Rich snippet (ریچ اسنپیت) چیست؟

دیجیتال مارکتینگ و سئو

سرفصل محتوا

  • Rich Snippet (ریچ اسنپیت) چیه و به چه دلیل باید به اون اهمیت داد؟
    • Rich Snippetا چه هستن؟
    • ریچ اسنیپت از چه نوع محتوای نشونه گذاری پشتیبانی می کنه؟
    • با چه روشی به محتوای خود ریچ اسنیپت اضافه کنیم؟ یا Rich Snippet چیجوری نصب می شن؟
    • Microdata چیه؟
      • نشونه گذاری داده ها به سه بخش اصلی تقسیم می شه:
    • شکل های جور واجور  Rich Snippets
      • اسنیپ نویسنده
      • اسنیپت Business و Organization
      • اسنیپت رخدادها
      • اسنیپت افراد
      • اسنیپت وعده های غذایی
      • اسنیپت Breadcrumbs
      • اسنیپت نقد و بررسی (Reviews)
      • اسنیپت افراد (people)
      • اسنیپت اجناس (Products)
      • اسنیپت سازمانا و تجارتا (Business & Organization)
      • اسنیپت دستورالعملا (Recipes)
      • اسنیپت رویدادها (Events)
      • اسنیپت موسیقی (Music)
      • اسنیپت ویدیو (videos)
      • اسنیپت نرم افزار (software applications)

Rich Snippet (ریچ اسنپیت) چیه و به چه دلیل باید به اون اهمیت داد؟

 Rich Snippet سرویسی از گوگله که محتویات سایت و صفحه هاتون رو جمع و جور میکنه که کاربران وقتی سایت شما رو در جستجوی گوگل میبینه خیلی راحت متوجه محتوای اون صفحه و سایت می شن.

پس دقت کنین اگه می خواید اینجور قابلیتی رو به ساییتان اضافه کنین باید دقت کنین که چه چیز به نمایش در بیاد و این روش ، شما رو خیلی بهبود میبخشه.

ریچ اسنیپت اصطلاحیه که واسه تشریح اطلاعات و داده های نشونه گذاری شده در سایتا به کاربرده می شه.مدیران سایتا می تونن این داده ها رو با به کار گیری کدای Html به سایت خود اضافه کنن.ریچ اسنیپتا به درک هوشمندانه محتوا و موضوع یه سایت به موتورای جستجو کمک زیادی می کنن و در مقابل موتورای جستجو یه قدم بالاتر گذاشته و از این اطلاعات و داده ها در صفحه یافته های جستجو SERPs استفاده می کنن تا کاربران بتونن اطلاعات لازم خود به سهولت دسترسی داشته باشن.معمولا وقتی که سایت شما در صفحه یافته های جستجوی گوگل و یا در بقیه موتورهای جستجو نشون داده می شه، کاربران جستجو کننده می تونن عنوان صفحه سایت، نشانی url سایت و  که واسه صفحه در نظر گرفته اید رو ببینن.با به کارگیری ریچ اسنیپتا در سایت گوگل می تونه اطلاعات بیشتری درباره مطلب جستجو شده در اختیار کاربران بذاره.گوگل با به کارگیری ریچ اسنیپت تلاش می کنه اطلاعات دقیق و دسته بندی شده رو در اختیار کاربران بذاره و اونا رو به سمت سایتی هدایت کنه که برابر با نیازشون باشه.مثلا در شکل زیر دو تا سایت به نمایش در اومدن، کدوم یکی نظر شما جلب میکنه و این احساس رو منتقل میکنه که میتونه اطلاعات بیشتری در اختیارتون بذاره ؟اگه ازمن بپرسین حتما جواب میدم “۴”

 یکم به جزییاتش دقت کنین دلیل جواب منو میفهمید و اینو بدونین که این سایت از تکنولوژی Rich snippet  در نمایش یافته های جستجوش استفاده کرده.

