مروری بر دنیای بازی های ویدیویی در هفته ای که گذشت [۴ الی ۱۱ مهر]

فناوری

دنیای بازیای ویدیویی گستردگی خاص خود رو داره و کمتر پیش اومده که در سایت ما بتونیم از گوشه به گوشه این دنیای خوش رنگ و جذاب واسه تون بگیم. تمرکز بیشتری روی اخبار مهم، کنفرانسا و اتفاقات جریان ساز داشتیم اما این بار به شکلی متفاوت، دنیای بازی رو در می نوردیم.

از گوشه کنار این صنعت جذاب اخبار متنوعی هر روز می شنویم که شاید کمتر فرصتی پیش بیاد در مورد اونا صحبت کنیم. شرکتای بزرگ و کوچیک، آدمایی رو تحت اختیار می گیرن، بازیایی تایید می شن و جنجالای خبری اتفاق می افته. شایعات هر روز در گوشا زمزمه می شه و بعضی به حقیقت می رسه در حالی که بسیاری دیگه کذب محض هستن.

پست مورد نظر، به آمار فروش و گزارشای مالی شرکتا می پردازه و نیم نگاهی بر روش مدیریت کمپانیا در صنعت پر زرق و برق بازیای ویدیویی داره. اگه می خواین بیشتر با گوشه و کنار دنیای رنگارنگ ما گیمرها آشنا شید، بسته جمع بندی هفته رو تقدیم تون می کنیم.

نینتندو، مایکروسافت و سونی با کنسولای شون تنها سوژهای خبری ما نیستن. به دنیای بازی سازان جداگونه سفر می کنیم و از استودیوهای کوچیک شون هم اخباری به اطلاع تون می رسانیم. بازیای موبایل هم در انحصار هفت سنگ و پستای روزانه نیستن. اگه به دنبال تریلر بازی محبوب تون هستین، شاید در این پست اونا رو پیدا کنین و اگه می خواین بدونین چه بازیایی در هفته پیش رو منتشر می شن، ما به شما میگیم.

در جمع بندی اخبار دنیای بازی، هر هفته مروری بر اخبار مهم صنعت ویدیوگیم در شرق و غرب داریم. البته، مثل گذشته اخبار مهم رو خیلی سریع به اطلاع تون می رسونیم اما به هر حال یه جمع بندی کلی از هفته ای که گذشت می تونه کامل باشه.

در ادامه با سایت ما و جمع بندی هفته همراه باشین.

قسمت اول – مقالات هفته

بررسی بازی FIFA 2016؛ سایه سنگین رئالیسم

عرضه نسخه های جور واجور بازیای ویدئویی به صورت هرساله، کار خیلی ساده ای نیس. منظورم اینه که به سری بازیایی چون کال آو دیوتی یا اساسینز کرید نگاه کنین. چند سال پیش این سری بازی و بسیاری دیگه بازیای مشابه، در چه جایگاهی بودن و حالا کجا هستن؟ عرضه هرساله نه فقط وقت کمی در اختیار تیمای بازی سازی میذاره، بلکه کم کم خلاقیت و ایده های جدید رو هم نابود می کنه.

اما شرایط تا حدی واسه بازیای ورزشی فرق داره. به صورت هرساله، تغییرات بسیار زیادی در تیمای ورزشی اتفاق می افته و بازی سازان باید همیشه اثر خود رو پیشرفت بدن تا با این تغییرات هماهنگ باشه. بازیایی مانند NBA 2K ،NFL و ده ها مثال دیگه س که به صورت هرساله عرضه می شن و خیلی زود هم از یادها می رن.

اما شاید این موضوع خیلی درباره سری بازی FIFA صادق نباشه. در چند سال گذشته و درست از شروع افول سری PES، الکترونیک آرتز تونست که از فرصت به دست اومده بیشترین استفاده رو برده و جای فیفا رو در بازارهای سراسر جهان محکم کنه. الان، هر نسخه از سری فیفا، بیشتر از ده ها میلیون نسخه به فروش میرسونه و به جرئت میشه گفت که اصلی ترین منبع درآمد شرکت الکترونیک آرتز و بخش ورزشی اون هستش.

البته فیفا به اون راحتی که به نظر می رسه به این جایگاه نرسید. تا سالیان طولانی، PES با سایه سنگین خود این سری رو دچار مشکل کرد و فرصت نفس کشیدن رو به اون نمی داد. ضمن این که امسال هم PES دوباره در مقابل این بازی قد علم کرد تا فیفا بیشتر از این بازار رو در اختیار خود نگیره.

