۷ محصول دیده نشده ب ام و؛ ایده های نافرجام خودروساز آلمانی

فناوری

خودروهای کانسپت واسه نشون دادن نمای کلی از آینده تکنولوژی و طراحی یه خودروساز تولید می شن و خیلی کم پیش میاد که این خودروها بدون تغییرات زیاد خط تولید رو ببینن.

درزمان چند سال، بی ام دبلیو تحت رهبری استادان طراح مد، علم آموختگان طراحی خودرو و تکنیسینای مشهور، خودروهای مفهومی (کانسپت) زیادی طراحی کرده که زمینه رو واسه آفرینش نمونه های مدرن امروزی آماده کردن.

در ادامه این مقاله با سایت ما همراه باشین تا با بعضی از این نمونه های استادانه و عجیب آشنا شید.بی ام و هوراکان  ۱۹۶۴

اولین چیزی که با دیدن هوراکان جلب توجه می کنه، نبود جلوپنجره دو قلوی بی ام دبلیوه. پس تا وقتی که آرم بی ام دبلیو رو نبینید متوجه هویت این خودرو نمی شین. واقعا، هوراکان که به وسیله مهم ترین طراحان اتومبیل طراحی شده، حاصل در هم آمیختن زیباترین خطوط طراحی دورانه.

البته هوراکان از خودروهای دیگه اجزایی رو به عاریت گرفته، مانند شیشه جلو از فراری ۲۵۰ LM، چراغ عقب از فیات ۸۵۰ اسپرت اسپایدر، چراغای راهنمای خودرو از روی مدلای جگوار و از نظر طراحی اشاره هایی هم به مزدا کوسمو شده.

موتوری که واسه این خودرو در نظر گرفته شده بود، از روی بی ام دبلیو ۱۸۰۰ti ورداشته شده بود و دارای موتور ۴ سیلندر ۱٫۸ لینری بود. این خودرو آخرین بار در نمایشگاه خودروهای سنتی Villa d’Edte در سال ۲۰۰۷ دیده شده.

بی ام دبلیو ۱۶۰۲ الکترو آنتریب _ Electro-Antrieb مدل ۱۹۷۲

با نگاهی سطحی به این خودرو، با کوپهای دو در و دیفرانسیل جلوی دهه ۷۰ هیچ فرقی نداره. ولی با نگاه به زیر درپوش موتور، متوجه فرق اون میشین، چون در این خودرو بجای موتور احتراق داخلی از یه موتور الکتریکی استفاده شده.

موتور الکتریکی ۳۲ کیلو واتی همراه با نیم تُن باطری اسیدی جانشین موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر شده. این خودرو واسه شرکت بی ام دبلیو بسیار مهم بوده، چون باعث شد بی ام دبلیو زودتر به تکنولوژی خودروهای هیبریدی و الکتریکی دست پیدا کنه، البته مهندسان ب ام و می دونستن که اینجور خودرویی نمی تونه کاربردی باشه اما چند دستگاه از اونو ساختن تا در مراسم گشایش المپیک مونیخ از اونا واسه اهداف تبلیغاتی و نمایش تکنولوژیک استفاده کنن.

بی ام دبلیو E25 توربو مدل ۱۹۷۲

در همون سالی که ۱۶۰۲ معرفی شد، بی ام دبلیو از خودروی کانسپت دیگری در نمایشگاه خودروی پاریس پرده ورداری کرد: بی ام دبلیو E25 توربو، در این خودرو کارایی و امنیت زیاد شده بود و طراحی جدیدی از بی ام دبلیو به نمایش گذاشته شده بود.

این خودرو دارای موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو بود که در وسط خودرو یعنی پشت صندلی راننده و جلوی محور عقب نصب شده بود و با ۲۸۰ اسب بخار قدرت یکی از بالاترین نسبتای قدرت به حجم رو در زمان خود تولید می کرد.شتاب صفر تا صد ۶٫۶ ثانیه ای، وزن ۹۸۰ کیلوگرم و بیشترین حد سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، از دیگر ویژگیای این ب ام و توربو بود.