rich-snippet 1

Rich Snippetا چه هستن؟

واقعا ریچ اسنیپتا اطلاعاتی اضافه تر از لینک صفحه دیسکریپشن و عنوان title که در هرsearch  به نمایش در میایند رو نشونتان می ده مثلا اطلاعات نویسنده،رتبه بندی،عکس،ویدیو و …

پس از همین اول مشخصه که در بحث بسیار مهم هستن و میتونن بخش مهمی از هر شرکت باشن و صد البته کارشناسان خاص خودشو رو هم میخواد چون استفاده و به کار گیری اون به نسبت سئوی سنتی پیچیدگیایی به مراتب بیشتری رو داره.

مزیتای اضافه کرده Rich Snippets به محتوای سایت:
  • درک بهتر محتوای سایت بوسیله موتورای جستجو مخصوصا گوگل
  • درک بهتر محتوای سایت بوسیله افراد نابینا و معلول
  • جلب توجه کاربران به لینک سایت شما در صفحه یافته های جستجو
  • افزایش اندازه کلیک
  • ستاره دار کردن مطالب در گوگل

ریچ اسنیپت از چه نوع محتوای نشونه گذاری پشتیبانی می کنه؟

الان موتورای جستجو از سه نوع استاندارد واسه تشخیص محتوای نشونه گذاری شده استفاده می کنن:

  • Microdata میکرو دیتا
  • Microformats میکرو فرمت
  • RDFa

که هر سه نوع محتوا از Html پشتیبانی می کنن و می توان با به کار گیری اونا محتوای یه صفحه رو برچسب گذاری کرد. میکرو دیتا (Microdata) عادی ترین نوع محتوایه که در ریچ اسنیپتا استفاده می شه.

با چه روشی به محتوای خود ریچ اسنیپت اضافه کنیم؟ یا Rich Snippet چیجوری نصب می شن؟

ً خیلی ضرورتی نداره به محتوایی تموم صفحات سایت داده های نشونه گذاری شده اضافه کنین.با این وجود هر چی تعداد محتوایای نشونه گذاری شده شما بیشتر باشه موتورای جستجو یافته های بهتری از سایت شما رو به نمایش می گذارن.

Microdata چیه؟

Microdata روشیه که به کمک اون محتوای صفحات Label گذاری شده و توضیح داده می شه که این اطلاعات درباره چه موضوعی هستن.

مثلا همایشی قراره برگزار بشه و همه اطلاعات این همایش در صفحه هست(زمان شروع، نام همایش و دسته بندی) شما نیاز به یه سری از کدا دارین تا به گوگل بگید:

جناب گوگل همایش من اینجاس و همه اطلاعاتشو باید از اینجا پیدا کنی.

این کدا بوسیله html نوشته می شن که بسیار ساده هستن و ما اونا رو براتون آوردیم و احتیاجی به کد نویسی شما نیس.

<div>مجموعهably می خواد همایشی جهت آموزش برنامه نویسی برگزار کنه و نشانی سایت ما

<a href=”http://seoparsian.com”>www.seomashhad.ir</a>

هستش.</div>

کد HTML microdata به به شکل زیر هست.

<div>مجموعه ably<span itemprop=”name”> می خواد همایشی جهت آموزش برنامه نویسی برگزار کنه </span>برنامه نویسی<span itemprop=”title”> نو در</span> ably<span itemprop=”affiliation”> هستم و نشانی سایت ما

<a itemprop=”url” href=”http://seoparsian.com”>www.seoparsian.com</a>

هستش. </span></div>

ابزاری هست به شما اجازه تست کردن rich snippet  هاتونو میده و می تونین نمایش جستجوی گوگل رو از قبل ببینین.

نشونه گذاری داده ها به سه بخش اصلی تقسیم می شه:

  • Itemscope – نشون می دهد که کد HTML موجود در بلوک <div> دربارۀ یه آیتم خاصه.
  • Itemtype – نشون می دهد که آیتم دقیقاً چه چیزیه.
  • Itemprop – مربوط به اطلاعات آیتمه. اطلاعاتی مانند نام، نشانی سایت، نقد و بررسی و ….

