کمک در راستای توسعه؛ با برخی سرویس دهندگان ایرانی در حوزه بازی آشنا شوید

فناوری

بازی سازی در ایران، هنوز اول راه س. هنوز اونقدرا از پیشرفت اولین بازی ایرونی نگذشته و حالا روزانه تماشاگر رشد و گسترش هرچه بیشتر این صنعت در خاک کشورمون هستیم. اما با وجود همه این پیشرفتا، سیاستای خیلی درستی در مورد این بخش صورت نمی گیره.

حمایتای دولتی واسه بازی سازان بیشتر محدود هستن و بودجه کمی واسه پیشرفت یه بازی ویدیویی در اختیار اونا قرار میده. اما همه اینا مانع رشد پیشرفت دهندگان ایرونی نشده و هر روز موفقیتای خیره کننده اونا در این بخش رو تماشاگر هستیم.

البته رشد قابل توجه صنعت بازیای ویدیویی در چند سال گذشته، بی رابطه با حضور سرمایه گذاران و شتاب دهنده ها هم نیس. حالا بازی سازان ایرونی چندین و چند حامی جور واجور دارن که به کمک اونا می تونن ایده های خود رو به کدهای قابل فهم تبدیل کنن و توانایی شون رو به شکل یه بازی ویدیویی به نمایش بذارن.

با این حال، پیشرفت یه بازی ویدیویی کاری پیچیده س. تنها قدرت مالی و توانایی کدنویسی نیس که مراحل پیشرفت رو پیش می بره؛ بلکه در این راه نیازهایی هست که فعلاً پیشرفت دهندگان ایرونی قادر به پاسخگویی به اونا نیستن.

نیازهایی مانند سرور، طراحی کانسپت، آموزشای الکترونیکی، تبلیغات و مسائل مربوط به طراحی هنری بازیا، مواردی هستن که خیلی از پیشرفت دهندگان بازی کشور، از پس برآورده کردنشون بر .

همین مسئله هم کافیه تا شرکتا و کار و کاسبیای مختلفی در مورد این موضوعات شکل بگیرن و با ارائه سرویسای جورواجور به رفع نیازای پیشرفت دهندگان ایرونی بپردازند.

پس از برگزاری نمایشگاه TGC، فرصتی جفت و جور شد که با این دسته از کسب و کارا بیشتر آشنا شیم و از چگونگی فعالیت هاشون در بخش بازیای ویدیویی سوال کنیم. به پای صحبتای شون نشستیم و از اونا در مورد سرویسایی که در اختیار بازی سازان قرار میدن سوال کردیم. در ادامه این مطلب، می تونین با بعضی سرویس دهندگان ایرونی در بخش بازیای ویدیویی آشنا و از چگونگی فعالیت اونا با خبر شید.

آپادانا

«آپادانا به صورت کلی سرویسیه واسه کسائی که بازی میسازن و میشه به وسیله اون به یه سری امکانات آنلاین دسترسی پیدا کرد. سرویسایی مانند لاگین، لیدربرد و امکانات همزمان دیگه که در خیلی از بازیا استفاده می شن.» اینا صحبتای رامین شیرزاد، مسئول بخش تجاری شرکت آپاداناه.

اما سرویسایی که آپادانا ارائه میده به همین چند مورد خلاصه نمی شه. کلا این شرکت پی فعالیت هاش رو روی قابلیتای اجتماعی موثر در بازیا بنا نهاده و تلاش داره در این بخش خدمات متفاوت و به درد بخور بودن به بازی سازان ایرونی ارائه دهد.

براساس اطلاعاتی که شیرزاد در اختیارمون قرار داد، پیشرفت دهندگان با به کار گیری سرویسای آپادانا می تونن به امکاناتی مانند امتحان اعتبار خرید، ذخیره ابری، Match Making و ارسال پیاما به صورت همزمان دست پیدا کنن. تعداد سرویسایی که آپادانا الان ارائه میده کم نیستن؛ اما جالبه بدونین که این ویترین پر زرق و برق، مدت زیادی نیس که در برابر دید قرار داده شده.