سازندگان بازی در الکترونیک آرتز، امسال با دو مشکل بزرگ مواجه بودن و هستن. از یه سو، بعد از عرضه چند نسخه، دیگه جایی واسه پیشرفت خیلی باقی نمونده و از طرف دیگه، کونامی دوباره پا به میدون گذاشته. به جرئت میشه گفت که با ورود به نسل هشتم کنسولای بازی، فیفا خیلی رنگ تغییر رو به خود ندید و سال به سال با تغییرات جزئی (و فقط در پاره ای از مواقع، عجیب) عرضه می شه.

دو نسخه ۱۴ و ۱۵، با در نظر گرفتن گرافیک بازی در نسل جدید، جذابیت زیادی واسه طرفداران داشتن و گیمرها حاضر بودن که پولای زیادی واسه اون خرج کنن. اما حالا و با عرضه سومین نسخه نسل هشتم بازی، الکترونیک آرتز به آرومی ضعفای خود رو به نمایش میذاره؛ ولی یادمون نره که به هر حال ما درباره فیفا صحبت می کنیم و جذابیت اونو در هیچ بازی ورزشی دیگری نمیشه یافت.

واسه مطالعه کامل مقاله کلیک کنین

بررسی بازی Pro Evolution Soccer 2016؛ برگشت پادشاه

با اینکه کونامی چند وقت گذشته با مشکلات کوچیک و بزرگی مواجه شد، اما سال تقریبا موفقیت آمیزی رو میگذرونه. بعد از عرضه بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain و موفقیتای اون چه از دید فروش و چه از دید دریافت نمره، چشما به بازی فوتبالی کونامی، یعنی PES دوخته شد تا ببینیم که در این بازی هم انقلابی ایجاد شده یا خیر.

Pro Evolution Soccer 2016 در بیستمین سالگرد این بازی عرضه شده و کونامی روی تبلیغات مربوط به این مسئله، مانور بسیار زیادی داشته. مثل همیشه و سالای گذشته، رقابت تنگاتنگی میان PES و FIFA هست؛ اما این بار شرایط کمی فرق کرده و وزنه به نفع PES سنگینی می کنه.

برخلاف همیشه، PES با دست پر پا به میدون گذشته و از طرف دیگه، فیفا مورد سرزنش قرار گرفته که تغییرات زیادی نسبت به سال گذشته نداشته. بزرگ ترین برتری PES در امسال هم همینه؛ شاید PES به صورت کلی در جایگاهی پایین تر از فیفا دسته بندی شه، اما تغییرات اون نسبت به سالای گذشته، بسیار انقلابی تر از تغییرات فیفا نسبت به همون سری بازی هستن.

کونامی فرمولی جدید رو در بازی فوتبالی خود به کار بسته و تا حد زیادی در اجرا اون موفق شده. معمولا عادت داشته ایم که فیفا تجربه واقع گرایانه فوتبال رو به ما بده و PES، تجربه آرکید اونو. اما امسال، بازی کونامی در جایی میون این دو قرار گرفته و در عین تعهد به فیزیک و واقع گرایانگی، شکلی ساده و غیر حرفه ای از فوتبال رو به ارمغان می آورد.

اما همین ویژگی جدید PES 16، یه جور دو دستگی میان منتقدان و مخاطبان معمولی بوجود آورده. منتقدان سخت بر این موضوع اصرار می کنن که تغییرات نسخه جدید بازی انقلابی هستن و روزنه امیدی در اون دیده می شه. از طرف دیگه اما، تغییرات بازی به کام خیلی از گیمرها خوش نیامده ان و اونا ترجیح می دادن که همه چیز به همون شکل قدیم دنبال می شد.

با همه اینا، این موضوع بر هیچکی پوشیده نیس که PES جدید، چیزی فرق داره و این فرق، یا اونو در آینده به نابودی میکشونه و یا اونو به عرش می کشه؛ هرچند که فعلا، نوید آینده ای نورانی رو میده.

واسه مطالعه کامل مقاله کلیک کنین

مصاحبه با فیل اسپنسر، مدیر برند اکس باکس در مورد آینده بازیای این پلتفرم

دان متریک و اشتباه هاش در زمان عرضه اکس باکس وان رو از یاد ببرین. فیل اسپنسر در طول ماه هایی که به عنوان ریاست این بخش و جانشین متریک در مایکروسافت مشغول به کار بوده، خوب فضای خالی یه مدیر مردمی و خوش فکر در بخش سیاست گذاری اکس باکس رو پر کرده و خیلی سریع به یکی از محبوب ترین مدیران ردموند بدل شده.

اون در جدیدترین مصاحبه خود با گیم اسپات، صحبتای متفاوتی رو دور و بر روش سیاست گذاری بازیای اکس باکس مطرح می کنه که در ادامه به مرور اونا می پردازیم.