کتابا، فیلما، عکسا، سریالای تلویزیونی، موسیقیا و دستورالعملای آشپزی به عنوان کارای خلاقانه حساب می شن.پس یه مثال از نشونه گذاری HTML واسه یه کتاب به شکل زیر هستش:ساختار ریچ اسنیپت توجه کنین هر کدوم از این سه عامل به چه شکلی استفاده شده ان.ریچ اسنیپت کتابالبته باید در نظر داشته باشین اطلاعات واردشده در این داده ها براساس نوع محتوا متغیره.اگه شما از سایت شما براساس سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه اندازی شده باشه، می تونید به به کار گیری پلاگینای مختلفی که واسه این کار هست استفاده کنین.یکی از بهترین پلاگینای ریچ اسنیپت افزونه All In One Schema.org Rich Snippetsه که از مخزن وردپرس می تونید دانلود و بر در سایت خود استفاده کنین. 

شکل های جور واجور  Rich Snippets

اسنیپ نویسنده

اسنیپت نویسنده که مشخصات نویسنده متن رو در یافته های نشون می ده دارای المانای زیره
• نام نویسنده
• عکس نویسنده که در حساب گوگل+ هست)پس یعنی اینکه باید در گوگل پلاس عضو باشین)
• تعداد دنبال کننده هایی که نویسنده در گوگل+ داره
• لینک به مقالات بیشتر واسه اون نویسنده

اسنیپت Business و Organization

این اسنیپت، اطلاعات مربوط به سازمان رو در یافته های نشون میده و می تونه شامل موقعیت مکانی، اطلاعات تماس، بازه قیمتی اجناس، ساعات کاری و نظرات مصرف کنندگان باشه.مثلا اسنیپت خوده   رو نشونتون میدیم.

اسنیپت رخدادها

این اسنیپت شامل اطلاعات مربوط به رخدادهاست. شامل: تاریخ، جا و زمان اتفاق.حواستون باشه که فقط سه تا اتفاق رو نمایش میده.
rich-snippets-event

اسنیپت افراد

مردم هم می تونن اطلاعاتی از خود، مثل عنوان شغلی، شرکت که در اون کار می کنندبه همراه مکان اون رو در یافته های نشون بدن.

حتی اطلاعاتی مثل Nickname، عکس و… می توانداضافه شه.

اسنیپت افراد با اسنیپت نویسنده فرق داره. در عکس زیر، فرق رو مشاهده می کنین.

person snippet

اسنیپت وعده های غذایی

اسنیپت وعده های غذایی اطلاعات کاملی مثل رتبه بندی محصول، زمان جفت و جور و مقدار کالری محصوله. واسه اضافه کردن این اسنیپت نیاز به کمترین حد ممکن ۲ مورد از موارد زیره:
• عکس غذا در ظرف
• تگ: زمان آماده سازی، زمان پخت، زمان کل و یا محتویات
• کالری
• رتبه بندی

 

اسنیپت Breadcrumbs

در این ریچ اسنیپت به جای نشون داده لینک صفحه مورد نظر محل قرار گرفتن اون صفحه در دسته بندیای سایت به کاربر نشون داده می شه.در اصل این ریچ اسنیپت یه جور navigationه که به کاربران نشون می دهد واسه رسیدن به این صفحه باید چه راهی رو در سایت باید طی کنن.ریچ اسنیپت Breadcrumbs

اسنیپت نقد و بررسی (Reviews)

می توان واسه نقد و بررسی یه محصول یا فیلم از این ریچ اسنیپت استفاده کرد.در این نوع از ریچ اسنیپت شما میتونین یه نقد و بررسی رو در صفحه یافته های جستجو SERP به نمایش بذارین و نوع ریچ اسنیپت به کاربران سایت امکان می دهد که به محصول یا نقد مورد بررسی شده امتیاز بدن. یا نام شخص بررسی کننده رو در صفحه یافته های جستجو نشون داد.ریچ اسنیپت نقد و بررسی