کار ما از فروردین شروع شد. با چند بازی به صورت آزمایشی شروع کردیم و در آخر همزمان با برگزاری نمایشگاه TGC از این فاز خارج شدیم.

با این حال، در همین بازه وقتی کوتاه، آپادانا موفق به همکاری با پیشرفت دهندگان موفقی مثل «فن افزار» شده.

الان بازی بابا پز رو داریم و با آقای صالحی همکاری می کنیم. هم اینکه بازی «کلاغ پر» شرکت فن افزار هم از سرویسامون استفاده می کنه. تازگیاً هم یه بازی از شرکت «مدریک» منتشر شده که سرویس دهی اونو دوش ما بوده.

هم اینکه مشخص شد که آپادانا در زیر ساخت هاش از Microsoft Orleans استفاده کرده. فریم وورکی که نقشی اساسی در سرویس پردازش ابری Azure مایکروسافت اجرا کرده و پلتفرمی واسه سرویسای ابری دو بازی هیلو ۴ و هیلو ۵ بوده

به گفته آپادانا با به کار گیری این سرویس امکان تولید نرم افزارهای سمت سرور بسیار قوی آماده می شه و به واسطه اون، سرویسا با لیتنسی بسیار پایین و توانایی اندازه پذیری بسیار بالا ارائه می گردن.

آسمون صبح فردا

 

شرکت آسمون صبح فردا هم با سرویس «ابرینگ» خود یکی دیگه از شرکت هاییه که در بخش خدمات آنلاین، در کنار پیشرفت دهندگان بازیای ویدیویی ظاهر شده. چگونگی فعالیت این شرکت شباهت بسیار زیادی به آپادانا داره. البته فرقش اینه که نسبت به آپادانا تجربه بیشتری رو به دوش میکشه.

به خاطر آشنایی بیشتر با آسمون صبح فردا، با اقای غفاری، مدیر این مجموعه به گفتگو پرداختیم. ایشون شرکت خود رو این جور توصیف می کنه:

مجموعه آسمون از سال ۹۳ در بخش جفت و جور شامل و با همکاری اپراتورهای رسمی کشور فعالیت خود رو شروع کرد؛ در واقع یکی از تک و توک شرکت هاییه که با هر سه اپراتور قرار داد داره.

واسه مدتا، تمرکز اصلی شرکت روی تولید شامل قرار گرفته بود. اما طی بررسی و بازاریابی بخش پیشرفت و تحقیقات شرکت، مشخص شد که در بخش بازی هم نیازای کلی ای وجود دارن که میشه با سرویس دهی مناسب به اونا جواب داد.

مجموعه روی این سیستم به شکلی سرمایه گذاری کرد که هم بتونه در این بخش سرویس ارائه دهد و هم در تولید محتوای مصرفی اپلیکیشنای براساس گجت فضای مناسبی رو جفت و جور آورد.

در کنار این توضیحات، غفاری در مورد سرویسای قابل ارائه مجموعه هم صحبت کرد.

ابرینگ یه سرویس دهنده MBaaS (یه جواب طبیعی به حرکت دنیای پیشرفت نرم افزار به سمت محاسبات ابریه) است. اگه اهل مسائل فنی این چنینی باشین حتما میدونید که سرویسای تحت MBaaS حالا از محبوبیت زیادی برخودار هستن. به کمک این موضوع هم سیستم ابرینگ ما هم قدرت بیشتر و جذابیت عجیبی پیدا کرده.

به لطف همین ویژگی مهم، ابرینگ میتونه به تموم فرآیندای بک اِند و همه ماژولای مربوط به اون که نیاز به معماری توپولوژی دارن، پاسخی مناسب دهد و از اونا پشتیبانی کنه.

اما کلا ابرینگ سرویسایی مانند مدیریت و اطلاع رسانی به کاربران، تولید لیدر برد، پنل مدیریتی، دخیره اطلاعات در سرور و دسترسی به لیست دوستان رو به بازی سازان ارائه میده. خصوصاً یکی از ویژگیای برجسته ابرینگ، مالتی آنلاین بودن فعال اون هستش که امکان به کار گیری اونو در مسابقات چند نفره به وجود می آورد.

