جان اسکالی و برند Obi؛ تجربیات مدیریت در اپل و پپسی تا کجا به کار خواهند آمد؟

فناوری

جون اسکالی، شخصی که پس از برکناری استیو جابز از اپل، هدایت این شرکت رو در دست گرفت در سال ۲۰۱۴ شرکت رو به نام Obi Mobiles ساخت. استارتاپی در مورد پیشرفت موبایلای هوشمند اندرویدی که اتفاقا تصمیم نداره نتیجه های خود رو به بازارهای تراز اول جهانی بفرسته.

عوضش، Obi تلاش می کنه تا به سراغ بازار کشورهایی بره که در اونا، تلفنای «پرچمدار» معنی خاصی ندارن و کاربران هم زیاد با آیفون و گلکسیای مرغوب آشنا نیستن. جایی که کاربران بیشتر به سراغ موبایلای میان رده و اقتصادی می رن و واسه اولین بار هم دست به خرید یه «تلفن هوشمند» میزنن.

کار و کاسبی مورد اشاره در روز پنجشنبه هفته گذشته دو موبایل اندرویدی رو معرفی کرد. موبایل ۱۹۹ دلاری SF1 (اشاره مثل فرانسیسکو) از تکنولوژی LTE پشتیبانی به عمل می آورد و بدنه اش هم از فایبر گلاس و فلز تشکیل شده. این موبایل هم اینکه از نمایشگر ۵ اینچی استفاده میکرد که که لایه رویی اونم با گوریلا گلس ۴ مراقبت می شه و پردازنده اش هم اسنپدارگون ۶۱۴ – هشت هسته ایه. اسپیکرهای دالبی داره و باتری اون هم ۳۰۰۰ میلی آمپریست و از تکنولوژی شارژ سریع کوالکام هم استفاده میکرد.

SJ1.5 (اشاره به سن خوزه) اما یه گوشی موبایل ۱۲۹ دلاریه که از فناوری ۳G پشتیبانی می کنه. بدنه اش پلاستیکیه و نمایشگری ۵ اینچ داره که با گوریلا گلس ۳ مراقبت می شه. چیپست اش هم معمولی تر بوده و از طرف مدیاتک پیشرفته.

در نگاه اول، هر دو موبایل واسه قیمتایی که دارن و با در نظر گرفتن ظاهرشون، بسیار مناسب به نظر می رسن. این اسمارت فونا از طرف گروه Ammunition  با مدیریت «رابرت برونر» طراحی شدن؛ شخصی که در زمان مدیریت اسکالی بر اپل هم وظیفه مدیریت بخش طراحی صنعتی شرکت یاد شده رو رو دوش داشت. پس از برگشت استیو جابز به اپل، دوره مدیریت «برونر» هم تموم شد و «جاناتان آیو» جانشین ایشون شد. حتی مشاور مارکتینگ Obi هم «Satjiv Chahil» است که در زمان مدیریت اسکالی، در اپل مشغول به کار بوده.

در ادامه با سایت ما همراه باشین.

اینجور مسائلی حتما ذهن رو به خود درگیر می کنن که گویی اسکالی می خواد یه اپل دیگه راه اندازی کنه و موبایلایی آیفون-مانند رو هم به دست مشتری برسونه. اینجور نیس؛ اسکالی میگه: «ما واسه اپل احترام بسیار زیادی قائلیم؛ هم من و هم برونر. به دلیل اینکه در سالایی که در این شرکت کار می کردیم، درسای بسیاری رو آموختیم. اپل در مورد طراحی یه پیشتازه. ما هم قراره یه پیشرو در مورد طراحی باشیم؛ البته در بازاری به طور کامل متفاوت. بازاری که اپل حتما هیچ وقت به سراغش نمیره.»