اسنیپت افراد (people)

حتماً فهمیده باشین وقتی که نام افراد معروف مثلاً فوتبالیستا، بازیگران، سیاستمدارا و… رو جستجو می کنین اطلاعات کاملی از اون شخص رو همراه با تصویر شخص مورد نظر براتون نشون داده می شه.اگه شما در سایت خود واسه کارمندانتان پروفایل تعریف کرده اید، می تونید از این توانایی استفاده کنین.در ریچ اسنیپت می تونید نام فرد، تخصص، سمت شغل، چگونگی تماس با افراد رو در صفحه یافته های جستجو نمایش بدید.ریچ اسنیپت افراد

اسنیپت اجناس (Products)

یکی از رایج ترین به کار گیری ریچ اسنیپتا واسه فروش اجناس در فروشگاه های اینترنتیه.می توان اطلاعاتی مثل نام، تصویر، برند، توضیحات و قیمت رو وارد کرد. فروشگاه های که یه محصول رو از چند فروشنده جور واجور واسه فروش عرضه می کنن می تونن محدوده قیمتی محصول رو براساس نزولی و صعودی ترتیب بندی کنن.ریچ اسنیپت اجناس

اسنیپت سازمانا و تجارتا (Business & Organization)

واسه سازمانا و شرکتا شما می تونید اطلاعاتی مانند نام تجاری، نشانی سایت، شماره تلفن، لوگو و موقعیت جغرافیایی سازمان رو در ریچ اسنیپتا به نمایش بذارین.ریچ اسنیپت سازمانا

اسنیپت دستورالعملا (Recipes)

از این نوع ریچ اسنیپت به صورت رایج واسه دستورای آشپزی استفاده می شه. با به کار گیری این ریچ اسنیپت می تونید نوع غذا، نقد و بررسی، مدت زمان و مراحل پخت غذا رو به نمایش بذارین. ریچ اسنیپت دستورالعمل

اسنیپت رویدادها (Events)

اگه تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیست شما قراره رویدادی برگزار کنین، با ریچ اسنیپتا می تونه به شما در کار اطلاع رسانی کمک کنه. با به کار گیری اونا میتونین اطلاعات مربوط به زمان شروع اتفاق، مدت زمان اتفاق، جزییات جفت و جور بلیت و مکان برگزاری اتفاق رو وارد کنین. به این کار همه اطلاعات در صفحه یافته های جستجو به کاربران نشون داده می شه.ریچ اسنیپت اتفاق

اسنیپت موسیقی (Music)

با به کار گیری این ریچ اسنیپت شما می تونید لینکای واسه نمایش ترانه ها و لینکای مستقیمی واسه خرید آلبومای موسیقی واسه کاربران نمایش بدید. البته موتور جستجوی بینگ از این اسنیپت موسیقی پشتیبانی نمی کنه ولی گوگل از این اسنیپت پشتیبانی می کنه.ریچ اسنیپت موزیک

اسنیپت ویدیو (videos)

از این نوع ریچ اسنیپت واسه محتوای ویدئویی موجود در سایت استفاده می شه و می تونه اطلاعات شرکت سازنده، مدت زمان ویدیو و سازنده ویدیو رو در یافته های جستجو نمایش دهد.ریچ اسنیپت ویدیو

اسنیپت نرم افزار (software applications)

از این نوع واسه نمایش نرم افزارای ساخته شده یه شرکت امکانات، قیمت، تاریخ ساخت، سیستم عامل و.. استفاده می شه و اون رو در صفحه یافته های جستجو نمایش می دهد.

در ادامه بخونین:  جریمه دستی یا Manual Actions در سرچ کنسول چیه؟

ریچ اسنیپت نرم افزار