هم اینکه به واسطه سرور واحد این سیستم، ابرینگ می تونه به صورت هدف دار واسه رابطه گیری میان کاربران سرویسای جور واجور، امکاناتی رو در اختیار پیشرفت دهندگان بزاره. مثلا اگه قرار باشه پیشنهادی به کاربران داده شه، به وسیله این سیستم ارائه ای هدف دار داره.

به گفته غفاری الان خیلی از بازیای موجود در کافه بازار، از سرویس ابرینگ استفاده می کنن و تقریبا نام آسمون صبح فردا واسه بیشتر پیشرفت دهندگان ایرونی آشناست.

آنو رسانه هنر

آنو رسانه هنر در اصل یه استودیوی بازی سازیه. اگه اخبار بازیای ویدیویی خصوصا آثار ایرونی رو دنبال کرده باشین، حتما با این استودیو آشنا هستین. به خصوص پس از خبر عرضه «خاله قزی»، جدیدترین ساخته این استودیو روی پلتفرم شرکت سونی، آنو رسانه هنر معروفیت و اعتبار بیشتری به دست آورده.

با این حال این شرکت در کنار بازی سازی، فعالیتایی هم در مورد سرویس دهی به بازی سازان ایرونی در پیش گرفته که هم جالبه و هم متفاوت. شاید اونا متفاوت ترین سرویس دهنده ای بودن که سایت ما به سراغ شون رفت.

این شرکت سرور یا سرویسای مربوط به امور پشتیبانی و خدماتی رو ارائه نمی ده. بلکه کالای پیشنهادی اون واسه بازی سازان ایرونی، مربوط به بخشای هنری بازیای ویدیویی می شه. در همین زمینه به پای صحبتای مصطفی کیوانیان، مسئول آنو رسانه هنر نشستیم و از فعالیتای این مجموعه پرسیدیم.

در کاشان از سال ۸۷ شروع به کار کردیم. اما واسه پیشرفت کسب و کارمون پس از یه مدت به پایتخت اومدیم و تو تهران دفتر گرفتیم. اول فعالیت هامون به سرویس دهی به بازی سازان دیگه محدود می شد و بیشتر آرت، کاراکتر و تصاویر پس زمینه واسه شون طراحی می کردیم.

اما کم کم به سمت بازی سازی کشیده شدیم و کلید اولین کار خود رو زدیم. حالا مجموعه نسبت به اون زمان رشد پیدا کرده و تعداد افراد مشغول در دفتر تهران به ۲۰ نفر رسیده.

با این حال، هنوز در کنار بازی سازی، فعالیت سرویس دهی خود رو ادامه می دیم. انگار هر چیزی که به بخش هنری بازیا مربوط بشه در زیر شاخه سرویسامون قرار میگیره. از کانسپت گرفته تا طراحی کاراکترهای دو بعدی و سه بعدی. به همه اینا، طراحی انیمیشن، رابط کاربری و منوا رو هم اضافه کنین.

اما در میان صحبتای کیوانیان به یه موضوع باحال هم برخوردیم. به گفته اون، سفارشات آنو رسانه هنر، فقط به ایران محدود نمی شه. بلکه تا الان این مجموعه روی چندین پروژه خارجی هم فعالیت داشته که بیشتر اونا منتشر شدن.

شاید وجود اینجور مجموعه ای در میان سرویس دهنده ها از اهمیت زیادی بهره مند باشه. خیلی از پیشرفت دهندگان ایده هایی خلاقانه در پشت آثارشون دارن. اما به دلیل ضعف بخش هنری، نمی تونن حس عمیق و درک بالای خود از ساخت یه بازی ویدیویی رو به بقیه منتقل کنن.

