جویشگرهای بومی چه زمان از زیر سایه گوگل خارج می شوند؟

فناوری

امروزه کاربران ایرونی در هر طبقه از جامعه که باشن، در روز دست کم چندبار به جستجوگر گوگل سر زده و از اون آدرسی می گیرن، اما خیلی از ایرانیان حتی نام جستجوگرهای بومی رو نشنیده ان چه برسه به اینکه ازش استفاده کنن.فاصله زیاد جویشگرهای بومی با موتورهای جست و جوی جهانی اتفاق تازه ای نیس، اما این بار یکی از مسئولین از راه های جذب کاربر و رونق دادن به بازار جستجوگران بومی صحبت کرده.

به گفته مدیرگروه سکوای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات، استفاده کاربران از جویشگرای بومی می تونه با برنامه ریزی دراز مدت تاثیر به سزایی در رونق کسب وکار فناوری کشور گذاشته و فرصتای شغلی زیادی بسازه.

۲۰۰ هزار سوال جویشگرهای بومی با ۲۸۰ میلیون جستجوی کابر ایرونی در گوگل قابل مقایسه نیس

«مژگان فرهودی» با مقایسه ۲۰۰ هزار سوال روزانه جویشگرای بومی در برابر ۲۸۰ میلیون جستجوی کابران ایرونی در گوگل، در مورد جایگاه فعلی جویشگران بومی گفت که مطمئنا موتورهای جستجوی داخلی هنوز فاصله زیادی با جویشگرهای بین­ المللی مثل گوگل دارن. این موضوع خصوصاً در اندازه اقبال و جذب کاربران میشه دید. در این مورد علاوه بر فرهنگ­ سازی و تبلیغات، نیاز به ایجاد مزیت­ های رقابتی واسه جذب هر چی بیشتر کاربران داریم.

مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات، برنامه های عملی واسه افزایش کاربر رو ایجاد تنوع در خدمات و سرویس­ های ارائه شده، همزمان با افزایش کیفیت اونا می دونه.

فرهودی باور داره الان داده­ های باارزشی در کشور در اختیار سازمانای جور واجور قرار داره که می­ تونه با بستن تفاهم نامه و تعامل با اونا در اختیار جویشگرهای بومی قرار گیرد و ارزش افزوده بیشتری رو در جویشگرهای بومی بسازه. از جمله این موارد می­ توان به اطلاعات ۱۱۸ و پایگاه­ داده­ های پژوهشی مثل پایان­ نامه­ ها و مقالات علمی اشاره کرد.

به گفته ایشون خدمات جویشگرهای بومی هنوز به بلوغ همه جانبه نرسیده و نمیشه اونا رو به طور کامل جانشین کرد اما می­ توان در مورد­ هایی که قوت بیشتری دارن از اونا استفاده کرد.

سرویس­ های جانبی جویشگر بومی مثل ترجمه ماشینی و سرویس خبر وضعیت مطلوبی دارن

مثلا واسه خدمت جست وجوی پیمایشی که در اون به دنبال نشانی یه سایت می­ گردیم، الان جویشگرهای بومی در وضعیت خوبی قرار دارن. هم اینکه سرویس­ های جانبی مثل ترجمه ماشینی و سرویس خبر با استقبال خوبی از طرف کاربران بومی مواجه شده.

فرهودی هم اینکه با اشاره به فرق جویشگرهای ایرونی با مشابه خود گفت:

«هنوز جویشگر بومی با خیلی از جویشگرهای بومی مثل یاندکس روسیه فاصله زیادی داره و شک نداشته باشین باید راه سخت و طولانی رو طی کنه. اما با تمرکز بیشتر در مورد­ های جورواجور مثل جست وجوی امن و خدمت رسانی در سطح کودکان و مقاطع جور واجور آموزش و پرورش، جایگزینی اونا به عنوان سرویس جست وجوی سازمانی و دولتی و فرهنگ­ سازی مناسب واسه به کار گیری اونا، می­ تونه کم کم بازار خود رو بزرگ کرده تا به سطح مطلوبی برسه.»

 

 

جویشگرهای بومی می‏ تونن به استقلال ملی در فضای سایبری کمک کنن

همونطور که می دونین درآمد جویشگرها (حتی گوگل) بیشتر از راه تبلیغاته. ارائه این خدمت لازمه دارا بودن سهم بازار بزرگی از کاربران در مورد جست وجویِ وبه. پس تو یه نگاه دراز مدت، علاوه بر اینکه جویشگرهای بومی می‏ تونن به استقلال ملی در فضای سایبری کمک کنن، انگار موتور محرکه صنعت IT کشور هم حساب می‏ شن، چراکه خوب می‏ تونن مشتریان رو به کار و کاسبی های لازم خود هدایت کنن. از این دید، اونا اثر زیادی در رونق فضای کسب وکار IT دارن و فرصت‏های زیادی رو ایجاد می کنن.

با در نظر گرفتن اینکه جویشگران داخلی الان حدود صدها نفر پرسنل رو جذب کرده و تونسته­­ ان جوانان مستعد و متخصص رو در مورد­ های در رابطه مورد استفاده قرار بدن، در صورت پیشرفت همه جانبه اونا شک نداشته باشینً هزاران فرصت شغلی جدید ایجاد می شه که به خلق بازار بزرگی در بخش فناوری منجر می شه.