واسه مطالعه قسمت اول مقاله کلیک کنین

واسه مقاله کلیک کنین

فلش بک؛ نگاهی به نسخه ابتدایی بازی Max Payne

ایده های کلی ساخت بازی براساس سبک سوم شخص مهیج، در سال ۱۹۹۶ شکل گرفت. تیم بازی سازی، در همون سال عنوان Death Rally رو واسه پلتفرم DOS عرضه کرده بودن و با در نظر گیری موفقیتای نسبی اون، کار روی ساخت بازی جدیدی شروع شد. سم لیک، نویسنده و کارگردان بازی، تحت تاثیر موفقیت بازیایی چون Loaded و تومب رایدر در سالای ۹۵ و ۹۶ میلادی، به دنبال ساخت عنوانی متفاوت و درگیر کننده می گشت.

ایده داستان با روایت زندگی شخصی یه پلیس بزن بهادر شکل گرفت و بعد، اتمسفر روان شناختی هم به اون اضافه شد. نسخه ابتدایی یا پروتوتایپ بازی ساخته شد و مستندات اون تولید گشت. همه چیز نوید بازی جدید و متفاوتی رو می داد و به خاطر همین، در بازه وقتی تقریبا کوتاهی، قرارداد ساخت و منتشر کردن بازی بسته شد و روند تولید شروع گشت.

واسه مطالعه کامل مقاله کلیک کنین

گیمینگ موبایل باعث نابودی پلی استیشن ویتا نشد، سونی باعث شد

چند روز پیش، براتون نوشتیم شوهی یوشیدا عقیده داره که گیمینگ موبایل باعث نابودی کنسولای قابل حمل و خصوصا ویتا شده و دیگه شرایط واسه ادامه زندگی ویتا و هم ساخت کنسولی دیگه خیلی مناسب نیس. شوهی یوشیدا، در EGX امسال و در جواب به سوال احتمال ساخت کنسول قابل حملی دیگه، حرفای جالبی زد.

به باور اون، بازی کردن روی موبایل بسیار راحته؛ چون که تعداد زیادی بازی به صورت رایگان یا فریمیوم هست. ایشون اشاره کرد که امروزه بازیای لمسی، جایگاهی مهم پیدا کردن و بحث رو واسه دستگاه هایی مشابه که از دکمه و آنالوگ استفاده میکردن، سخت کردن. یوشیدا به روشنی گفت که که عاشق ویتاه و امیدواره که فرهنگ عادی به شکلی پیش رود که با عرضه ورژن دیگری از ویتا مواجه باشیم؛ اما شرایط فعلی به دلیل برتری بازیای موبایل، خیلی مناسب نیس.

حرفای یوشیدا، به طور کامل بی معنی ان. شرایط خیلی هم خوبه. نینتندو تونسته بیشتر از ۵۰ میلیون واحد از کنسول ۳DS رو به فروش برسونه و تازه اونا، بازیایی چون ماینکرفت هم ندارن. شکی نیس که گیمینگ موبایل، تاثیری عجیب روی صنعت سنتی بازیای ویدئویی داشته اما وقتی بحث درباره شکست ویتا مطرح شه، سونی هیچکی رو به جز خودش نمی تونه سرزنش کنه.

واسه مطالعه کامل مقاله کلیک کنین

چیجوری از اکس باکس وان بازیا رو روی ویندوز ۱۰ استریم کنیم؟

یکی از قابلیتای منحصر به فرد ویندوز ۱۰، استریم بازیای اکس باکس وان از راه اپلیکیشن اکس باکس روی پی سیه. اگه هر دو پلتفرم محبوب مایکروسافت رو در اختیار داشته باشین بهتره واسه یه بار هم که شده اونو بیازمایید.

واقعا هیچ نرم افزار و سخت افزار اضافه ای واسه انجام این کار لازم نیس، تنها چیزی که لازم دارین، یه کنسول بازی اکس باکس وان و یه کامپیوتر مجهز به ویندوز ۱۰ و اپلیکیشن اکس باکس (که به صورت پیش فرض نصب شده) است. چند دقیقه زمان بذارین و خیلی راحت می تونین استریم رو انجام بدین.

واسه مطالعه کامل مقاله کلیک کنین

قسمت دوم – اخبار هفته

بخش داستانی Call of Duty: Black Ops 3 از نسخه های پلی استیشن ۳ و اکس باکس ۳۶۰ حذف شده

اگه برنامه ریزی کردین که ورژن پلی استیشن ۳ و یا اکس باکس ۳۶۰ بازی Call of Duty: Black Ops III رو جفت و جور کنین، باید نسبت به مسئله ای مهم بدونین. این دو نسخه شامل بخش داستانی بازی نیستن و فقط بخش مالتی پلیر و چنده نفره آنلاین واسه شون در نظر گرفته شده.

