راهکارهایی هوشمندانه برای تقویت تمرکز حواس

فناوری

این روزا هوا گرم شده و بعضی وقتا هوایی بهاری، شهر و کشورمون رو دل انگیزتر از همیشه کرده اما از اونجایی که به خردادماه یعنی ماه امتحانات رسیدیم و تا فصل کنکور هم چیزی نمونده خیلی از نوجوانان و جوانان نمی تونن از این هوا لذت ببرن. اونا مجبور هر روز جزوات و کتاب هاشون رو مرور کنن تا بتونن نتیجه مناسبی از امتحانات خود بگیرن. همین نگرانی موجب می شه که اونا یکی از مهترین مسائل موجود در مورد درست امتحان دادن یعنی تقویت تمرکز رو فراموش می کنن.

تمرکز هنگام درس خوندن و مخصوصا سر جلسه امتحان می تونه خیلی از دانش آموزان رو خوشبخت کنه. حتی اگه شما تموم کتابهایتون رو ۳ مرتبه مرور کرده باشین اما سر جلسه امتحان نتونین تمرکز خودتون رو حفظ کنین، مطمئنا دچار مشکل شده و نمی تونین جوابای کاملی به سئوالات بدین. از طرف دیگه حتی اگه نتونسته باشین جزوات رو مورد بررسی قرار بدین، اگه تمرکز کنین می تونی نکاتی رو جسته فرار کرده به یاد آروده و جوابای قابل قبولی ارائه بدین.

حالا خوبیش اینه راه حلیای هوشمندانه زیادی واسه تقویت دقیق شدن و فوکوس کردن ونبود حواس پرتی هست که میشه با تکیه بر اونا و به کار بستنشان، این توانایی رو کسب کرده و در مواقع نیاز به سراغش رفت:

به حواس پرتی هاتون پیروز شدین

اینکه حواستون پرت بشه، مسئله بدی نیس. حتی در بعضی مواقع ممکنه باعث شه از شرایط خاصی جون سالم به درد ببرین اما در خیلی از مواقع نیازه که این مشکل رفع شه. یکی بدترین کارا که موجب می شه حواستون خیلی سریعً پرت شه، انجام دادن هم زمان چندکار با هم یا  Multitaskه. این مسئله موجب می شه تمرکزتون روی چند هدف تقسیم شه و نتیجه جوری مطلوبی هم به ارمغان نیاد.

باحال اینجاس بعضی در سکوت تمرکز بیشتری دارن اما در مقابل یه گروه دیگه، در شلوغی و سروصدا متمرکزترند. به خاطر همین خیلی با اهمیته که صدا و موسیقی مناسب واسه جفت و جور اومدن تمرکزتون رو خیلی سریع پیدا کنین و از اون بهره ببرین.

واسه فعالیت مغزتون خوراک مناسب جفت و جور کنین

ً وقتی گرسنه اید، نمی تونین ذهنتون رو متمرکز کرده و حواستون بدون این دست اون دست کردن پرت می شه. در این مواقع بهتره که خیلی سریعً خوراک مناسبی واسه بدن و مغزتون جفت و جور کنین. خوراکیای مقوی و سبک می تونه بهترین گزینه واسه این مسئله باشن.

به خاطر همین پزشکان پیشنهاد می کنن که میوه و سبزی زیادی در رژیم خود داشته باشین تا بتونین قند و ویتامین مورد نیازتون رو جفت و جور کنین. از طرفی باید از قند و شکر و کربوهیدراتای فرآوری شده دوری کنین چون به یه باره قند خونتون رو بالا می برن اما مواد مغذی مطلوبی در اونا وجود نداره.

امگا ۳، ادویه جات و گیاه های دارویی، روغنای گیاهی مثل زیتون و نارگیل هم می تونن به درد بخور باشن. کافئین هم اگه به مقدار کم مصرف شه می تونه در بعضی مواقع اثرات خوبی بزاره اما نباید در مصرفش زیاده روی کرد.