با این حال به لطف حضور اینجور مجموعه هایی می شه بازیای ایرونی رو کمی از دید چشمی و هنری پیشرفت بخشید و بر کیفیت اونا اضافه کرد. به جز خاله قزی که این روزا حسابی سر و صدا به پا کرده، آنو رسانه هنر بازی «قتل در کوچه های تهران» رو هم در کارنامه هنری خود داره.

ایرانسل

ایرانسل شناخته شده ترین سرویس دهنده این لیسته. اپراتوری که پس از گذشت سالای گذشته، قدرت زیادی در بخشای جور واجور به دست آورده و تقریبا در هر بخش ای، ایده و نوآوریای خاص خودشو داره.

نکته باحال آنجاست که ایرانسل در کنار همه فعالیتای مخابراتی اش، از صنعت بازیای ویدیویی ایران هم دور نمونده و با نگاهی باحال به اون، تلاش داره به شکلی متفاوت، باری از دوش پیشرفت دهندگان برداره.

در جریان برگزاری مراسم اختتامیه نمایشگاه TGC، معاون بازاریابی شرکت ایرانسل هم فرصت صحبت پیدا کرد و در میان صحبت هاش کمی از چشم انداز ایرانسل واسه آسون کردن شرایط بازی سازان صحبت کرد.

 ما در ایرانسل بهترین زمینه رو واسه پیشرفت دهندگان بازیای ویدیویی به وجود آوردیم. ایرانسل الان با کیفیت ترین خدمات رو در اختیار بازی ها و اپلیکیشن های ایرونی قرار میده. ما خدمات خیلی از جمله VOD، تلویزیون اینترنتی و آموزش الکترونیکی رو واسه پیشرفت دهندگان بازیای ویدیویی جفت و جور کردیم. هم اینکه ما سرورهای زیادی در خارج و داخل ایران داریم که پیشرفت دهندگان بازی در ایران می تونن از اونا استفاده کنن.

اگه بازی سازان ایرونی نمی خواهند در ایران سرورهای خود رو میزبانی کنن، می تونن به کمک ما در آمریکا یا دیگه کشورای جهان سرورهای خود رو داشته باشن. ما می خوایم تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس سطح خدمات خود رو تا ۳ برابر افزایش بدیم تا بازی سازان ایرونی بتونن از خدمات بیشتری بهره مند شن.

بکتوری

بکتوری به طور ساده یه سرویس ابریه که به واسطه اون میشه همه مراحل مربوط به اجرا سرویس برنامه ها روی سرور رو دور زد و روند این روند رو با سرعت بیشتری پیش برد.

با این حال نوع سرویسی که بکتوری ارائه میده دلیل حضور اسمش در این مقاله رو توضیح نمی ده. هم آپادانا و هم آسمون صبح فردا، هر دو دقیقا همون فعالیتی رو در پیش گرفتن که بکتوری در حال انجام اون هستش.

اما نکته مهم در مورد بکتوری، کیفیت سرویس هاش هست که اونو خاص و قابل اطمینان می کنه. حتی در میان اسامی موجود در این لیست، بکتوری از معروفیت بیشتری  برخورداره و شاید تنها سرویسی باشه که می تونین با یه سرچ ساده در گوگل، لینک سایت اش رو پیدا کنین.

در مورد بکتوری به گفتگو با جواد عابدی پرداختیم و این وسط اون از راه طولانی شرکت واسه رسیدن به اینجور جایگاهی برامون گفت.

بکتوری رسما سال گذشته فعالیت هاش رو شروع کرد و کاربران مشغول به کار گیری اون شدن. در این یه سال و چند ماه از همه چالشای پیش رو درس گرفتیم و مشکلات رو برطرف کردیم. حالا کیتای پیشرفت نرم افزار واسه پلتفرمای جور واجور کامل شدن و مستندات لازم شرکت کم کم در این مدت شگل گرفتن. پس از پیمودن این راه طولانی حالا در حدود ۱۵۰۰ پیشرفت دهنده از سرویس بکتوری استفاده می کنن.