اکتیویژن دلیل این اتفاق رو آسیب نرساندن به کیفیت پایانی نسخه های پی سی، پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان اعلام کرده. بخش داستانی Call of Duty: Black Ops III به صورت Co-op چهار نفره طراحی شده و شاید امکان اجرا اون روی کنسولای نسل پیش وجود نداشته.

در هر صورت قیمت پایانی در نظر گرفته شده واسه ورژنای نسل پیش ۵۰ دلاره. در واقع اکتیویژن با حذف بخش داستانی، ۱۰ دلار از قیمت بازی کاسته ولی با این وجود منافع شرکت دلیل شده تا ساخت عنوانی پرسود چون Call of Duty روی سخت افزارهای قدیمی بازم ادامه پیدا کنه.

نسخه کامل Black Ops III در تاریخ ۶ نوامبر برابر با ۱۵ آبان واسه پی سی، پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان عرضه می شه. اگه مایل به جفت و جور بازی روی کنسولای نسل هفتمی هستین، بازی در همین تاریخ واسه پلی استیشن ۳ و اکس باکس ۳۶۰ هم عرضه می شه.

روند پیشرفت آکیلس ریفت واسه اکس باکس وان هنوز شروع نشده

شرکت آکیلس در کنفرانسی قبل از E3 2015، از همکاری نزدیک خود با مایکروسافت و تیم اکس باکس خبر داد. هر دو شرکت در قبال همدیگه وظایفی دارن و موفقیت همدیگه رو در بخش ای که وارد اون شدن تضمین می کنن. اسپنسر بدون کم خرجی صاحب هدست واقعیت مجازی شد و عوضش آکیلس به منابع ناتموم مایکروسافت رسید.

با این وجود، قصد میچل، معاونت بخش اجناس آکیلس میگه پیشرفت آکیلس ریفت، هدست واقعیت مجازی این شرکت، واسه اکس باکس وان هنوز جای کار داره و بحثای بسیاری باید مطرح شه. واقعا آکیلس هنوز چیزی واسه نمایش روی این کنسول نداره و ساخت هدست واسه اکس باکس وان هنوز در حد گفتگو و قرارداده.

ایشون در گفتگو با سایت Polygon گفت: «گفتگویی بوده اما ما هنوز خیلی نزدیک نشده ایم.» واقعا مهندسینی که ریفت رو واسه سال آینده آماده می کنن، سخت مشغول ارائه تجربه ای منحصر به فرد روی ویندوز هستن. اضافه شدن اکس باکس وان، لینوکس و OS X به خط کاری اونا، می تونه کار رو واسه شون سخت کرده و قدرت رقابت با سونی رو از اونا بگیره.

میچل به روشنی میگه: «واقعا هیچکی الان به آوردن ریفت روی یه کنسول فکر نمی کنه. مخصوصا حالا که مشخصات سخت افزاری با اون چیزی که ما هدف گرفتیم خیلی فرق داره.»

آکیلس ریفت نیازمند یه کامپیوتر قدرتمنده و طبیعتا اکس باکس وان نمی تونه اینجور قدرتی در اختیار اونا بذاره، پس باید بیشتر منتظر اعلام اخبار از طرف مایکروسافت و آکیلس در مورد عرضه هدست واقعیت مجازی فیسبوک واسه اکس باکس وان باشیم.

شوهی یوشیدا به تحلیل مایکل پکتر مبنی بر «این آخرین نسل کنسولای بازیه» جواب داد

چند روز پیش براتون نوشتیم که مایکل پکتر، تحلیل گر سازمان امنیتی WedBush عقیده داره که نسل حاضر کنسولای بازی، آخرین چرخه واقعی اونا هستن و بعد از اون، اجناس جدیدی جانشین می شن. اما روز گذشته، شوهی یوشیدا، مدیر استودیوهای جهانی سونی در پنل لایو استریم همایش EGX بیرمنگهام به این سخنان جواب داد.

یوشیدا در این اتفاق گفت:

گوش دادن به حرفای مایکل خیلی سرگرم کننده س. با من هم نظر هستین؟ (ایشون پس از گفتن این عبارت یکم می خندد و بعد ادامه میده)

ما به تموم این پیش بینیا و بررسیا نگاه می کنیم و مشاهده میکنیم که هر سال، همون کمپانیا نظرات خود رو عوض می کنن چون که رویدادهای سال قبل رو می بینن. اونا به شکلی داستانی، برآیند های خود رو تغییر میدن.

من با شنیدن اینجور مسائلی مشکلی ندارم چون که این دست حدس و گمانا خیلی جالبه… واسه سالای طولانی، کنسولا مرده به حساب می اومدن. حتی وقتی که کنسول پلی استیشن وان ساخته می شد، تحلیل گران می گفتن که آینده از اون پی سیه و دیگه جایی واسه کنسولای خونگی باقی نمونده.

