شاید در سالای آینده جلبک دریایی یکی از اصلی ترین غذاهای بشر باشه پس بهتره از همین الان با خواص عجیب اون آشنا شید؛

به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت؛ جلبک ها پر از مواد مغذی هستن که تاثیرشگرفی بر بدن و مغز داره. ۱۰ خاصیت ثابت شده ی جلبک بر سلامت عبارتند از:

  1. جلبک پر از خیلی از مواد مغذیه.

جلبک موجودی زنده س که به دو شکل در آب تازه و نمکی رشد می کنه. این یه نوع از شکل های جور واجور باکتری به نام cyanoه که بیشتر به جلبک سبز-آبی اشاره داره. درست مانند گیاهان، باکتری cyano هم می تونه از نور خورشید از راه فرآیندی به نام فتوسنتز بهره مند شه.

جلبک از طرف قبایل آزتک در گذشته های دور به صورت روزانه مصرف می شد، اما وقتی که ناسا اعلام کرد که جلبک می تونه در فضا رشد کنه و به وسیله فضانوردان استفاده شه، دوباره مشهور شد. مقدار استاندارد روزانه جلبک دریایی ۱ تا ۳ گرمه، اما مقادیر بیشتر از ۱۰ گرم در روز هم به طور موثری استفاده می شه.

خواص جلبک,فواید جلبک دریایی,اشکال جور واجور جلبک دریایی

جلبک در دو شکل قرص و پودر:

جلبک اونقدر مواد مغذی در خود جای داده که به طور کامل حیرت آوره، یه قرص تنها ۷گرم از پودر جلبک خشک رو در بر می گیرد.

  • پروتئین: ۴گرم.
  • ویتامین B۱ (تیامین): ۱۱ درصد RDA.
  • ویتامین B۲ (ریبوفلاوین): ۱۵درصد RDA.
  • ویتامین B۳ (نیاسن): ۴ درصد RDA.
  • مس: ۲۱ درصد RDA.
  • آهن: ۱۱درصد .RDA
  • اون ها هم اینکه شامل مقادیر کافی منیزیم، پتاسیم و منگنز و مقادیر کمی از تقریبا هر ماده مغذی که ما نیاز داریم می باشن.

تنها ۲۰ کالری و ۱/۷ گرم کربوهیدرات قابل هضم دارن. گرم واسه گرم، این به این معناست که جلبک ممکنه دقیقا مغذی ترین ماده غذایی روی سیاره باشه. یه قرص جلبک شامل مقادیر کم چربی (حدود ۱ گرم)، ازجمله اسیدهای چرب امگا۶ و امگا ۳ تو یه قرص حدود ۱.۵ گرمی از اون باشه.

کیفیت پروتئین جلبک در مقایسه با تخم مرغ عالیه. همه آمینواسیدهای لازم که ما نیاز داریم رو شامل می شه. بیشتر ادعا می شه که جلبک شامل ویتامین b12ه که غلطه. جلبک شامل ی ویتامین کاذب B۱۲ه که واسه آدم ها به درد بخور نیس.

  1. جلبک خصوصیات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی قدرتمندی داره.

آسیب اکسیداتیو می تونه به DNA و سلول های ما آسیب برسونه. این آسیب می تونه التهابات مزمنی که منتهی به سرطان و بقیه مریضی ها می شه رو تحریک کنه.. جلبک منبع فوق العاده ای از آنتی اکسیدانه که می تونه در برابر آسیب اکسیداتیو از بدن مواظبت کنه.

جز فعال اصلی اون phycocyanin نامیده می شه. این ماده آنتی اکسیدانی منحصر به جلبک های سبز-آبی می باشه. Phycocyanin می تونه با رادیکال های آزاد مقابله کنن و مانع از تولید مولکول های التهاباتی شه، اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موثری رو تامین می کنه.

  1. جلبک اندازه تری گلیسیرید و LDL رو کم می کنه.

خواص جلبک,فواید جلبک دریایی,قرص جلبک سبزالان مریضی های قلبی بزرگترین قاتل در جهان حساب می شن. مشخص شده که خیلی از فاکتورهای قابل اندازه گیری، که به عنوان عامل خطر نامیده می شن، با افزایش خطر مریضی قلبی مرتبطند. همونطور که نشون داده شده جلبک اثرات مفیدی روی خیلی از اونا داره.