با این حال، خدمات سرویس ابری بکتوری به ماژولایی مانند مدیریت کاربران، دیتابیس، رایانش، مدیریت فایل و پوش اخطار هم مربوط می شه. علاوه بر این به لطف این سرویس ابری، پیشرفت دهندگان می تونن به فاکتورهایی مانند Match Making و لیدر برد هم دسترسی داشته باشن.

تپلیغ

در میان اسمای این لیست، تپلیغ تنها سرویس دهنده ایه که روی امر تبلیغات سرمایه گذاری کرده و تلاش داره از این راه واسه بازی سازان ایرونی کسب درآمد کنه. جالبه بدونین که تپلیغ وابسته به شرکت بزرگ مدریکه؛ ناشری که اگه اهل اجرای بازیای موبایلی باشین، حتما عالی با اون آشنایی دارین.

به لطف مصاحبه ای که با شهرام پیروزه، مدیر فروش و روابط عمومی شرکت مدریک، داشتیم، فرصت اون جفت و جور شد تا با این مجموعه بیشتر آشنا شیم و در مورد ویژگیای این سرویس سوالایی سوال کنیم.

تپلیغ یه سرویس تبلیغاتی هوشمنده. طوری که تبلیغات رو به صورت ویدیویی و فول ایمیج در بازیا و اپا نمایش میده. کلا فعالیتای تپلیغ سه رسالت کلی داره. اولین رسالت اون، پول سازی واسه پیشرفت دهندگانه. اگه آمار درآمد بازیا رو نگاه کرده باشین حتما میدونید که خریدهای درون برنامه ای خیلی واسه پیشرفت دهندگان سود آورد نیستن.

تقریبا فقط دو درصد کاربران از این سیستما استفاده می کنن که سود ناچیزی واسه بازی سازان داره. اما بر خلاف این موضوع، ۲۰ درصد کاربران حاضر هستن واسه ادامه دادن به بازی خود، ویدیوی تبلیغاتی ببینن.

رسالت دوم تپلیغ، به جذب کاربر واسه بازیا مربوط می شه. وقتی که یه بازی پیشرفت پیدا میکنه،  اولویت بازی سازان جلب نظر تعداد کاربران بیشتره. در واقع سرمایه اصلی پیشرفت دهندگان اثری نیس که تولید کردن، بلکه تعداد کاربرانیه که به دست آورده ان.

پس به عنوان رسالت دوم تپلیغ، به دنبال اون هستیم کاربری رو واسه بازی به دست بیار که به نفع بازی ساز باشه و براش درآمد بیشتر به همراه آورد. اما سومین رسالت تپلیغ در کار آموزش خلاصه می شه.

در اصل وقتی که آموزش اتفاق بیفته، هم کاربران و هم پیشرفت دهندگان روش کسب درآمد رو یاد می گیرن و این کمک می کنه تا بازاری بزرگ تر و پویا تر داشته باشیم.

نام این بخش رو تپلیغ آکادمی گذاشتیم. هدفمون هم از اون، تولید محتوای ویدیویی به واسطه افراد باتجربه صنعت و آموزش آکادمیک این موضوعه. در آخر هم می خوایم بفهمیم روش یادگیری درست این مراحل چیجوریه و پیشرفت دهندگان چیجوری می تونن ازش استفاده کنن.

براساس گفته های پیروزه، حالا تپلیغ ۴۹ درصد از سهم کل بازار تبلیغات موبایل رو به خود اختصاص داده. با این حال اون اشاره کرد که فقط این سه رسالت مهم نیستن که تپلیغ رو به سرویسی موفق تبدیل کردن، بلکه به نظر اون، این شفافیت و صداقت تپلیغه که پیشرفت دهندگان رو به سمت خود میکشونه.

بازیای پر فروش بسیاری در کافه بازار وجود دارن که از سرویس تپلیغ واسه جذب کاربر و درآمد بیشتر کمک می گیرن. یکی از بهترین نمونه ها هم شاید خروس جنگی باشه. در این رابطه، محمد امینی، مدیر بازی خروس جنگی هم به تعریف از سرویسای تپلیغ پرداخته و امتیاز بهبود کارکرد بازی خود رو به اون نسبت داده.