همیشه و همیشه، این پیش بینی غلط از آب در اومده و تا وقتی که مردم با شور و اشتیاق به بازی کردن با کنسول هاشون ادامه، ما هم سخت تلاش کرده و همه ابعاد رو بهبود می بخشیم.

اما واسه روشن شدن مسئله، باید گفت که پکتر به صورت مستقیم اعلام نکرد که دیگه هیچ کنسولی وجود نداره، بلکه به باور اون، کنسولای بعدی به نصف موفقیت نسل الان می رسن و دیگه نباید محصولی با این نام (کنسول) عرضه شه.

جدا از این نکته، یوشیدا اشاره کرد که سونی با دقت فراوون تلاش می کنه که نسخه های بازسازی شده بازیا قبلی رو عرضه کنه. چون که نصف خریداران پلی استیشن ۴، قبل از اون پلی استیشن ۳ رو در اختیار نداشتن. پس شاید در آینده بتونیم تماشاگر اینجور نسخه ای واسه بازی کیلزون هم باشیم، هرچند که یوشیدا فعلاً سخنی در این رابطه به زبون نیاورده.

به گفته شوهی یوشیدا، شرایط واسه ادامه زندگی پلی استیشن ویتا «خیلی مناسب نیس»

درزمان سوال و پاسخی در اتفاق EGX امسال، از شوهی یوشیدا، مدیر استودیوهای جهانی سونی، پرسیده شد که اونا چه برنامه ای واسه پلی استیشن ویتا دارن و اون گفت: «شرایط خیلی مناسب نیس.» دلیل این حرف رو میشه پیشرفت روز افزون دستگاه های موبایل و راحتی به کار گیری اونا دونست.

یوشیدا در این سوال و جواب، علاقه خود رو نسبت به پلی استیشن ویتا گفت و درباره راحتی به کار گیری دستگاه های موبایل واسه گیمینگ صحبت کرد:

این سوال بسیار سختیه. مردم دستگاه های موبایل و موبایلای هوشمند در اختیار دارن و خیلی از بازیا واسه این دستگاه ها، رایگان هستن. درسته؟ میشه به رایگان شروع به بازی کرد.

من به شخصه یکی از طرفداران بزرگ پلی استیشن ویتا هستم و ما به سختی کار کردیم تا تموم ابعاد اون دستگاه رو خوب از آب در بیاریم. افراد زیادی مثل خود شمان که بازی کردن با ویتا رو دوست دارن. بازیای لمسی سرگرم کننده ان و بازیای خوب زیادی با این محوریت ساخته شدن؛ اما با به کار گیری دکمه و آنالوگ، همه چیز به طور کامل تغییر می کنه.

پس من مانند خیلی از شما امیدوارم که فرهنگ به کار گیری دستگاه های قابل حمل بمونه؛ اما شرایط خیلی مناسب نیس. و این فقط به اون خاطره که موبایلا، در حال نابود کردن این بخش از صنعت ان.

کنسول پلی استیشن ویتا، در دسامبر ۲۰۱۱ واسه آمریکا و در اوایل سال ۲۰۱۲، واسه اروپا عرضه شد.

مایکروسافت Project Spark رو به صورت به طور کامل رایگان در اختیار علاقه مندان قرار میده

Project Spark به صورت مستقیم یه بازی نیس، بلکه ابزاریه واسه ساخت بازی، اونم به روشی ساده و به شکلی طراحی شده که هر کسی بتونه از اون واسه سرگرم کردن خود استفاده کنه.

از سال گذشته که این وسیله به صورت رایگان عرضه شد، واسه دسترسی به خیلی از ویژگیای جور واجور و جور واجور اون نیاز به پرداخت بهایی بود. اما حالا، از ۵ اکتبر به بعد، آپدیتی جدید، پروژه اسپارک رو به طور کامل رایگان در اختیار همه قرار میده.

واقعا دیگه واسه دسترسی به هیچ کدوم از بسته های الحاقی لازم نیس مبلغی پرداخت کنین. اگه از تاریخ ۲۸ جولای تا به امروز، خریدی انجام داده باشین، مایکروسافت مبلغ دریافتی رو به حساب بانکی شما بازخواهد گردونه.

از زمان عرضه بازی تا الان، بیشتر از ۲۰۰ هزار بازی و جهان جور واجور به وسیله گیمرها طراحی شده که مایکروسافت می خواد به این رقم اضافه کنین و پس تموم محتوای بازی رو رایگان در اختیار همه قرار میده.

والو: اگه هنگام به کار گیری واقعیت مجازی دچار ناراحتی شدید، پیشرفت دهندگان رو سرزنش کنین

Chet Faliszek، یکی از کارکنان شرکت والو، باور داره که تکنولوژی واقعیت مجازی به خودی خود باعث بد شدن حال مصرف کننده نمی شه و باید پیشرفت دهندگان رو به خاطر محتواهای جفت و جور شده سرزنش کرد.

