چگونه با کسی که از ما قوی تر است مخالفت کنیم؟

عمومی

خیلی از ما نمی دونیم چیجوری با کسی که از نظر جایگاه شغلی از ما قوی تره مخالفت کنیم؟ و یا حتی اعتماد به نفس اون رو هم نداریم که با اون مخالفت کنیم ، در این مقاله که از نشریه معتبر Harvard Business Review به فارسی ترجمه شده، در این مورد صحبت می کنیم.

اعتماد به نفس

سرفصل محتوا

  • مقدمه
  • سخن کارشناسان
  • نسبت به ریسکا واقع بین باشین
  • تصمیم بگیرین صبر کنین یا نه
  • یه هدف بزرگ بسازین
  • واسه مخالفت کردن اجازه بگیرین
  • آروم باشین
  • هدف اصلی رو معتبر جلوه بدید
  • قضاوت نکنین
  • متواضع باشین
  • به اختیارات اونا اعتراف کنین
  • بایدا و نبایدهای مخالفت با مدیران :
    • بایدها:
    • نبایدها:
  • یه مثال کاربردی

مقدمه

فرض کنین مدیرتون از شما کاری می خواد که فکر می کنین نمی تونین اونو انجام بدین. یا همکارتون که مرتبه بالاتری نسبت به شما داره وقتی رو واسه پایان کاری که شما در حال انجام اون هستین مشخص می کنه که فکر می کنین واقعی نیس و نمی تونین در اون زمان پروژه رو انجام بدین.

وقتی در اینجور شرایطی قرار می گیرین و می خواین در مورد چیزی که شخصی که قدرت بیشتری نسبت به شما داره بیان مخالفت کنین، چی به ایشون می گین؟

سخن کارشناسان

خجالت زدگی هنگام مخالفت با کسی که مقام و مرتبه بالاتری نسبت به شما داره، اولین عکس العمل طبیعی هر کسیه. Joseph Grenny میگه: ما بطور ناخداگاه از شرایطی که ممکنه به ما آسیب و ضرر بزنه دوری می کنیم، تمایل به باقی موندن، حس ذاتی هر انسانیه. شاید هنگام مخالفت بگیم، اگه مخالفت کنم و اخراج شوم چه؟ چی می شه اگه با نظر ایشون موافقت نکنم؟ در ادامه راه های بیان مخالفت با شخصی که نسبت به شما مقام و مرتبه بالاتری داره آمده.

نسبت به ریسکا واقع بین باشین

بیشتر مردم و کارکنان وقتی درگیر خطری هستن در مورد اون بزرگ نمایی می کنن و اونو بیشتر از چیزی که هست هم واسه خودشون و هم واسه بقیه جلوه میدن. Josef Grenny میگه ما به طور ذاتی شرایط رو بدتر از چیزی که هست تصور می کنیم.

این کاملا معلومه که وقتی با کسی که در سازمان مرتبه بالاتری نسبت به شما داره مخالفت کنین ایشون در اول از این آزرده خاطر شه اما حالا خوبیش اینه نه اخراج میشین و نه اینکه اون شخص تا آخر عمر با شما سر دشمنی داشته باشه! اگر مخالفتی نکنین و پروژه رو به همه خطری که داره قبول کنین ممکنه در یه وقتی بیشتر از چیزی که واسه اون مقرر شه طول بکشه و در اینصورت اعتماد سازمان نسبت به خودتون رو از بین می برید. بنابرین واقع بین باشین و بدونین که باید سبک و سنگین کنین و از بین موافقت کردن و مخالفت یکی رو انتخاب کنین. هر کدوم امتیازات و مشکلات خود رو دارن و باید قبل از اراده کردن به عواقب اون فکر کنین.

