پیش نمایش FIFA 17؛ قواعد فوتبال

فناوری

بر کسی پوشیده نیس که فوتبال، بازی توپ و پا، انگار محبوب ترین ورزش دنیاست. امکان نداره انسانی رو روی کره خاکی پیدا کنین که تا کنون دست کم یه بار پا به توپ نشده باشه. کودک تازه به دنیا اومده نا خود آگاه به توپ علاقه نشون میده، پدر بزرگ خونواده بدش نمیاید چند دستی مقابل نوه هاش بازی کنه؛ فوتبال سن و سال هم نمی شناسه. فوتبال پدیده دوست داشتنی زندگیه که نه هیچ وقت تکراری شده نه هیچوقت خسته کننده می شه.

فوتبال یکی از سنتی ترین ورزش هاییه که به وسیله بشر اختراع شده؛ دلایل تاریخی نشون میده قدمت فوتبال به ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و به کشور چین برمیگرده. خالق و پرچم دار این ورزش در واقع امپراطوری هان (دشمن جومونگ!) بوده که به توپی چرمی و پر شده از پر و مو لگد می زده ان و به اون تسوچو می گفتن.

اما بهتره بدونین شکل و شمایل فوتبال اون دوران با سبکی که این روزا تجربه می کنیم تفاوتای زیادی داشته. فوتبال مدرن امروز به قرن دوازدهم میلادی و کشور انگلستان برمیگرده. این ورزش نو و خوشحال کننده و باحال در طول سالیان دراز به بقیه کشورای اروپا و آسیا گسترش یافت و شدیدا مورد استقبال مردم قرار گرفت؛ تا جایی که در حدود سال ۱۸۶۵ اتحادیه فوتبال انگلستان به وجود اومد.

اولین بازی ۹۰ دقیقه ای فوتبال در سال ۱۸۶۶ بین دو تیم لندن و شفیلد برگزار شد؛ تیم شفیلد (با قدمتی ۱۵۲ ساله) در واقع قدیمی ترین باشگاه فوتبالیه که هنوز پا برجاست و در رقابتای لیگ انگلیس شمالی شرکت داره. در سالای اول سروسامون گرفتن ورزشای تیمی، فوتبال در جریان المپیکای تابستونی برگزار می شد. تا اینکه در سال ۱۹۰۴ میلادی، آخرسر فدراسیون بین المللی فوتبال با عنوان فیفا کار خود رو شروع کرد. امروزه بیشتر از ۲۱۰ کشور در سراسر دنیا دارای تیم فوتبال هستن.

این ورزش هیجان انگیز و گروهی به اندازه ای در میان مردم محبوبه که میشه از اون به عنوان یه فرهنگ یاد کرد. فوتبال چند سال و دهه هاست با زندگی بشر اجین شده و در گوشه و کنار اون میشه تاثیراتش رو لمس کرد. همونطوری که فرهنگای جور واجور این روزا وارد هر صنعتی شدن، فوتبال به عنوان یکی از با نفوذ ترین ورزشای جهان، جایگاه خود رو در خیلی از صنایع دنیا از جمله سینما و بازیای ویدیویی باز کرده.

با این وجود سینما و فوتبال هیچوقت نتونسته ان با همدیگه کنار بیان و در سالای گذشته تماشاگر ترکیب خیلی مناسبی نبوده ایم. کارشناسان ورزش فکر می کنن، فوتبال به دلیل پیچیدگی و غیر قابل پیش بینی بودن، امکان سینمایی شدن نداره. اگه نگاهی به گذشته پرده نقره ای بندازیم، می بینین هیچ وقت عنوان سینمایی درجه یکی در مورد ورزش فوتبال دیده نشده. تماشای یه فوتبال غیر واقعی و غیر قابل لمس، هیچوقت نتونسته رابطه خوبی با مخاطب برقرار کنه.

اما در طرف مقابل، صنعت گیم اونقدر رابطه عمیقی با فوتبال بر قرار کرده که نمیشه اونو جدا از هم تصور کرد. اگه تا دور ترین نقاط گذشته بازیای ویدیویی هم سفر کنیم، فوتبال رو بخشی از اون پیدا می کنیم. بعد از تجربه ده ها فوتبال کنسولای آرکید، این ورزش محبوب با Pele’s Soccer پای به دنیای کنسولای خونگی (آتاری ۲۶۰۰ – سال ۱۹۸۱ میلادی) گذاشت.

