چگونه از بازاریابی سنتی به دیجیتال مارکتینگ کوچ کنیم ؟

دیجیتال مارکتینگ و سئو
لطفا به این مطلب رای بدین

[رای ها: ۵ امتیاز: ۵]

دیجیتال مارکتینگ

انقلاب دیجیتال مارکتینگ تازه شروع شده

دیجیتال مارکتینگ فرصتی فوق العاده واسه تعامل با مصرف کنندگان جفت و جور کرده، اما خیلی از شرکتا پتانسیل کامل اون رو درک نمی کنن.

البته این به بدین معنا نیس که شرکتها تلاشی نمی کنن. در آمریکا، در سال ۲۰۱۸ در مسیریه که بزودی تبلیغات تلویزیونی رو بطور کامل کنار میزنه.  به گفته شرکت رسانه ای  Magna، بازارهای جهانی، بیشتر از ۴۰ درصد بودجه تبلیغات رسانه ای خود رو به دیجیتال مارکتینگ اختصاص میدن.

 

اما افزایش بودجه هنوزم کافی نیس

امروز شرکتای موفق هم درحال تغییر روشای کاری خود هستن.  تکنیکای بازاریابی سنتی ، از جمله بخش بندی (segmentation) گسترده، کمپینای تک نفره با چندین واسطه و قیفای بازاریابی که از راه اونا همه مصرف کنندگان در کنار هم قرار می گیرن، در دیجیتال مارکتینگ هیچ جایگاهی ندارن.

اگه شرکت شما هنوز بیشتر به روشای کاری که ده سال پیش به شما خدمت کرده متکی باشه، زمان تغییر سریع، شده.

 

امروز چه روشی در دیجیتال مارکتینگ جواب میده؟

شرکتای پیشرو در سه بخش سرمایه گذاری می کنن که از پایه مدل رو از ان رو به اون رو کردن:

  • دسترسی به مقدار خیلی از اطلاعات آماری در لحظه، واسه استفاده در کمپینا
  • توانایی در ایجاد روابط دراز مدت و چند کاناله با مصرف کنندگان
  • انعطاف پذیری واسه اجرا مفاهیم زیاد و جمع آوری بازخورد آنی از مشتریان

BCG  و بخش تبلیغات فیسبوک با شرکتای برجسته ای در وسعت بزرگی از صنایع جور واجور شریک شدن تا تکنیکای دیجیتال مارکتینگ پیشرفته رو به عنوان یه رقابتِ کار و کاسبی اجرا کنن.  ما نمونه هایی از شرکتایی رو که افزایش سرمایه گذاری در بازاریابی دیجیتال رو شروع کردن، به اشتراک می ذاریم و تغییراتی رو که شرکتا باید واسه کسب ارزش فوق العاده دیجیتال مارکتینگ بسازن، معرفی می کنیم، با ویرلن همراه باشین؛

 

به چه دلیل حالا زمان تغییره؟

راه های رابطه مصرف کنندگان با رسانه ها، در سالای گذشته به طور زیادی تغییر کردن پس رویکردای بازاریابی باید براساس اونا بازتولید شن. این تغییر به درک محیط جدید کمک می کنه.

رفتار مصرف کننده به سرعت در حال تغییره. روزنامه ها و مجلات چاپی واسه نسل جوون دیگه جذابیت نداره و بیشتر مردم رسانه های دیجیتال رو بهتر می دونن ، و تلویزیون هم میدون رو از دست میده. این بدین معنا نیس که مردم رسانه ها رو دیگه دنبال نمی کنن. برعکس، مشاهده و پیگیری رسانه ها در سالای گذشته زیاد شده. اما مردم فقط وقت کمتری صرف رسانه های سنتی می کنن. در اروپا، طبق آمار، اندازه کلی تماشا، از ۴۴ ساعت در هفته در سال ۲۰۰۹ به ۴۸ ساعت در سال ۲۰۱۵ زیاد شده، اما رسانه های سنتی ۲٫۵ ساعت کاهش داشته در حالی که مصرف دیجیتالی ۶٫۵ ساعت زیاد شده.

داده های فیسبوک هم نشون میده که در آمریکا، یه فرد معمولی الان حدود ۶۰ دقیقه  روزانه در فیسبوک، اینستاگرام و مسنجر وقت صرف می کنه.

علم مصرف کنندگان هم از نظر دیجیتالی بیشتر شده و حالا مردم به طور زیادی در مقابل تکنیکای بازاریابی سنتی و محتوا و پیامای مزاحم یا غیر در رابطه کم صبرتر هستن. به گفته کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، بیشتر از ۲۵ درصد از کاربران گوشیای هوشمند، بلاک کننده های تبلیغاتی رو نصب کردن، و این رقم به سرعت در حال زیاد شدنه.

هنگام انتخاب اجناس و خدمات جدید، مصرف کنندگان بیشتر از قبل به پیشنهادات آدمایی که می شناسن و اعتماد می کنن، تکیه می کنن. پیشنهادهای افراد حالا پنج برابر بیشتر از بازاریابی ، مورد استفاده قرار گرفته.

digital Marketing

 

تبلیغ کنندگان ، مصرف کنندگان رو آنلاین دنبال می کنن.