اراده کردن

تصمیم بگیرین صبر کنین یا نه

بعد از بررسی و امتحان خطر باید تصمیم بگیرین که نظرتون رو بگید یا نه؛ شاید “در مورد مشکل به طور کامل فکر نکردین، شاید با صحبت غافلگیر شدین یا می خواین نظر گروه رو به طور روشن جویا شید” گالو اضافه می کنه: “اگه فکر می کنین قراره با شما مخالفت شه شاید بخواین که واسه خود همراهانی جفت و جور کنین. نظرات و تجربه بقیه می تونه مخالفت شما رو قوی تر یا معتبرتر کنه.” علاوه بر این بهتره تو یه مکان عمومی به صحبت نپردازید و بحث رو به یه مکان خصوصی منتقل کنین. حضور تو یه فضای خصوصی شما رو قوی تر میکنه.

یه هدف بزرگ بسازین

قبل از به اشتراک گذاشتن افکارتون به چیزی که واسه اون شخص قوی مهمه فکر کنین. شاید “اعتبار تیم و یا انجام شدن پروژه” مهم باشه. اگه اعتراض شما به یه هدف مهمتر رابطه داشته باشه شانس شنیده شدن شما بیشتره. وقتی صحبت می کنین حتما دلیل و رابطه مخالفت خود با هدف رو بگید. باید همتون رو به عنوان کسی که به اون هدف مشترک فکر میکنه بشناسن. در این حالت صحبت از یه بازی بکس به یه بازی شطرنج تغییر وجود میده.

واسه مخالفت کردن اجازه بگیرین

شاید این حرکت خیلی عجیب و متفاوت به نظر برسه اما به نظر Grenny این کار یه حرکت هوشمندانه واسه دادن امنیت روانی و حس کنترل به شخص مخالف شما هستش. مثلا می تونین بگید: “می دونم که جلسه مجمع در پیشه اما به نظر من این جلسه به درد بخور نیس؛ من دلایلی دارم، میتونم اونا رو بگم؟” این کار به اونا یه حق انتخاب میده و به شما هم اعتماد زیادی میده.

آروم باشین

شاید حس کنین قرمز شدین و قلبتون تند می زنه. اما تلاش کنین که در جملات و اعمالتون خونسرد بمونین. وقتی زبون بدن شما نفرت یا خشم منتقل می کنه ارزش پیام شما کم می شه. این کار یه پیام به هم ریخته به طرف مقابل میرسونه و اون هر چی بخواد برداشت می کنه. نفس عمیق و آروم صحبت کردن می تونه اثر داشته باشه. موقع عصبانیت ما تند و بلند حرف می زنیم. شما نباید خیلی آروم یا در گوشی حرف بزنین اما کم کردن سرعت کلام و کنترل طنین صدا شما و طرف مقابل رو آروم می کنه.” این کار شما رو با اعتماد به نفس نشون میده حتی اگه اعتماد به نفس نداشته باشین.

عصبانی

هدف اصلی رو معتبر جلوه بدید

اول نظر طرف مقابل رو به دقت بررسی کنین. شما با چی مخالفت دارین؟ اگه موضوع رو به طور دقیق حلاجی کنین بنیاد قوی واسه مخالفت خود ایجاد کردین و اون با خود میگه شما واقعا متوجه موضوعین. شما نباید در بین دعوا نظر طرف مقابل رو به اثبات برسونین.

قضاوت نکنین

وقتی می خواین مخالفتای خود رو بگید مواظب لحن خود باشین. Grenny میگه از واژه های قضاوت کننده مثل”کوتاه بین” “ساده اندیش” عجول” و “ابله” دوری کنین. ممکنه به طرف مقابل شما بربخورد. بهتره از صفتا استفاده نکنین. چون که صفات توانایی برداشت دوپهلو یا شخصی رو دارن. فقط حقایق رو بگید. بهتره بی طرف و متمرکز باقی بمونین: نسبت به مشکل شفاف و روشن باشین، یه بررسی و رد و بدل کردن توجه به درد بخور و سازنده بسازین.