مثلا، می تونه کلسترول کلی، کلسترول LDL و تری گلیسیرید رو کم کنه، در حالی که کلسترول HDL (نوع خوب) رو افزایش می دهد. در مطالعه ای با ۲۵ نفر شرکت کننده گرفتار به دیابت نوع ۲، با مصرف ۲ گرم از جلبک در روز این نشونه ها رو به طور زیادی بهتر شد.

مطالعه ای دیگه از افراد با کلسترول بالا نشون داد که ۱ گرم جلبک در روز، تری گلیسرید رو تا حدود ۱۵.۳٪ و LDL رو تا حدود ۱۰.۱٪ کم می کنه. تحقیقات زیاد دیگه اثرات مطلوب مصرف اون رو نشون میدن اما در مقادیر بالای ۵ تا ۸گرم جلبک در روز.

  1. جلبک دریایی از کلسترول LDL در برابر اکسیده شدن مواظبت می کنه.

خواص جلبک,فواید جلبک دریایی,پودر جلبک دریاییساختار چربی بدن مستعد پذیرش آسیب های به وجود اومده بوسیله اکسیداتیو می باشه. Lipid proxidation، عامل اصلی خیلی از مریضی های جدی شناخته شده. مثلا، یکی از مراحل کلیدی در راه مریضی های قلبی لیپوپروتئین LDLه که در خون اکسیده شده.

خیلی مهمه، به نظر می رسد آنتی اکسیدان های موجود در جلبک مخصوصا در کاهش lipid proxidation تاثیردارن. این بارها در تحقیقات انسانی و حیوونی نشون داده شده. در یکی از این تحقیقات با ۳۷ نفر شرکت کننده گرفتار به دیابت نوع ۲، که روزانه ۸ گرم از جلبک در طول روز مصرف می کردن، به طور زیادی علائم آسیب های اکسیداتیو کم شد. هم اینکه جلبک سطح آنزیم های آنتی اکسیدان در خون رو افزایش می دهد.

  1. جلبک خواص ضد سرطانی داره مخصوصا در مقابل سرطان های دهانی

بعضی از دلایل نشون می دهد که جلبک می تونه خواص ضد سرطانی داشته باشه. مثلا، بعضی از تحقیقات در مورد حیوانات نشون می دهد که جلبک می تونه وقوع سرطان و اندازه تومور رو کم کنه.

جلبک مخصوصا در سرطان دهن مورد مطالعه قرار گرفته. مطالعه ای به اثرات جلبک در مورد ۸۷ نفر در هند با ضایعات پیش سرطانی که OSMF در دهن نامیده می شه، پرداخت.

خواص جلبک,فواید جلبک دریایی,فواید جلبک

پس از یه سال و آدمایی که روزانه به اندازه ۱ گرم جلبک مصرف می کردتد تا ۴۵٪ و تنها ۷٪ از گروه دیگه با پسروی کاملی در زخم دهانشون، مواجه شدن. وقتی اون ها مصرف جلبک رو متوقف کردن، تقریبا نصف افراد اقرار داشتن که زخمشون در طول سال دوباره برگشت. در مطالعه ای دیگه تشکیل شده از ۴۰ نفر با جراحات OSMF، با مصرف یه گرم جلبک در روز نسبت به داروی پنتااکسیفیلین نشونه های بهبود بیشتری داشتن.

  1. خواص جلبک دریایی واسه کاهش فشارخون

فشار خون بالا محرکی مهم در خیلی از مریضی های کشنده س. ازجمله حمله های قلبی، سکته مغزی و مریضی طولانی کلیوی. با اینکه مصرف ۱ گرم جلبک در روز بی تاثیره، اما نشون داده شده که مصرف ۵ گرم در روز، فشار خون در افراد با اندازه فشار خون طبیعی رو کاهش می دهد.

جلبک، با افزایش تولید نیتریک اکسید، مولکول های علامت دهنده که به سلول های خونی کمک می کنه تا منبسط و منقبض می شن رو تحریک می کنه.

  1. جلبک نشونه های ورم آلرژیک رو بهبود می بخشه.