هر چند کل هزینه تبلیغات هنوز نسبت به تولید ناخالص داخلی در حال رشده، اما بیشتر این رشد، در تبلیغات دیجیتال است. طبق گفته  Magna، از سال ۲۰۱۱، هزینه های ویدئویی آنلاین گوشی موبایل نسبت سال گذشته دو برابر شده و هزینه های و بقیه رسانه های اجتماعی از ۴۰ به ۶۰ درصد در سال، زیاد شده. ما به سرعت در حال رسیدن به نقطه ای هستیم که شرکتا زمان بیشتری رو صرف شبکه های اجتماعی، رپورتاژ آگهی در خبرگزاریا، سئو سایت، ویدئوی آنلاین و تبلیغات کلیکی می کنن، نسبت به پلتفرمای سنتی. اما این فقط نوع تبلیغات نیس که تغییر کرده. نوآوران، تکنیکای تبلیغاتی جدیدی رو به بازار آورده ان که تبلیغات هدف دار و  شخصی سازی شده رو ارائه میدن.

ویژگیای جدید تبلیغاتی که بارگزاری ویدیو رو ممکن می کنن، به سرعت جانشین تبلیغات بنری بدون تنوع می شن. حالا میشه تبلیغات خاصی رو واسه یه مخاطب یا نوع مصرف کننده هدف ، مورد استفاده قرار داد.  داده ها و تجزیه و تحلیلا، آزمون و خطا و خرید از راه پلتفرما و مزایده های خودکار رو تشویق می کنن. همه موافقن که تبلیغات شخصی سازی شده، می تونه در عرض سه تا پنج سال ۸۰ درصد از بودجه های دیجیتال مارکتینگ رو تشکیل بده.

 

آموزش دیجیتال مارکتینگ

 

امتیازات مهم دیجیتال مارکتینگ

سه نیروی محرک بزرگ، بازاریابی رو از ان رو به اون رو می کنن و مزیت رقابتی بزرگی رو واسه کسائی که می تونن بر این موج سوار شن، ایجاد می کنن.

بازاریابی حالا می تونه از داده های فراوون و به لحظه استفاده کنه. واسه ده ها، بازاریابان فقط به اطلاعات ارزیابیای بر اساس تحقیقات فروش در ماه های گذشته، واسه تخمین وضعیت کانال بازاریابی، متکی بودن. اما شرکتا الان می تونن اطلاعات داده های رسانه ای مصرف کننده، داده های مدیریت داده های مشتری، داده های مدیریت رابطه با مشتری (CRM)، داده های به کار گیری برنامه و موارد دیگه رو موشکافی کنن تا بدونن که مصرف کنندگان در سفر خود چی رو دنبال می کنن، چه وقتی در حال جستجو هستن، و چگونگی جواب اونا به پیامای تبلیغاتی خاص، چطوره؟

حالا شرکتا می تونن به طور زیادی مصرف کنندگان رو دنبال کنن و با دقت بیشتری اونا رو مورد هدف بذارن .

بازاریابی در حال دوری از معاملات یه باره(معملاتی که تنها یه بار اتفاق می افتن) است و به روابط همیشگی با مصرف کنندگان واسه هدایت ارزش تجاری حرکت میکنه. بازاریابان همیشه به ایجاد وفاداری و عشق نسبت به نام تجاری ، تمایل داشتن، اما تا کنون اونا تونسته ان این کار رو فقط از راه تعاملات یه باره بکنن که تماس مستقیم با مصرف کننده رو محدود می کرد. کانالای دیجیتالی روابط دو جانبه ای رو ایجاد می کنن که می تونه وفاداری و پشتیبانی رو در طول عمر مصرف کننده و در تموم نقاط خرید به وجود بیارن. بازاریابی از انعطاف پذیری و سرعت دنیای “دیجیتال” استفاده میکرد.

واسه ده ها، بازاریابی در دور و بر دنیای آهسته تلویزیون و تبلیغات چاپی انجام می شد که نیازمند پروسه های خلاقانه طولانی، و خاطر جمع نبودن بسیار در مورد بازخورد بازار بود. اما بازاریابی مدرن از انعطاف پذیری ذاتی دیجیتال واسه کاهش زمان و هزینه و افزایش کارایی استفاده می کنه. مثلا، شرکتا الان از تست A / B استفاده می کنن تا به طور موازی و با بازخورد فوری، چندین محتوا رو مورد استفاده قرار بدن.

واسه به بیشترین حد رسوندن به کار گیری این ویژگیا، بیشتر شرکتا به روش های هدف دار جدید، سازمان و روشای کاری جدید، نیاز دارن.

 

روشای دیجیتال مارکتینگ

 

مراحل دیجیتال مارکتینگ

همونجوریکه شرکتا قابلیتای خود رو در دیجیتال مارکتینگ به وجود میارن، معمولا به چهار مرحله وارد می شن.