اون میگه که به جای واقعیت مجازی، بازیکنان باید پیشرفت دهندگان رو مقصر حساب کنن که با تصمیم گیریای غلط، تصاویر آزاردهنده در بازیای شون قرار میدن و باعث ناراحتی مخاطبان می شن.

اون روز جمعه، در اتفاق EGX امسال گفت: «ایده این که واقعیت مجازی، باعث مریض شدن شخص می شه به طور کامل اشتباهه.»

مردم به نمایشگاه میان و حاضر به تجربه دموهای واقعیت مجازی نیستن، از هر گروه ۱۰ نفره از مردم، همیشه یه نفره که میگه "من حالم بد می شه، حالم بد می شه، حاضر به انجام این کار نیستم." این نتیجه گیری یا براساس چیزیه که قبلا دیده ان و یا شنیده ان.

پیشرفت دهندگان رو واسه این مسئله سرزنش کنین. اونا نباید محتوایی تولید کنن که باعث ناراحتی مخاطبان شه.

این موضوع دیگه تقصیر سخت افزار نیس. این پیشرفت دهندگان هستن که با انتخابای نادرست خود، به مخاطب آزار می رسونن. به اونا بگید که از این کارشون خشنود نیستین.

الان، شرکت والو با همراهی اچ تی سی، هدست واقعیت مجازی Vive رو می سازه که قراره با به کار گیری تکنولوژی لایت هاوس، تو یه فضای ۵ در ۵ متر، گیمر رو سرگرم کنه.

بنابه گفته های Faliszek، تکنولوژی لایت هاوس بسیار بهتر از تکنولوژیای استفاده شده واسه هدستای پلی استیشن و آکیلس هستن؛ چون که اونا از سیستم کنترل سنتی پشتیبانی می کنن.

Faliszek میگه که گیم پدها، بخشی از دلیل ناراحتی بازیکنان هستن چون که با حرکت کردن شخص استفاده کننده، هم خوانی ندارن.

FIFA 16 در بالاترین جایگاه جدول فروش انگلستان قرار گرفت، اما فروش اون با کم شدن ۷ درصدی مواجه شد

فروش نسخه جدید بازی FIFA تا به امروز به اندازه ای خوب بوده که جایگاه اول فروش بازیا رو از بسته الحاقی Destiny: The Taken King بگیره. با این حال، فروش بازی نسبت به کارکرد عادی این سری بازی با افت مواجه شده.

سایت Chart Track، تازگیا لیست ۱۰ بازی برتر کشور انگلستان رو منتشر کرده که با اطلاعات جالبی همراه س. باید توجه داشت که این آمار تنها نسخه های فیزیکی بازیا رو شامل می شن.

همونجوریکه می شد پیش بینی کرد، فیفا ۱۶ تونست The Taken King رو به پایین بکشه. فیفا ۱۶ حدود ۱ روز زودتر از تاریخ مشخص در انگلستان عرضه شد. اما با این حال، طبق آمار Chart Track میشه دید که فروش بازی، نسبت به فیفا ۱۵ در همین بازه وقتی، با ۷ درصد افت مواجه شده.

البته باید توجه داشت که این ۷ درصد از فروش، ممکنه واسه فروش دیجیتالی بازی باشه. باید اشاره کرد که نسخه های پلی استیشن ۳ و اکس باکس ۳۶۰، در کل ۱۹ درصد از فروش رو تشکیل دادن. با در نظر گرفتن اون که این رقم در سال گذشته، ۴۵ درصد بود، میشه گفت که کنسولای نسل قبل به آرومی جایگاه خود رو از دست میدن.

جدول ۱۰ بازی برتر انگلستان در هفته گذشته رو می تونین ببینین:

کارمند قبلی راک استار: هیچ وقت واسه عرضه Red Dead Redemption روی پی سی برنامه نداشتیم

از زمان عرضه Red Dead Redemption در سال ۲۰۱۰ روی پلی استیشن ۳ و اکس باکس ۳۶۰، پی سی گیمرها هیچ وقت امید خود واسه منتشر کردن این عنوان رو روی پلتفرم محبوب شون از دست ندادند. اما حالا با صحبتای یکی از کارمندان قبلی راک استار، انگار باید همه چیز رو از یاد برد.

کریس رابرتز، در زمان ساخت Red Dead Redemption، به عنوان سرپرست طراحان بخش مالتی پلیر مشغول به کار بود و حالا در حساب شخصی توییچ خود در مورد نسخه پی سی RDR به سوالاتی جواب میده.

ایشون در گفتگوی خود با طرفداران بازی گفت: «من فکر می کنم هیچ وقت قصدی واسه ساخت نسخه پی سی Red Dead Redemption نبود. من به درستی بسیار شوکه شدم وقتی نسخه ای از Grand Theft Auto 5 واسه پی سی ساخته شد.»