بعد از کش و قوسای فراوون و عناوین بسیار زیاد، الکترونیک آرتز قوی، واسه اولین بار تونست لایسنس رسمی سازمان فیفا رو کسب کرده و در سال ۱۹۹۳ اولین بازی فوتبالی خود رو با نام FIFA International Soccer واسه پلتفرمای پی سی، کومودور، سگا جنسیس و سوپر NES منتشر کنه؛ عنوانی که تونست فقط در ماه اول با فروشی برابر ۵۰۰ هزار نسخه رکورد شکنی کرده و نوید بخش راه روشن و البته درآمد زای سری فیفا باشه.

سال بعد از اون FIFA 95 واسه کنسول جنسیس به صورت انحصاری عرضه شد و این روند تا حالا ادامه پیدا کرده. براساس آمار رسمی منتشر شده، مجموعه فیفا تا سال ۲۰۱۰ اندازه فروش ۱۰۰ میلیون واحد رو پشت سر گذاشته و لایسنس اختصاصی سازمان فیفا، تا سال ۲۰۲۲ میلادی واسه الکترونیک آرتز اعتبار داره؛ قراردادی که به احتمال قوی تمدید می شه.

سال ۲۰۱۷ پیش روه و طبق روال، بی صبرانه منتظر FIFA 17 هستیم. در دوره ای زندگی می کنیم که بشر تلاش داره با هوش مصنوعی و مثل سازی، تموم اتفاقات واقعی و حتی رخدادایی که آدم قادر به انجام اون نیس رو در دنیای فناوری اجرا کنه. فیفا با تکیه بر تکنولوژیای روز و پیشرفت روز افزون تواناییای پردازشی و گرافیکی، در سالای گذشته اثبات کرده مثل سازی فوتبال بعید نیس.

فیفا ۱۶ دستاوردی بود که در کنار کم و کاستیای خودش، تجربه ای به یاد موندنی از گیمینگ فوتبال در خاطرمان ثبت کرده. اما این کافی نیس؛ هیچوقت هیچی کافی نیس. آدم جاه طلب و سیر نشدنی تا وقتی بازیای ویدیویی فوتبالی رو به فوتبال واقعی تبدیل نکنه، آروم نخواد نشست. انتظارات از نسخه بعدی فیفا بالاست و چند روزی تا امکان تجربه دست پخت جدید الکترونیک آرتز باقی نمونده.

بدون دودلی مهم ترین ارتقای کیفی فیفا در سالای گذشته، گیم پلی، هوش مصنوعی، فیزیک و به کلی مکانیزمای واقع گرایانه بوده؛ این روند در فیفا ۱۷ هم خوب دنبال شده و در کنار رشد گرافیکی محسوس، با تغییر موتور گرافیکی تماشاگر چندین مورد بهینه شده و ارتقای گیم پلی هستیم.

فیفا ۱۷ واسه اولین بار در این سری از موتور گرافیکی قوی فراست بایت (که قبلا واسه عناوینی چون بتلفیلد و استار وارز استفاده شده) استفاده میکرد. این موتور دست پیشرفت دهندگان الکترونیک آرتز رو واسه ساخت بهتر و واقعی تر بازیکنان باز کرده، و علاوه بر پردازش چهره و حرکات صورت عالی، بخشای به طور کامل جدیدی رو به زودی تجربه می کنیم. از سیستمای گیم پلی از نو نوشته شده گرفته تا روایت داستانی.

طبق مانورای تجاری سازندگان، گیم پلی فیفا ۱۷ در ۴ بخش اساسی دچار پیشرفت و تغییر شده؛ تکنیکای جدید حمله، درگیریای فیزیکی بهتر، سیستم هوش مصنوعی فعال و خلاق، و باز نویسی دوباره ضربات ایستگاهی. هر چند تا منتشر کردن و تجربه نسخه پایانی نمیشه نظر خاصی در این باره داد، با امتحان نسخه دموی رایگان فیفا ۱۷ و البته توضیحات الکترونیک آرتز در این مورد، نیم نگاهی به تغییرات مهم اون داریم و بررسی فنی اونو به تجربه نسخه پایانی موکول می کنیم.

تکنیکای جدید حمله، همونطور که از اسمش مشخصه، تلاش داره تنوع حمله و بازی سازی رو در جریان مسابقات بالا برده و در عین حال فضایی خلاقانه تر واسه مخاطب بسازه. فیفا ۱۷ با ارائه ترکیبی از سیستمای جدید شوت زنی (که بتونن توپ رو تا حد امکان به نقطه مورد نظر برسانند)، پاسای حیاتی و بازی ساز (که با فضا سازی و ایجاد موقعیت شرایط رو واسه گل زنی جفت و جور می کنه)، ضربات پشت دروازه هدایت شده (که با شروعای دوباره سریع و هدف دار می تونه حملات خطرناکی روی دروازه حریف بسازه) و ضربات سر بهینه شده (با کنترل بهتر روی جهت و قدرت ضربه) حملاتی باحال تر و واقعی تر رو به ارمغان میاره.

مسابقات در فیفا ۱۷ فیزیکی تر از قبل هستن؛ شما می تونین با به کار خلاقیت خود و همکاری هوش مصنوعی بازی، فیزیک، دریبل، دفاع و موقعیت سازیای جدیدی رو تجربه کنین. با توانایی بالاتر و مانور ۳۶۰ درجه در کنترل توپ تلاش کنین فرصت کافی رو واسه جای گیری مناسب هم تیمیا جفت و جور کرده و به موقع زهر خود رو بریزین. علاوه بر این فیزیک و انیمیشنای برخوردای بازیکنان در سراسر زمین، از واکنشای دروازه بان و تکلای خشن گرفته تا درگیریای نفر به نفر و حفظ توپ روی هوا، همه حس واقعی تر فوتبال رو به بازیکن القا می کنه.

به کمک سیستم هوش مصنوعی فعال و خلاق جدید در فیفا ۱۷، حالا هر بازیکن توانایی بررسی وضعیت و پیش بینی کارکرد هم تیمی هاش رو داشته و با دیدگاه هوشمندانه نسبت به محیط، به دنبال فرصت مناسب واسه حمله خواهد گشت. وقتی پا به توپ هستین بقیه بازیکنان می تونن تشخیص بدن می تونین پاسی سالم بفرستین یا خیر؛ هم تیمیای باهوش تر واسه پیش برد اهداف مربی به همکاری بهتر با بقیه پرداخته و در عین حال با فریب دادن حریف به موقعیت سازی دست بزنن.

اما یکی از مهم ترین تغییراتی که شک نداشته باشین روشن ترین اونا هستش، باز نویسی دوباره ضربات ایستگاهی به طور کلیه. با طیف جدیدی از امکانات بین شوت ایستگاهی پشت محوطه، شما حتی می تونین با بیرون پا به توپ قوس داده و واسه تداعی ضربه رویایی و تاریخی روبرتو کارلوس در مقابل فابیان بارتز تلاش کنین. سیستمای کرنر، پرتاب دست و پنالتیا هم به کلی از نو نوشته شده و اگه دموی فیفا ۱۷ رو تجربه کرده باشین، با سختی زیادی مواجه میشین.

ضربات کرنر حالا دارای سیستم هدف دهی به طور کامل جدیدی هستن که با فرصت طلبی و البته انتخاب بازیکن می تونین به بهترین شوتای تموم کننده ممکن در طول تاریخ فیفا برسین. واسه ضربه زدن به توپ از روی نقطه پنالتی هم باید با کنترل جای گیری مناسب مهاجم، تعیین سرعت توپ و حرکت به سمت دروازه واسه گل زدن تلاش کنین؛ مسئله ای که نیازمند کمی تمرین بیشتر میشه.

موتور گرافیکی فراست بایت یکی از نقاط قوت بازیای الکترونیک آرتز حساب می شه؛ این موتور فوق قوی بستر فیزیکی و گرافیکی فوق العاده ای رو در اختیار بازی سازان قرار میده. جدا از تواناییای پیشرفته گیم پلی، فراست بایت در پردازش چهره و حالات صورت زبون زد خاص و بیشتر. هر چند در فواصل دور و دوربینای معمولی بازی فیفا، کیفیت چهره خیلی خودنمایی نمی کنه، اما مطمئنا یکی از خواسته های همیشگی مردم، جست و خیز و زنده بودن صورت بازیکنانه.

یکی از بخشای به طور کامل جدیدی که الکترونیک آرتز تمرکز زیادی روی اون کرده، بخش روایت داستانی The Journeyه. واسه اولین بار در تاریخ بازیای فوتبالی، در فیفا ۱۷ می تونین تواناییای داستان پردازی EA Sports رو سبک سنگین کنین. قهرمون افسانه ما، الکس هانتر، جوون دورگه ۱۷ ساله ایه که با تلاش فراوون فرصت قدم گذاشتن به لیگ برتر جزیره رو پیدا کرده.

اون می تونه از بین تموم ۲۰ باشگاه لیگ انگلیس یکی رو انتخاب کرده و مهارتای خود رو در اونجا آزمایش بزنه. پدر بزرگ الکس یکی از پیشکسوتان لیگ برتر بوده و با تکیه به نام هانتر آرزو داره به قله فوتبال اروپا برسه. به لطف موتور گرافیکی فراست بایت، الکترونیک آرتز واسه اولین بار تموم سر مربیان لیگ جزیره رو طراحی کرده و می تونین (علاوه بر بازیای عادی) واسه به وجد آوردن هر چی واقع گرایانه تر مربی خود در بخش داستانی تلاش کنین.

اما جذابیتای این بخش به یه روایت ساده و پر تلاش ختم نمی شه؛ بلکه شما خط داستانی خود رو میسازید. براساس گفته های پیشرفت دهندگان فیفا ۱۷، The Journey از سیستم انتخاب دیالوگ و پیش برد روایت (مشابه با عنوان Mass Effect) استفاده میکرد و تصمیمات شما مستقیما روی داستان تاثیر می ذارن. کیفیت و تاثیر گذاری واقعی این سیستم جدید رو باید در نسخه اصلی بازی آزمایش زد.

مثل همیشه، فیفا ۱۷ از لایسنسای کامل و بسیار زیادی بهره مند بوده و با ارائه بیشتر از ۴۰ لیگ رسمی جهان و ۴۷ تیم ملی، یکتاست. اما یکی از ویژگیای خاص نسخه قبل که الکترونیک آرتز ازش استفاده تبلیغاتی زیادی کرد، حضور تیمای ملی فوتبال بانوان بود.

در کمال تعجب و بر خلاف انتظارات، مدیران EA Sports درزمان نمایشای فیفا ۱۷ هیچ وقت سخنی از فوتبال بانوان به میان نیاوردند و حتی در نسخه دموی بازی خبری از هیچ کدوم از تیمای بانوان نبود. اگه حتی در اینترنت یا سایت فیفا ۱۷ جست و جو کنین، حتی هیچ توضیحاتی در مورد این بخش پیدا نمی کنین و فقط به اسم بردن تیمای ملی حاضر اکتفا شده (تنها ۲ تیم به اون لیست اضافه شده).

در چند سال گذشته لیونل مسی، ستاره آرژانتینی باشگاه بارسلونا به عنوان نماد و کاور بازیای فیفا استفاده می شد، اما بعد از تموم شدن قرارداد، الکترونیک آرتز از ۴ کاندید واسه قرار گرفتن روی کاور فیفا ۱۷ رونمایی کرد؛ مارکو رویس، خامس رودریگز، ادن هازارد و آنتونی مارتیال. درزمان نظرسنجی برگزار شده به وسیله سایت رسمی فیفا ۱۷، بازیکن زردپوش دورتموند، مارکو رویس پیروز شده و روی کاور تموم پلتفرمای بازی قرار گرفت. پس خود رو واسه روبرو شدن با فضای زرد رنگ بازی آماده کنین.

تردیدی نیس که FIFA 17 کامل ترین و بهترین فیفای تاریخ میشه. اما ویژگیای جدیدی که ازش صحبت به میون میاد، به نظر کافی نمی رسه؛ تواناییای موتور جدید فراست بایت بسیار بالاتر از این حرفا هستش و انتظارات خیلی از اون داریم. دموی بازی تجربه تقریبا جالبی برامون به ارمغان آورد و با امید به اینکه نسخه پایانی تواناییای با کیفیت و لذت بخشی به ما بده.

فیفا ۱۷ تنها چند روز دیگه واسه تموم پلتفرمای ممکن، اکس باکس وان، اکس باکس ۳۶۰، پی سی، پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۳ منتشر می شه؛ اینم بگیم بخش داستانی The Journey فقط واسه پلتفرمای کامپیوتر و کنسولای نسل هشتمی طراحی شده و اگه هنوز مشغول لذت بردن از نسل هفتم هستین، از تجربه اون بی بهره هستین. به زودی دوباره تب فوتبال بالا رفته و می تونین قوانین خودتون رو در زمین مسابقه داشته باشین.