جون اسکالی در مصاحبه اش به جای اینکه از سالای کار در اپل صحبت کنه، از سالایی میگه که در پپسی مشغول بوده و تونسته درسای زیادی رو بیاموزد. ایشون از سال ۱۹۷۷ الی ۱۹۸۳ به عنوان مدیرعامل و نماینده پپسی اجرای نقش می کنه تا در آخر استیو جابز از راه می رسه و از اون می پرسد: « میخوای تا آخر عمرت آب شکر به مردم بفروشی یا میخوای با من در تغییر دنیا همراه شی؟»

اسکالی میگه که پایه ریزی چیزی که امروز نتیجه اش شده برند «Obi»، از سالای گذشته شروع گشته. ایشون اقرار داره که یه مدت قبل، به همراه بعضی از همکارانش در Inflexionpoint تصمیم می گیرن که پیشنهاد خرید بلک بری رو به شرکت کانادایی ارسال کنن.

بلک بری در اون زمان حتی پس از اخراجای فراوون، بازم هفت هزار کارمند داشت و در آخر هم عزمشو جزم کرد تا جواب منفی بده. به جای تلاش بیشتر و یا رفتن به سراغ یه خرید دیگه، اسکالی و همکارانش این موضوع به ذهنشون رسید که چی می شه اگه خودشون تصمیم بگیرن یه شرکت پیشرفت دهنده تلفن هوشمند تاسیس کنن.

اسکالی در همین زمینه میگه: «به این مورد توجه کردیم که خیلی از این کمپانیا حتی به سود دهی نمی رسیدن اما بازم به فعالیت خود ادامه می دادن. به اچ تی سی، سونی، نوکیا نگاه کردیم؛ شرکتایی که زیانای سنگینی رو در بازار اسمارت فونا متحمل شدن. زیانایی که بیشتر به دلیل هزینه های بالایشون بود: هزینه های سربار، تحقیق و پیشرفت و… . پیش خود گفتیم کسی دیگه اینجور یه شرکت بزرگ رو مدیریت نمی کنه. باید از اول و ساده شروع کرد؛ چیزی مثل مدل عادی در سیلیکون ولی.»

ایده پرورش Obi این بود که شرکتی تاسیس شه که بتونه در میان صدها شرکت دیگه بیان وجود کنه. خاصیت Obi، موبایلای ارزانشه اما همین حالا کمپانیای دیگری مثل شیائومی هم با همین راه حل تونسته ان نام خود رو سر زبانا بیاندازند. شرکت تاسیس شده از طرف «اسکالی» اما قراره با قیمت پایین، موبایل بهتری رو عرضه کنه. موبایلی که از طرف «برونر» طراحی شده؛ طراح صنعتی اسبق اپل.

جون اسکالی باور داره: «مهم ترین بخش واسه طراحی این نیس که به محصول ظاهری جذاب بدین؛ اینه که پای جزییات عرق بریزین. چینیا به داشتن اینجور کیفیتی خو نکرده ان. همین نکات بسیار کوچیک در طراحی صنعتی هستن که باعث قشنگتر به نظر رسیدن یه محصول می شن.»

Obi هم اینکه تلاش می کنه تا با به کار گیری بهترین قطعات، جلوه ای دیگه به قیمت پایین محصولاتش بده: «به جای رفتن به سراغ کمپانیای چینی، یه راست به سراغ تولید کننده های قطعات برتر رفتیم، چون که با این اکوسیستم آشنا هستیم و روابط خوبی با شرکتای جور واجور داریم. مثلا واسه بخش دوربین به سراغ سونی رفتیم؛ این شرکت بهترین ماژولای دوربین واسه تلفنای هوشمند رو پیشرفت میده.»

اسکالی در مورد پلتفرم نرم افزاری موبایل هاش هم توضیح میده: «ما از اندروید استفاده میکردیم و به خاطر همین هم، تا حدی می تونیم تجربه کاربری رو تغییر بدیم. تلاش کردیم این تغییر در بخشی ایجاد شه که مشتری بالاترین اهمیت رو به اون میده؛ مثلا دوربین. موبایل ما میتونه تا در فاصله ای خیلی کم، دو تصویر با فلاش و بدون فلاش رو به ثبت رسونده و بعد اونا رو با هم ترکیب کرده و یه تصویر قشنگتر رو به شما تحویل دهد.»

