۲- محیط آموزش و یادگیری بر اساس محتوای کامل رایانه

۳- مدیریت مدرسه به وسیله سیستم کامل رایانه

 

۴- توانا سازی معلمان در بخش فناوری اطلاعات

۵- ایجاد رابطه کامل رایانه ای با مدارس دیگه

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل۲-۱: چارچوب مفهومی مدارس هوشمند (عبدالوهابی و همکاران، ۱۳۹۱)

 

در مدرسه هوشمند سخت افزار، نرم افزار، ارتباطات و لوازم کمک آموزشی از جمله چیزای مهم اصلیه و در ساخت مدرسه هوشمند باید براساس نیازمندیا و احتیاجات روند آموزش – یادگیری پیشرفت یابد. در مدارس هوشمند بیشترین حد به کار گیری زیر ساخت و لوازم موجود باید انجام بشه و وجود سخت افزار و نرم افزار به خودی خود، به معنی هوشمند شدن مدرسه نیس. در مدارس هوشمند، زیر ساختی مهمه که در ارتقای آموزش-یادگیری مؤثر باشه (عبدالوهابی و همکاران، ۱۳۹۱).

مهمترین دلایل تأسیس مدارس هوشمند

مهمترین دلایل تأسیس مدارس هوشمند عبارتند از :

الف) امروزه به دلیل رشد فناوریای رایانه ای، سرعت نقل و انتقالات اطلاعات و مسئله انفجار علم، اطلاعات و علم به سهولت و سرعت می تونه در اختیار همه قرار گیرد و دیگه مانند گذشته مدرسه تنها چارچوبی نیس که معلم بخواد علم، مهارت و ارزشها رو در اون به دانش آموزان منتقل کنه بلکه چارچوبهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و وسایل رابطه جمعی در شکل پذیری پندارهای علم­ آموزان نقشی تعیین کننده دارن. یکی از عاقبتای این بالا رفتن سطح علم معمولی علم آموزانه که هماهنگی با دوره های آموزشی رو بر هم می زنه. در اینجور شرایطی به کار گیری فناوریای اطلاعاتی و انفورماتیکی در مدارس هوشمند، امکان به روز کردن اطلاعات علمی معلمان و ارتقا مهارتهای تدریس ایشون رو جفت و جور می آورد طوری که اونا می تونن با بهره گرفتن از امکانات موجود در این مدارس برآورد درست­تر و دقیق تری از علم معمولی دانش آموزان کسب کرده و دوره های آموزشی و مطالب درسی رو با علم معمولی علم آموزانشون هماهنگ کنن.

ب) از طرف دیگه برنامه ­های آموزشی در مدارس سنتی، اکثراً به صورت معلم محور بوده و با استعدادها، تواناییا، نیازها و روش های یادگیری دانش آموزان که هر یک آهنگ مخصوص خود رو داره، متناسب نیستن. مدارس هوشمند به دلیل برنامه های درسی انعطاف پذیر، امکان تدریس با روش های نوین، داشتن طیف بزرگی از برنامه ها و روشای آموزشی و محوریت بخشیدن به نقش دانش آموز (با در نظر گرفتن تفاوتای فردی و توجه بیشتر به نیازها، علائق و استعدادهای اونا) می تونن در جهت نابود کردن و یا کم کردن این شکاف آموزشی مؤثر و به درد بخور باشن و در واقع هر دانش آموز بسته به استعداد خود می تونه آموزش ببینه و یا یعنی سیستم آموزش نسبت به استعداد دانش آموزان متغیره.

دانش آموز

ج) جامعه اطلاعاتی آینده نیازمند افرادیه که بتونن فناوری اطلاعات رو خلاقانه در جهت رشد و پیشرفت به کار برند، در این عصر بی بهره موندن از علم، بینش و مهارتای روز، به بیکاری، نابرابریای اجتماعی و در نتیجه پیدایش نارضایتی و تنش میرسه و مدارس هوشمند هم بیشترً در جهت تأمین این نیازها برنامه ریزی شدن چون که در این مدارس دانش آموزان یاد می گیرن که چیجوری اطلاعات لازم خود رو از راه شبکه های اطلاعاتی استخراج کنن، چیجوری در مورد اونا فکر کنن و چیجوری حاصل یافته­ های خود رو در جهت حل مسائل و مشکلات خود و پیشرفت جوامع شون مورد استفاده قرار بدن. نظام آموزش و پرورش هم به نوبه خود با وارد کردن فناوریای ارتباطی در این میدون تلاش کرده تا بیشترین حد استفاده رو از این نتیجه کار بشری داشته باشه. مدارس هوشمند در دنیا حاصل به کار گیری از این امکاناته. کشور مالزی در سال ۱۹۹۸ واسه اولین بار به عنوان اولین کشوری بود که مدارس هوشمند رو در نظام آموزش و پرورش راه اندازی کرد و با ارائه الگوی موفق تونست تجربه خود رو به بقیه کشورها هم منتقل کنه و امروزه علاوه بر مالزی دیگه کشورها هم واسه هوشمند کردن مدارس خود اقدام کردن که بطور مثال میشه از فرانسه به عنوان کشوری موفق در این میدون نام برد (آموزش و پرورش شهر تهران، ۱۳۸۹).

مشکلات

فرهنگ جامعه و دیدگاه جامعه نسبت به فناوری اطلاعات می تونه یکی از مسائل اثر گذار و مهم در پیشرفت مدارس هوشمند به حساب رود. با در نظر گرفتن اینکه درک روشنی از کارکردهای فناوری اطلاعات در آموزش و چگونگی­ی اثر اون در افزایش سطح یادگیری دانش آموزان وجود نداره، نمیشه توقع داشت تا پشتیبانی مناسبی از معنی مدرسه هوشمند از طرف جامعه انجام بشه. دسترسی به اینترنت و آشنایی با فضای پیشرفتای نوین در بخش فناوری از جمله مسائلیه که می تونه بستر مناسبی واسه نشر و پیشرفت­ی معنی مدرسه هوشمند درجامعه جفت و جور کنه. هر چی که مردم و جامعه با کاربرده های فناوری و اطلاعات در زندگی و به خصوص در آموزش آشنا باشن، میشه امیدوار بود که استقبال بیشتری هم از مدارس هوشمند صورت بگیره و مردم بتونن اهمیت پیشرفت مدارس هوشمند رو درک کرده و واسه پیشرفت این مدارس کمک کرده و در سرمایه گذاریا با دولت و مدیران مدارس شریک شن. سطح سواد دیجیتالی و دسترسی مردم به فناوری روز مانند اینترنت می تونه در اندازه استقبال ایشون  از مدارس هوشمند اثر گذار باشه (آموزش و پرورش شهر تهران، ۱۳۸۹).

سرمایه گذاری