حذف ترمز ABS و ایربگ؛ شرایط وخیم خودروسازان در پی تحریم های آمریکا

فناوری

با اعمال تحریم های بین المللی و هم اینکه افزایش اندازه ارز، زنجیره خودروسازی کشور با هزینه زیادی اقدام به تولید قطعه و خودرو می کنه. دست اندرکاران تولید از مدت ها پیش خواهان زیاد شدن قیمت خودرو واسه جبران هزینه های خود بودن حال اینکه با وجود حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو دولت هنوز جواب مشخصی به درخواست اونا نداده. اینطوری با در نظر گرفتن موج مخالفت ها واسه زیاد شدن قیمت خودرو در شرایط الان خودروسازان، قطعه سازان و بازار بلاتکلیف مونده ان.

مدتیه بخش خودرو پر از خبرهای منفی شده. آخرین خبر بسته شدن خط تولید دو خودروی سراتو و برلیانسه. خودروهایی که بیشتر از چهار سال در ایران تولید می شدن حالا به خاطر تحریم ها و نبود تدبیر خودروسازان تعطیل شد. خبر دیگه حذف ایربگ و ترمز ای بی اس از خودروهاییه که قراره تولید شه.

از اونجا که خودروسازان در تأمین ایربگ ضعیف شدن انگار با سازمان ملی استاندارد تفاهم هایی انجام شده که خودروها بدون ایربگ تولید شن. از طرفی تولید ترمز ای بی اس هم با مشکل مواجه شده. از این رو خودروسازان می خواهند از قید ای بی اس هم بزنن. اتفاقی که واسه عملیاتی شدن اون سازمان ملی استاندارد دست کم مهلت سه ساله داد و همه به کمک خودروسازان اومدن تا نصب ایربگ و ترمز ای بی اس با تأخیر اتفاق بیفته. اما واسه لغو اون بخشنامه ها و اجبارها انگار مخالف محکمی وجود نداره. حال سؤال اینه که اگه ایربگ و ای بی اس حذف شه، قیمت خودرو تغییری می کنه؟ خودروسازان حاضر هستن به جای آپشن هایی که از اون حرف می زدن قیمت ها رو ۲ میلیون تومن ارزون تر کنن؟

تغییر قیمت خودرو در حالی در دستور کار بررسیه که امسال ۷٫۶ درصد زیاد شدن قیمت خودرو صورت پذیرفته س اما خودروسازان بر این اعتقادند که این افزایش کافی نیس و لازمه واسه دومین بار تغییر قیمت اتفاق بیفته.

قاطبه وزارت صنعت به دنبال آزادسازی قیمت ها هستش و اون موضوعی که در وزارت صنعت به تصویب رسیده اما هنوز رئیس جمهوری تأیید نکرده زیاد شدن قیمت خودرو کمتر از ۵ درصد بازاره. البته اطمینان هم دادن که آزادسازی قیمت، باعث جهش قیمت ها در بازار نمیشه چون که دلالان بازار حذف می شن و تنها خواهندگان واقعی می مانند. البته تولید روزانه ۲۵۰۰ دستگاه که این روزا به ۶۰۰ الی ۷۰۰ دستگاه رسیده نمی تونه ضمانتی باشه واسه اون که خودروسازان با آزادسازی قیمت ها موفق به کنترل عرضه و درخواست شن.

بدین جهت نمی توان ترس زیاد شدن قیمت رو باتوجه با اعداد و ارقام موجود از نظر دور دونست. محسن رزم خواه از قطعه سازان کشورمون درباره وضعیت این روزای خودروسازی و تهدیدی که احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان کرده در مصاحبه ای مبنی بر این که «اخطار می دهم اگه تا دو هفته آینده با زیاد شدن قیمت خودرو موافقت نشه تولید خودرو در جاده مخصوص کرج رو متوقف می کنیم و سیل بیکاران روونه جامعه می شن.»، گفت: بیشتر از ۶ ماهه که از خودروسازان پولی نگرفتیم و این بدحسابی خودروسازان باعث تعطیلی ۳۰ تا ۴۰ درصد قطعه سازان شده. ایشون درباره این که حالا خودروسازان در کدوم قطعات خودرو با بحران مواجه شده ان، ادامه داد: تأمین قطعات ایربگ، کامپیوتر ماشین(ECU)، کاتالیست، سیستم کنترل ترمز ماشین(ABS)، سنسور خودرو، پیچ و مهره ای خاص و بعضی از مواد اولیه (فولاد مخصوص تولید خودرو) با مشکل مواجه شده. این به خاطر تحریم و قیمت ارزه.

رزم خواه گفت: شرکت های تولید کننده قطعات خودرو حاضر نیستن با پولی که از مبدا ایران باشه معامله ای رو بکنن. به خاطر این در خرید قطعات و مواد اولیه با بحران جدی رو به رو شدیم. در شرایطی که خودرو سازان با رقابت مواجه شدن و به ۸ دلیل هم گفتن از دو هفته دیگه خودرو تولید نمی کنن، رضا رحمانی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در نشست با اعضای فراکسیون اشتغال مجلس از تصمیم نگرفتن در مورد قیمت خودرو صحبت کرده.

ایشون عنوان کرده: مصوبه ای در مورد قیمت خودرو نداشته ایم و بخشنامه ای هم وجود نداره.کارگروه های جور واجور بحث تعیین قیمت رو دنبال می کنن و در صورت تصویب پایانی به رسانه ها اعلام می شه. یکی از نمایندگان مجلس حاضر در این نشست به عنوان منبع باخبر گفت: واسه ما هم جای سؤال داره که به چه دلیل وزارت صنعت هیچ اقدامی انجام نمی دهد و بازار رو از بلاتکلیفی خارج نمی کنه. اگه می خواهند زیاد شدن قیمت بدن قبل از اون که خودروسازی و قطعه سازی تعطیل شن، این تصمیم رو بگیرن و منحرف کردن نکنن.

۸ دلیل خودروسازان واسه زیاد شدن قیمت خودرو

با شدت گرفتن نوسانات اندازه ارز، بازار خودرو مثل خیلی از بازارها تماشاگر زیاد شدن قیمت بود. حمله سرمایه های سرگردان به بازار خودرو با هدف حفظ قدرت خرید، اتفاق مهمی بود که مناسبات این بازار رو دچار تغییر کرد.

اولین دلیل افزایش ۱۵۰ تا ۲۷۷ درصدی قیمت مواد اولیه صنعت خودرو و ۳ برابرشدن قیمت ارزه. دومین دلیل اینه که هیچ کدوم از مسئولان مسئولیت اصلاح قیمت خودرو رو نمی خواهند قبول کنن.سومین دلیل؛ کاهش تولید خودرو به یه سومه. چهارمین، پیش فروش هاییه که دلالان به اون دسترسی پیدا کردن و ً مردم و خواهندگان واقعی از خرید خودرو بازماندند. پنجمین دلیل؛ قطعه سازان از تولید با کیفیت ضعیف شدن و از طرفی وضعیت تموم اونا خیلی بد شده. ششمین برهان به زیان دهی ۶ هزار میلیارد تومانی خودروسازان بر می شه هفتمین دلیل اینه که دولت دستش در جیب سهامداران خودروه و این خلاف قانون برنامه پنجم پیشرفته. هشتمین دلیل، نبود پرداخت کمک زیان به خودروسازانه چون که دولت قیمت خودرو رو پایین تر از اندازه بازار نگه داشته.