کشور به کشور

John-Sculley-Obi-Mobiles-Viet-Digiworld-w600

موبایلای Obi به آمریکا نخوان اومد و اسکالی هم میگه که دلیل این موضوع در تجربه شخصی ایشون و شناخت بالاییه که از بازار این کشور داره: «افراد و برنده های بسیار کمی می تونن راه خود رو در بازار آمریکا باز کرده و توجه ها رو به خود جلب کنن. اینجا، برنده های بسیار با سابقه ای وجود دارن که شکست دادن اونا با یه نام تازه، اصلا ساده نیس. حس ما می گفت که بهتره از جایی شروع کنیم که احتمال موفق شدنمون بیشتر باشه.»

انگار اسکالی می خواد موبایل هاش رو در اول کار، به نیجریه، ویتنام، ترکیه و پاکستان برسونه. این شرکت هم اینکه تصمیم داره تا به هند هم بره اما اول باید اعتماد به نفس لازم واسه این کار رو پیدا کنه. اسکالی هم اینکه نام «Worldphone» رو به موبایل هاش اضافه چون که قرار نیس به شکل قراردادی به فروش برسن و از طرف دیگه، دو درگاه واسه قرار گرفتن سیم کارت هم در اونا هست.

از نوشابه تا تلفن هوشمند

فروش تلفن هوشمند چه شباهتی با فروش نوشابه داره؟ اسکالی میگه راه حل در اینه که برند خود رو به جهان واقعی بکشونین و بعد مطمئن شید که مردم اونو می بینن: «پپسی و کوکا کولا در سراسر جهان با هم مقابله می کنن و روش هدف دار اونا هم چیزیه که ما در دنیای خودمون به اون می گین "روش هدف دار حضور". برنده های بسیاری مشغول این کار هستن، روی دیوار پر از تبلیغات جور واجور واسه نوشیدنی هاست اما در اصل، داشتن یه لوگوی عالی، رمز موفقیت در مورد فروش نوشیدنیه.»

انگار نام این برند هم به خاطر همین تا این حد ساده س!: «Obi نامیه که در همه زبانا خیلی راحت تلفظ می شه. راحتی به کار گیری اون مثل کلمه Cokeه.»

اسکالی در مورد پیشرفت موبایل اینجور میگه: «یه سال قبل اینکه Obi تلفنای همراهش رو با کمک گروه Ammunition طراحی کنه، تئوریای خود رو در امارات متحده عربی با موبایلای اندرویدی بیشتر پسندتری مورد آزمایش قرار دادیم و تونستیم به فروش بالایی هم دست پیدا کنیم.»

موبایلی که با قیمت ۲۰۰ دلار به دستتون برسه و شما رو هم معتقد به هیچ تعهدی نکنه، هر جایی خریدار داره. اسکالی در این مورد میگه: «مردم این موبایل رو در دستم می بینن و می گن به چه دلیل اونو به بازار آمریکا نمیاری؟ جواب من اینه که وقتی کار و کاسبی هستین، باید تمرکز بالایی داشته باشین. حالا ما هم تلاش می کنیم تا تمرکزمون رو از کفمون نره.»

با اینکه Obi تمایلی نداره تا موبایل هاش رو در آمریکا به فروش برسونه اما اسکالی خاطرنشان می کنه که بازار همیشه در حال تحوله و در آینده هیچی مشخص نیس: «بازار همیشه به نفع اپل میشه؛ به چه دلیل؟ چون اپل تشویق شده ترین اجناس رو داره. ما هم موارد زیادی در جاده پیش روی خود قرار دادیم که باید به اونا برسیم؛ چیزی که حالا معرفی شده، فقط شروع راه ماست.»