ورم آلرژیک با التهابی در راه جریان هوای بینی مشخص می شه. این به وسیله ذرات آلرژیک محیطی، مانند گرده، مو حیوانات و گرد و غبار گندم برانگیخته می شه. جلبک درمان پیشنهادی معروفی واسه نشونه های ورم های آلرژیکیه و دلایلی مربوط به تاثیر اون هست.

در مطالعه ای تشکیل شده از ۱۲۷ نفر با ورم های آلرژیکی، مصرف ۲ گرم جلبک در روز به طور زیادی نشونه هایی مانند ترشحات بینی، عطسه کردن، گرفتگی و خارش بینی رو کم کرد.

  1. جلبک خوراکی می تونه در برابر کم خونی اثر داشته باشه.

شکل های جور واجور مختلفی از کم خونی هست. کم خونی تقریبا در افراد سن بالا عادی تره که منتهی به احساس ضعف و خستگی می شه.

عادی ترین اون به وسیله کاهش هموگلوبین یا سلول های قرمز خون مشخص می شه. در مطالعه ای با ۴۰ نفر شرکت کننده، افراد سن بالا با سابقه کم خونی، مکمل های جلبک رو مصرف کردن و مشخص شد هموگلوبین سلول های خونی رو افزایش می دهد. هم اینکه کارکرد سیستم ایمنی هم بهتر شد. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این تنها یه مطالعه س و تحقیقات بیشتر قبل از هر نوع پیشنهاد ای نیازه.

  1. بهبود قدرت و ایستادگی عضلانی با مصرف جلبک دریایی

آسیب اکسیداتیو به وجود اومده بوسیله ورزش عامل اصلی خستگی عضلانیه. غذاهای گیاهی مشخص، خواص آنتی اکسیدانی دارن که می تونن به ورزشکاران کمک کنن تا افراد با فعالیت فیزیکی بالا این آسیب رو به کمترین حد ممکن برسانند. طبق تحقیقات به نظر می رسد جلبک ایستادگی و قدرت ماهیچه رو بهتر کرده و موثره.

در دو مطالعه، نشون داده شده بود که جلبک ایستادگی افراد رو بالا برده و مانع از خستگی سریع می شه. مطالعه دیگری در دانشکده ی تربیت بدنی نشون داد که مکمل های جلبک قدرت عضلانی رو زیاد می کنن اما هیچ تاثیری بر ایستادگی ندارن.

خواص جلبک,فواید جلبک دریایی,اسموتی جلبک

  1. جلبک ممکنه به کنترل قند خون کمک کنه.

تحقیقات روی حیوانات نشون داده که جلبک می تونه سطح قند خون رو به طور زیادی کم کنه. در بعضی از موارد، از داروهای دیابتی معروف، از جمله متفورمین هم بهتر عمل می کنه. هم اینکه دلایلی هست که نشون می دهد جلبک می تونه بر بدن آدم اثر داشته باشه.

در مطالعه ای تشکیل شده از ۲۵ مریض با دیابت نوع ۲، که ۲ گرم جلبک در روز مصرف می کردن به کاهش شدید قند خون منجر شد.

HbA1c، یه شاخص اندازه قند خون در دراز مدت، از ۹% تا ۸% کم شد، که خیلی با اهمیته. تحقیقات تخمین می زنند که کاهش ۱ درصدی از این شاخص می تونه خطر مرگ مربوط به دیابت رو تا حدود ۲۱ درصد کم کنه. هرچند این مطالعه در اندازه کوچیک بوده و فقط واسه ۲ ماه زمان برد، می تونه قابل قبول باشه اما شک برانگیز هم هست.

در آخر درباره جلبک دریایی بدونین:

جلبک ممکنه امتیازات دیگری هم داشته باشه مانند کمک به سم زدایی فلز آرسنیک سنگین از بدن. اگه می خواهید این رو خودتون امتحان کنین، گزینه های خوبی در آمازون از مکمل های جلبک براتون هست، با هزاران نظر باحال از مصرف کنندگان.

در آخر، جلبک فوق العاده سالمه و یکی از تک و توک غذاهای خارق العاده که به درستی ارزشمنده.

فلفل دلمه ای چه خاصیتیایی داره؟

خاصیت شنبلیله خشک شده چیه؟

خواص سبزیجات مجله سلامت