با وجود اینکه بازی روی پی سی با ویندوز ۳۲ بیت ساخته شد، اما این بازی فقط واسه دو کنسول نامبرده عرضه شد. رابرتز میگه ما هیچ وقت در مورد بهینه سازی بازی روی پی سی حتی بحث هم نکردیم. ایشون حالا در استودیو Daybreak Games، به ساخت عنوان H1Z1 مشغوله.

بروزرسانی بزرگ نرم افزاری پلی استیشن ۴ منتشر شد

اوایل ماه سپتامبر، سونی اعلام کرد که بزرگ ترین بروزرسانی نرم افزاری پلی استیشن ۴ تا به امروز، در راه س. از قابلیتای بروزرسانی جدید، میشه بیشتر شدن فضای ابری واسه ذخیره سازی و هم توانایی استریم بازیا رو سایت یوتوب اشاره کرد. این بروزرسانی، که ورژن ۳٫۰ فرمور (FirmWare) پلی استیشن ۴ه، هفته پیش منتشر شد. مثل همیشه هم، این بروزرسانی ۲۵۰ مگابایت حجم داره.

تغییرات اصلی بروزرسانی جدید، رسیدن فضای ابری از ۱ گیگابایت به ۱۰ گیگابایت و گزینه استریم از راه یوتوب یا توییچه، اما تغییرات بسیار دیگری هم در نرم افزار کنسول بوجود اومده. حالا میشه ویدئوهای ۱۰ ثانیه ای از گیم پلیا بازیا رو به صورت مستقیم از کنسول، روی شبکه اجتماعی توییتر به اشتراک گذاشت.

رابط کاربری جدیدی بوجود اومده که بخش مجزایی رو در اختیار استفاده کنندگان از سرویس پلی استیشن پلاس قرار میده. ، بخشی واسه رویدادها اضافه شده تا بتونین همیشه به رویدادهای مربوط به بازیای مورد علاقه تون و یا بازیایی که در توییچ و یوتوب تماشا می کنین، دسترسی داشته باشین.

تغییرات کوچیکی هم در کارکرد پیغاما به وجود اومده؛ که شاید مهم ترین اونا، امکان به کار گیری استیکر بازیایی مثل آنچارتد و لیتل بیگ پلنت به هنگام رابطه با دوستان تون باشه.

سرویس استریم بازی GeForce Now انویدیا، از فردا شروع به کار می کنه

سرویس استریم بازی شرکت انویدیا، که قبل از این با نام Grid میشناختنش، از هفته گذشته کار خود رو شروع کرد. تا همین چند روز پیش، سرویس در فاز بتا قرار داشت و کاربران Shield TV، می تونستن از اون به رایگان استفاده کنن؛ اما از روز ۱ اکتبر، این سرویس با دریافت مبلغی به صورت ماهانه، به کار خود ادامه میده.

نام این سرویس به GeForce Now تغییر پیدا کرده و کاربران واسه به کار گیری اون، باید مبلغ ۷٫۹۹ دلار رو به صورت ماهانه پرداخت کنن، البته ۳ ماه اول به صورت رایگان میشه. GeForce Now واسه تموم دستگاه های شیلد شرکت انویدیا و همه تاپ باکس شیلد تی ایشون قابل استفاده س.

مانند بسیاری دیگه از سرویسای استریم، انویدیا GeForce Now رو «نت فلیکس واسه بازیا» خطاب می کنه؛ هرچند که هنگام شروع به کار، تنها چیزی بیشتر از ۵۰ بازی در اختیار مصرف کنندگان میشه. با این حال از میون این بازیا، عناوین بزرگی مانند The Witcher 3 Wild Hunt هم به چشم می خورن. استریم بازیا به صورت ۱۰۸۰p و با ۶۰ فریم انجام می شه.

اما در کنار بازیا، انویدیا امیدواره که بتونه شیلد خود رو به دستگاهی چند رسانه ای تبدیل کنه؛ پس سرویسایی مانند اسپاتیفای و شوتایم هم در دستور کار قرار گرفتن.

شروع به کار سرویس GeForce Now در حالی انجام می شه که یه چند وقت پیش شرکت Gamefly سرویس خاص خودشو راه اندازی کرد و سونی هم با PlayStation Now، روندی مشابه در پیش گرفته. هر دوی این سرویسا، تا به امروز راه خود رو به سخت افزارهای زیاد پیدا کردن و مثلا روی تلویزیونای هوشمند سامسونگ، قابل دسترسی هستن.

کونامی: متال گیر سالید می تونه بدون کوجیما هم ادامه پیدا کنه

نسخه پنجم سری متال گیر سالید با نام The Phantom Pain، به احتمال زیاد آخرین بازی این سریه که به وسیله کوجیما ساخته شده و ممکنه آخرین بازی عرضه شده واسه این فرنچایز باشه. با این حال، گراهام دی از کونامی، در اتفاق EGX امسال و در مصاحبه با Game On Daily گفت که شرکت کونامی، نسبت به تملکات خود متعهده و به نظر اون، این سری بازی زیر نظر سازندگان اون ادامه پیدا می کنه.

اون بیان این که همه چیز در متال گیر، دور شخصیت و داستان می چرخه، گفت که بازی Metal Gear Rising: Revengeance مثال بسیار خوبی واسه این مسئله هستش. چون که این بازی به وسیله تیمی دیگه و با سبک و راه روشی دیگه ساخته شد اما در آخر بسیار خوب از آب در اومد.

وقتی از اون درباره توقف ساخت بازیای بزرگ پرسیده شد، دی با جملات خود، امید رو در دل طرفداران این شرکت و عناوین اون زنده کرد. ایشون گفت که «طرفداران نباید هر چیزی رو که در اخبار می خونن رو باور کنن»؛ چون که کونامی هنوز به بازیای خود متعهده. اون با اشاره به این مسئله که شرکت کونامی تا به امروز ساخت خیلی از بهترین عناوین رو مسئول بود، اشاره کرد که این روند هم اونقدر ادامه پیدا می کنه.

با وجود احترامی که میشه واسه سخنان دی قائل بود، اما اون شخص تصمیم گیرنده در کونامی نیس. پس باید دید که نظرات خوش بینانه اون تا چه حد با روشای هدف دار شرکت مطابقت داره. در بدترین حالت، میشه امیدوار بود که اون از نقش خود در عرضه بازیای بعدی مطمئنه؛ پس اون احتمال هست که حرف هاش حقیقت داشته باشن. هرچند که تصور نسخه ای از متال گیر بدون کوجیما کمی سخته.

آمار فروش هفته گذشته ژاپن، نشون دهنده سقوط پلی استیشن ۴ و صعود سوپر ماریو میکره

Media Create به صورت هفتگی و ماهانه، آمار فروش کشور ژاپن رو منتشر می کنه. در هفته گذشته، یعنی از ۲۱ سپتامبر تا ۲۷ام همین ماه، بازی سوپر ماریو میکر با فروش ۵۲٫۰۰۰ واحد، به موفقیتی عجیب رسید و فروش کلی خود رو به ۲۴۵٫۰۰۰ واحد در ژاپن رساند.

در همین حال، فروش پلی استیشن ۴ هم با کم شدن شدیدی مواجه شد تا با فروش ۴٫۰۷۱ واحدی، جایگاه پنجم رو میان کنسولا در اختیار بگیره. ژاپنیا نشون دادن که علاقه به کنسول دستی ۳DS دارن و ورژن جدید این کنسول با نام New3DS XL به فروش حدود ۲۱٫۰۰۰ واحد رسید تا در بالاترین جایگاه جدول فروش کنسولا قرار گیرد.

در پایین می تونین آمار فروش ۲۰ بازی برتر هفته گذشته ژاپن رو ببینین.

  1. Super Mario Maker – Wii U – ۵۲,۳۹۶
  2. Pokemon Super Mystery Dungeon – ۳DS – ۴۴,۵۵۵
  3. Yo-Kai Watch Busters: Red Cat Team / White Dog Squad – ۳DS – ۳۹,۴۶۸
  4. Utawarerumono: False Mask – PS Vita – ۲۶,۲۵۲
  5. Animal Crossing: Happy Home Designer – ۳DS – ۲۱,۷۸۵
  6. Splatoon – Wii U – ۲۰,۷۳۶
  7. Genkai Tokki: Moero Crystal – PS Vita – ۱۸,۷۲۱
  8. Utawarerumono: False Mask – PS4 – ۱۸,۶۳۵
  9. Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King – ۳DS – ۱۷,۷۹۰
  10. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain – PS4 – ۱۵,۱۵۸
  11. TV Anime [email protected]: Cinderella Girls G4U! Pack Vol.5 – PS3 – ۱۳,۲۸۷
  12. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain – PS3 – ۱۱,۲۱۷
  13. Minecraft: PlayStation Vita Edition – PS Vita – ۱۰,۷۷۰
  14. Utawarerumono: False Mask – PS3 – ۱۰,۶۹۳
  15. Monster Hunter Diary – ۳DS – ۱۰,۱۹۷
  16. Hakuoki: Shinkai Furi no Sho – PS Vita – ۱۰,۰۶۴
  17. The Witch and the Hundred Knights: Revival – PS4 – ۸,۹۰۲
  18. Saint Seiya: Soldiers’ Sou