروش می شه.

هم اینکه پژو ۴۰۵ هم در مدل مجهز به موتور TU5 خود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومن به فروش می رسه و پارس هم در مدل سال خود ۲۵ میلیون تومن قیمت داره. سمند EF7 هم ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومن به فروش می رسه و مدل SE هم ۱۹ میلیون تومن به فروش میره.

در بین مدلای پراید هم الان پراید ۱۳۱ قیمتی برابر با ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومن داره و مدل ۱۳۲ هم ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومن به فروش می رسه. مدل ۱۱۱ پراید هم ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومن خرید و فروش می شه.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *