چه بر سر محبوبیت «پوکمون گو» آمد

فناوری

پوکمون گو شایدً یکی از بزرگترین بازیای تاریخ موبایلای هوشمنده و خیلی راحت، جزو ۵ بازی موبایل برتر امسال برشمرده می شه. اما بعد از رسیدن به بیشترین تعداد بازیکنان در ماه جولای، پوکمون گو از چارت بهترین عناوین اپ استور خارج شده و ً پیشرفت دهنده بازی، یعنی استودیوی Niantic Labs هیچ برنامه ای واسه حل این مشکل نداره.

با وجود اینکه رویدادی چهار روزه به مناسبت هالووین در پوکمون گو به راه افتاده و پیشرفت دهندگان توقع داشتن این اتفاق، بعضی از بازیکنان از دست رفته رو بازگرداند، با نگاهی به ساب ردیتای «پوکمون گو» در انجمن اینترنتی ردیت اطلاع کامل پیدا می کنیم که گیمرها اصلا از وضعیت بازی رضایت ندارن.

مجموعه پستای در رابطه به پوکمون گو خیلی راحت، احساس کلی طرفداران نسبت به بازی از زمان عرضه اونو مشخص می کنه. عنوانی که یه مدت پیش یکی از آینده دار ترین بازیای صنعت موبایل به حساب می رفت و مردم رو نسبت به بیرون رفتن از خونه و گشت و گذار تشویق می کرد، حالا تست تاثیر رفتارای پیشرفت دهنده اش، در حال نابودیه.

یکی از کاربران ردیت، بعضی از مشکلات مربوط به پوکمون گو رو به شکلی روشن توضیح داده:

  • اونا بازیکنان زیادی رو از دست دادن. دقیقاً از آمار و ارقام باخبر نیستم اما تعجب نمی کنم اگه اونا ۹۰ درصد از پیک بازیکنان خود رو از دست داده باشن.

  • بعد از ماه های اول یا دوم، بیشتر بازیکنان تموم اون چیزی که می خواستن رو به دست آوردن و دیگه احتیاجی به شکار پوکمونا نداشتن.

  • طعمه های رایگان به اتمام رسیدن، پس دیگه خبری از نقاط کلیدی روی نقشه نیس.

  • بدون ردیاب، تمایل زیادی به گشت و گذار وجود نداره.

  • واسه مدتای طولانی، عادت داشتم که هر شب به نزدیک ترین پارک بروم و با بیشتر از ۱۰ بازیکن دیگه، چند پوکمون شکار کنم. اما از ماه آگوست دیگه اینجور کاری نکرده ام.

کمبود طعمه تنها یه مشکله. در اول بازی، جمع آوری این دست از آیتما ساده س! که دلیل می شه خیلی از نقاط کلیدی نقشه، که با نام Pokestops شناخته می شن، به محلی ایده آل واسه دسترسی به پوکمونا تبدیل شده و گیمرها اونا رو شکار کنن.

اما به محض اینکه سطح تون زیاد شه (که خود فرآیندی غیر قابل تحمل هستش) دیگه به اندازه کافی طعمه دریافت نمی کنین؛ و وقتی بازیکنان کمتری طعمه داشته باشن، ابعاد اجتماعی بازی هم کمتر می شه. علاوه بر این، مردم در نقاط خاصی گرد هم می اومدن و با طعمه گذاری، به صورت گروهی پوکمونا رو شکار می کردن که یکی از جنجال برانگیز ترین و باحال ترین ویژگیای پوکمون گو به حساب می رفت؛ اتفاقی که دیگه به وقوع نمی پیوندد.

با این همه، مشکل بزرگ تر پوکمون گو رو میشه در ردیابای شخص سوم جور واجور جستجو کرد. در ماه جولای، توانایی ردیابی پوکمونا یکی از اصلی ترین ویژگیای اون به حساب می رفت. محل دقیق هر پوکمون، براساس تعداد گامایی در پایین صفحه مشخص می شد و امکان پیدا کردن پوکمونا از فاصله دور رو آماده می ساخت. این قابلیتی سرگرم کننده بود که عمق زیادی به بازی بخشیده بود، اما بعد از بروز مشکلاتی در سرورها، Niantic اونو کنار گذاشت.

از اون زمان به بعد، ردیابای شخص سوم یکی پس از دیگری پیشرفت پیدا کردن و نقشه هایی موثر واسه باخبر شدن از محل دقیق پوکمونا در اختیار گیمرها می گذاشتن. این ردیابا ابزاری مناسب واسه کنار زدن بعضی از مشکلات بازی به حساب می رفتن و به شما کمک می کردن تا پوکمونا رو راحت تر پیدا کنین، اما در هر صورت، به کار گیری اونا اجباری نبود و به خود بازیکن بستگی داشت.

و با این وجود، Niantic از ماه جولای، زمان و هزینه زیادی رو صرف از کار انداختن این ردیابا کرده و طرفداران و پیشرفت دهندگان رو از خود دل چرکین کرده.

در ماه آگوست بود که Niantic گفت سرویسای شخص سوم در حفظ ثبات و کیفیت بازی واسه کاربران مشکل ایجاد می کنن و شایدً استودیوی مورد اشاره باور داره که با وجود مشکلات جور واجور خود در ارائه سرویسای ریشه ای به کاربران، قادر به ارائه ویژگیای جدید نیس.

اما مسئله هرچه که هست، طرفداران بعد از گذشت ۴ ماه از عرضه پوکمون گو، رضایت کافی رو ندارن و بازم منتظر ارائه قابلیتایی هستن که قبل از عرضه بازی معرفی شده بودن. یکی دیگه از کاربران ردیت میگه:

بازی هیچ توانایی برتری نسبت به وقتی که عرضه شده بود نداره. خبری از خرید و فروش، چت، پروفایل واسه کاربران، ماموریتای جانبی، مینی گیما یا مقابله های بازیکن در برابر بازیکن نیس. پس عمق یا تعامل کافی واسه حفظ اشتیاق بیشتر مردم وجود نداره. شاید شما بگید که این کاربران دیر یا زود بازی رو کنار می گذاشتن، اما من مخالفم.

بیرون رفتن به همراه دوستان و شکار پوکمون، یکی از مهم ترین ویژگیای بازی بود و زمان بندی مناسب واسه ارائه به روزرسانیای جور واجور، می تونست بازیکنان رو به مدت به مراتب بیشتری درگیر نگه داره.

طرفداران باور دارن که Niantic عزم خود رو از زمان عرضه بازی از دست داده و تنها راه پیش روی استودیوی مورد اشاره واسه جذب مخاطبان جدید یا برگردوندن بازیکنان قبلی، اعمال تغییرات اساسی در اسرع وقته.

شاید یکی از دلایل اصلی نارضایتی جامعه گیمینگ پوکمون گو این باشه که اگه سابقه Niantic در قبال عنوان قبلی دوباره تکرار شه، قرار نیس تماشاگر اعمال تغییرات خیلی و تغییر روش فعلی باشیم. خیلی از آدمایی که بازی قبلی استودیو، یعنی Ingress رو تجربه کرده بودن می گن که بعد از عرضه اون بازی هم مثل پوکمون گو، Niantic تمایلی به تعامل با مخاطبان نشون نداد و هدفی ضعیف در عرضه به روزرسانی و قابلیتای جدید در پیش گرفت.

من همیشهً پیشنهادات زیادی در این ساب ردیت می بینم و قلبم می شکنه وقتی به این فکر می کنم که Ninatic شایدً همه اونا رو ندیده می گیره.

همونطور که از پیش میدونید، Niantic در رابطه و تعامل با طرفدارانش بسیار ضعیف عمل می کنه. اونا برنامه کاری خودشون رو دنبال می کنن و اهمیتی واسه چیزی که بازیکنان واقعاً میخوان قائل نیستن.

وقتی Niantic مشغول پیشرفت Ingress بود، به نظر می رسید که هیچکی در تیم اون جداً مشغول تجربه بازی نیس. مثلا یه سال زمان برد تا اونا قابلیتی ساده مانند شمارنده تعداد آیتمای در دسترس رو به بازی اضافه کنن.

اما هنوز دیر نیس

خشم طرفداران پوکمون گو شاید با معرفی و اضافه کردن یکی از پنج ویژگی زیر، فروکش کنه:

  • توانایی ردیاب واقعی و نه فقطً راهنمایی واسه پیدا کردن پوکمونای نزدیک
  • امکان خرید و فروش واسه پوکمونا و آیتما
  • مبارزات بازیکن در برابر بازیکن، بدون محدودیت پرداختن صرف به اونا در «باشگاه ها»
  • اضافه کردن پوکمونای افسانه ای
  • اضافه کردن پوکمونای جدید از بازیای دیگه این فرنچایز

علاوه بر این، باحال میشه اگه تماشاگر تبدیل شدن پوکمون گو انگار شبکه اجتماعی باشیم. تصور کنین که دوستی رو در حال تجربه پوکمون گو در نزدیکی خود پیدا میکنین و می تونین ضمن ملاقات با ایشون، براش پیام فرستاده و به خرید و فروش یا مقابله با اون بپردازید.

با این همه، تموم به روزرسانیای گذشته پوکمون گو، بسیار سطحی و بی مایه بودن. Niantic شانس پیدا کردن بعضی از پوکمونا رو دچار تغییر کرده و ظاهر منوی اصلی بازی و اچیومنتا هم کمی با قبل فرق کردن. اما تموم بازی، هیچ فرقی با زمان عرضه اون در ماه جولای نداره.

اگه Niantic می خواد دوباره توجه گیمرها رو به پوکمون گو جلب کنه، باید خود رو با نیازای کاربران حرفه ای وفق دهد. خیلی از بازیکنان به دلایل جور واجور مانند سختی در رسیدن به سطوح بالاتر، کمبود آیتمای مهم و کمبود پوکمونای بیشتر واسه شکار، از بازی دست کشیدن.

پس Niantic نه فقط باید این مشکلات رو برطرف کنه تا از سختی بازی کم بشه، بلکه باید قابلیتای بیشتری هم به اون اضافه کنه تا پوکمون گو سرحالی خود رو هم حفظ کنه. رویدادهای بیشتر مانند اتفاق هالووین فعلی مطمئناً مورد توجه قرار میگیره و البته بهتر میشه اگه مدت زمان اونا به مراتب از ۴ روز بیشتر باشه.

در ماه آگوست، Niantic پستایی در حساب کاربری فیسبوک خود فرستاد که نشونه هایی از تغییر روش هدف دار و توجه به حرف منتقدین و طرفداران در اونا دیده میشه؛ اما حتماً اینجور اتفاقی نیفتاد. شاید طرفداران هنوز امید خود رو از دست نداده باشن، اما هرچه زمان بیشتری بگذره و به روزرسانیای بازی، تغییراتی سطحی به همراه بیارن، پوکمون گو به سقوط خود در چارتای اپ استور ادامه داده و خیلی زود، از یادها میره.