طراحی E25 مثل کوسه بود که باعث باحال تر شدن اون می شد و هم اینکه در دماغه پلاستیکی این خودرو، توانایی جذب ضربه هم در نظر گرفته شده بود. این خودرو در آینده به تولید M1 و سری ۸ منجر شد.

بی ام دبلیو Z18 مدل ۱۹۹۵

چند سال قبل اینکه اولین کراس اُور بی ام دبلیو تولید شه، کانسپت Z18 به نمایش گذاشته شد. بدنه این کانسپت باحال کامل از پلاستیک ساخته شده بود و ارتفاع اون از سطح زمین به گونه بود که امکان تردد در مسیرای ناهموار رو هم جفت و جور می کرد.

از قابلیتای عجیب این مدل این بود که در حالت استفاده به عنوان یه کوپه مسقف، خودرو ظرفیت ۴ سرنشین رو داشت و وقتی که سقف خودرو ورداشته می شد،فضای صندلیای عقب از دست می رفت و پس Z18 به یه رودستر دو نفره تبدیل می شد.

اینم بگیم که باز و بسته شدن سقف خودرو به صورت به طور کامل خودکار انجام می شد. این خودرو دارای موتور ۸ سیلندر خورجینی به حجم ۴٫۴ لیتر بود. این ایده جسورانه با نیسان مورانو کراس کابریولت هم دوره بود.

بی ام دبلیو Z1 کوپه مدل ۱۹۹۱

در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ تغییراتی در ظاهر بدنه اجناس بی ام دبلیو شکل گرفت، مدل کانسپت Z1 کوپه بر مبنای این تغییرات شکل گرفت.

بی ام دبلیو Z1 کوپه که در سال ۱۹۹۱ به نمایش گذاشته شد، بر مبنای مدل Z1 رودستر ساخته شده بود و مانند مدل رودستر دارای بدنه ای پلاستیکی و درهایی مخفی بود. اما مدل کوپه از بعضی جهات فرق داشت مانند کیفیت داشبورد و فرم گلگیر عقب که در Z1 کوپه به مراتب بهتر کار شده بود. این خودرو منتهی به ساخت مدلای جاودانه Z3 و M کوپه شد.

بی ام دبلیو Z21 مدل ۱۹۹۵

خودرویی مثل آریل اتوم که به ما یادآور می شه که چیجوری میشه خیلی راحت عاشق یه خودرو شد. بی ام دبلیو واسه این خودرو از موتور یه موتورسیکلت به نام K1100 استفاده کرد که دارای ۴ سیلندر به حجم ۱٫۱ لیتر بود. این خودرو دارای اسکلت بندی خارجی سفارشی بود که زیبایی اونو دو برابر می کرد.

درها در این خودرو توانایی ورداشته شدن داشتن یعنی به دلخواه مالک می شد اونو از جای خود درآورد و در صورت نیاز نصب شن. اگه Z21 قرار بود به تولید انبوه برسه، باید بی ام دبلیو فکری واسه شیشه جلو و محل قرار گرفتن ایربگ می کرد. خیلی از خودروهای open-wheels حال حاضر، از Z21 اقتباس شدن.

بی ام دبلیو نازکا C2 مدل ۱۹۹۱

در اوایل دهه ۹۰ میلادی شرکت ایتال دیزاین مسئولیت طراحی بعضی از مدلای کانسپت بی ام دبلیو رو رو دوش داشت. نازکا از مهم ترین طراحیای ایتال دیزاینه که در دهه ۹۰ انجام داده. سوپراسپرتایی با بدنه ای پهن در سال ۱۹۹۱ جزء مشخصه های طراحیای ایتال دیزاین بود، بعد از C2 این طراحی در مدل نازکا M12 که به وسیله بی ام دبلیو طراحی شده بود هم تکرار شد.

9

در این خودرو جلو پنجره دو قلوی مشهور بی ام دبلیو در جلوی خودرو قرار داشت. نکته باحال این خودرو دلیل ساختن اون هستش، این خودرو واسه حضور در بازی مشهور need for speed 3 طراحی شده بود. این خودرو دارای موتور ۱۲ سیلندر خورجینی به حجم ۵ لیتر بود. بدنه این خودرو از جنس فیبرکربن ساخته شده که C2 رو به خودرویی سبک تبدیل می کنه.