دوپامین موجود در بدن رو ثابت نگه دارین

انتقال دهنده های عصبی، موادی شیمیایی هستن که سلولای مغز با به کار گیری اونا تلاش می کنن با همدیگه رابطه برقرار کنن. یکی از مهترین اونا دوپامینه. دوپامین هورمونیه که به افراد پیام «بلند شو و فعالیت کن» رو مخابره می کنه. اگه نمی تونین تمرکز کنین ً دوپامین خونتون کم شده. انرژی پایین، بی حالی و کلافگی از نشونه های دوپامین پایینه.

در این مواقع بهتره از شکلات، کافئین یا موارد مشابه استفاده کرد تا بهترین نتیجه رو بدست آورد. راه بسیار مناسب دیگه که از خوردن بسیار بهتره، ورزش مداومه. در این مواقع بدن واسه تامین انرژی لازم خود واسه فعالیتای ورزشی مجبور می شه که مقادیر خیلی از دوپامین تولید کنه. پیاده روی تند، یوگا، تای چی یا فعالیتای دیگه می تونه دوپامین مورد نظرتون رو جفت و جور کنه.

با مدیتیشن  استرستون رو مدیریت کنین

اگه در انجام فعالیتتون یا درس خوندن محدودیت وقتی داشته باشین، متوجه میشین که استرس می تونه در بعضی مواقع به دلیل تولید آدرنالین در بدن موجب تقویت تمرکز بشه اما در دراز مدت اثرات مطلوبی نمی ذاره چون که استرس همیشگی به سلولای ذهن آسیب می زنه و ممکنه در دراز مدت موجب افسردگی، اضطراب، بی خوابی و حواس پرتی بشه.

بهترین فوت وفن واسه مقابله با استرس می تونه مدیتیشن باشه. هزاران تحقیق انجام شده در این محبث اثبات کرده که مدیتیشن نه فقط میٰ تونه استرس رو نابود کنه بلکه میتونه سلامتی و تقویت تمرکز رو به دنبال داشته باشه.  تنفس مناسب هم یکی از راهکارهای کاربردی واسه رسیدن به تمرکز هستش

نذارین ذهن خسته شده و حوصله تون سر بره

خیلی از مطالب به اندازه ای خسته کننده هستن که نمی تونین بین مطالعه اونا تمرکزتون رو  حفظ کنین. در این مواقع می تونین فوت وفنایی مثل جویدن آدامس، خوردن قرصای خوشبو کننده رو استفاده کنین تا با درگیر کردن عضلات فک، بتونین ذهنتون رو کنترل کنین.

طرح کشیدن هم می تونین به ذهن خسته کمی آرامش بده. از طرفی یادداشت ورداری می تونه راهی مناسب واسه گرفتن دقیق شدن و فوکوس کردن وهدفی تازه از درس خوندن باشه.

بهترین میانبر واسه تقویت تمرکز چیه؟

اگه واسه شما تمرکز در فعالیتای روزانه مشکله، می تونین از فوت وفن پومودورو استفاده کنین. این فوت وفن به شما کمک می کنه که بدون توجه به عوامل خارجی روی فعالیت خود تمرکز کرده و در فواصل وقتی کوتاه، کارای بیشتری انجام بدین.

فوت وفن پومودورو یکی از راه های مدیریت زمان، ایجاد شده به وسیله «فرانچسکو چیریلو» است. طبق این روش بهترین تیکه وقتی واسه کار کردن ۲۵ دقیقه س. فرد پس از ۲۵ دقیقه کار باید به مدت کوتاهی مثلاً ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کنه.

در این فن، هر بازه وقتی ۲۵ دقیقه ای یه پومودورو نامیده می شه و پس از هر چهار پومودورو یه استراحت طولانی تر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای هست.

شاید از نظر شما این جور کار کردن عجیب به نظر برسه اما محققان فهمیدن که با به کار گیری این روش میشه به ذهن خسته استراحت داد و در عین حال زمانای تلف شده رو کم کرد.