متواضع باشین

تاکید کنین که نظر شما “وحی منزل” نیس و نظر شما هستش.  شاید نظر شما یه نظر منطقی و دقیق باشه اما در هر صورت یه نظر شخصیه؛ پس با احترام صحبت کنین و اعتماد کاذب در خود ایجاد نکنین.” به طور مثال به جای گفتن ” اگه مهلت خود رو تا آخر ماه ثبت کنیم اصلا بهش نمیرسیم” بگید”نظر من اینه: من نمی دونم چیجوری به مهلت وقتی آخر ماه میرسیم.” به نظر Weeks اضافه کردن اصطلاحاتی مثل “به نطر من” ، ” من فکر می کنم” ، “شاید بهتر به نظر برسه که” و نشون دادن احترام به نظر طرف مقابل می تونه به پیشرفت صحبت کمک کنه. نقد طرف مقابل رو جویا شید و از اون سوال کنین کجای نظر شما اشتباهه. واسه شنیدن نظرات طرف مقابل آماده باشین.

به اختیارات اونا اعتراف کنین

در آخر شخص مافوق باید اراده کردن کنه. شما می تونین بگید: “می دونم که در آخر شما تصمیم میگیری، اختیار با شماس.” با این جمله شما نشون می دید که جایگاه خود رو از خاطر نبرده اید و به طرف مقابل یادآوری می کنین که اختیار اراده کردن داره. زیادتر از اندازه از نظر خود دفاع نکنین یا اینکه تعریف اضافه انجام ندین. “شما باید در حالی که احترام خود رو حفظ می کنین به طرف مقابل هم احترام بذارین”

بایدا و نبایدهای مخالفت با مدیران :

بایدها:

  • بگید که شما یه نظر متفاوت دارین و سوال کنین که اجازه بیان کردن اون رو دارین یا نه
  • مبحث رو دوباره توضیح بدید تا نشون بدید که اون رو به طور کامل فهمیدین.
  • آروم صحبت کنین: صحبت با لحن ملایم هم شمام طرف صحبتتون رو آروم می کنه.

نبایدها:

  • فکر نکنین که مخالفت شما روی رابطه تون یا کارتون اثر میذاره: بیشتر مواقع عواقب از اون شما فکر میکنین کمتر هستن.
  • نظر خود رو به جای حقیقت جا نزنین: فقط نظرتون رو بگید و آماده صحبت و بحث باشین.
  • قضاوت نکنین و برچسب نزنین: طرف مقابل رو با صفاتی مثل “ساده لوح” و “کوتاه فکر” تخریب نکنین.

یه مثال کاربردی

مایک مکریچی که مدیر اجرایی یه شرکت مشاوره ای بود با رییسش در مورد چگونگی برخورد با مسئله بیمه سلامت کارمندان مخالفت داشت. رییس میخواس که نظر کارمندان رو درباره دو حالت جور واجور سوال کنه و اونا هر کدوم رو که خواستن انتخاب کنن. اما به عنوان” رهبران سازمان ما بودیم که باید این تصمیم رو اتخاذ می کردیم. مایک میگه من همیشه نظر کارمندان رو جویا میشم اما در مورد اتخاذ یه تصمیم مهم نمی خوام که بار رو به دوش کارمندان بیاندازم.

مایک عزمشو جزم کرد نظرش رو بگه. اول تعهد اش به شرکت رو نشون بده و بعد مطمئن شه که حرکاتش نشونه اضطراب نباشه. اون میگه رییسش اول شوکه شده بود اما وقتی که دید مایک به شرکت و رهبران و کارمندان اون اهمیت میده و تمایل شخصی در این مورد نداره با اون موافقت کرد.

اضطراب

رییس عزمشو جزم کرد نظرسنجی از کارمندان رو رها کنه. مایک میگه از اون روز به بعد احترام من پیش رییس زیاد شد. اون میگه اگه نشون بدید که تصمیم شما به خاطر شرکته و به خاطر خودتون نیس بیشترین شانس واسه موفقیت و پیروزی رو دارین.

منبع: Harvard Business Review