ایجاد پایه. بیشتر شرکتا با تخصیص بخشی از بودجه تبلیغات دیجیتال خود در تبلیغات در گوگل ، تبلیغات بنری، سئو سایت و تبلیغات در رسانه های اجتماعی مانند اینفلوئنسر مارکتینگ، کار رو شروع می کنن. اونا ممکنه فروشای دیجیتال خود رو با ارتقا طراحی سایت شرکت، تنظیم تعاملات ایمیلی و بهبود فعالیتای CRM پیشرفت بدن. اونا هم اینکه ممکنه تواناییای موشکافی درون سازمانی رو بسازن و مشاور دیجیتال مارکتینگ رو استخدام کنن.

هدف گذاری و شخصی سازی. در سطح بعدی، بازاریابان مبادرت به به کار گیری داده های غنی مصرف کننده می کنن تا بتونن با دقت بیشتری بر شخصی سازی و هدف گذاری تبلیغات متمرکز شن، و برگشت سرمایه گذاری کمپین های فردی رو بهینه کنن.

تغییر از راه تکنیکای آزمون و خطا. در مرحله بعدی، شرکتا به طور کامل تکنیکای آزمون و خطا رو در بر می گیرن و از اون چیزی که یاد می گیرن واسه تبدیل راه و روش خود به بازاریابی استفاده می کنن. آزمون و خطا، تقریبا تموم جنبه های کار و کاسبی رو شامل می شه، از جمله چگونگی ای که کمپینای آنلاین و آفلاین در سراسر کانالا طراحی می شن، سبک مدیریت مشاورا و قابلیتای جدیدی که سازمان نیاز داره.

به بیشترین حد رسوندن تعاملات مستقیم با مصرف کننده. در پیشرفته ترین مرحله دیجیتال مارکتینگ، شرکتا کل کار و کاسبی خود رو دور یه رابطه مستقیم با مصرف کنندگان ایجاد می کنن. شرکتای غنی از داده مانند مخابرات، شرکتای خدمات مالی و شرکتای رسانه ای هم شروع به به کار گیری روابط مستقیم خود با مصرف کنندگان واسه تبدیل شدن به رهبران دیجیتال مارکتینگ کردن. به طور مثال، کسب و کارایی که برنامه های بزرگی واسه جذب وفاداری رو در نظر دارن؛ مانند هتلا و خطوط هوایی، شروع به به کار گیری داده های کلان واسه بهینه سازی ارتباطات دراز مدت با مشتریان، هدایت تغییرات و ایجاد پیشنهاد های شخصی کردن.

 

دیجیتال مارکتینگ

 

دنیای جدید دیجیتال مارکتینگ

در دنیای جدید دیجیتال مارکتینگ، فرایندهای استاندارد و روش های کاری قبلی دیگه به کار . سازمانایی که به روش های سنتی، آهسته،و بازاریابی یه طرفه عادت کردن، باید از روشای زیر استفاده کنن:

ساخت مهارت ها، استعدادها و وسایل جدید. روش جدید بازاریابی، مهارتای جدیدی رو نیاز داره، از جمله موشکافی پیشرفته، طراحی رسانه های آزمون و خطا، و مدیریت داده ها. در قلب این مرحله، بازاریابانی هستن که باید تجارت خود رو دوباره درست کنن در حالی که نقش جدید خود رو به عنوان یه مدیر بازرگانی کامل یاد می گیرن. تیمای بازاریابی موجود، نیازمند آموزش دوباره هستن و استعدادهای جدیدی باید واسه پر کردن شکافای لازم (که ممکنه تعداد آدمایی که در بازاریابی شرکت می کنن) بکار گرفته شن.

اطمینان اراده کردن سریع چابک. واسه به دست آوردن پاداشایی که از بهبود دائمی در دیجیتال مارکتینگ بدست میاد، اراده کردن باید به طور زیادی سرعت بخشه. بازاریابان باید دارای قدرت اخیار و اراده کردن اساسی باشن. تیما باید به سرعت، بدون بحث و گفتگو حرکت کنن. امروزه بازاریابان باید نزدیک به مصرف کننده کار کنن و آزادی لازم واسه بیان دوباره، یادگیری سریع و تنظیم تاکتیکا در هر لحظه ای، رو دارا باشن.

تیمایی عملکردی رو بسازین که به صورت دسته ای جدا شن و نزدیک به مصرف کننده کار کنن. در خیلی از سازمانا، کنترل “p4 بازاریابی” (محصول، مکان، قیمت و ارتقا) در بخشای جداگونه مورد استفاده قرار گرفته. واسه بهینه سازی پیاما و هدف گذاریای کمپینا ، به همون اندازه محصول، قیمت گذاری و پخش، شرکتا باید طوری منظم باشن که تیمای عملکردی به مصرف کننده بسیار نزدیک باشن.

 

بیشتر شرکتا در حال ایجاد بعضی از تغییرات لازمن، اما تعداد کمی از اونا، تغییرات بزرگ لازم واسه تبدیل به دیجیتال مارکتینگ کامل، رو پیش گرفتن.  سازمانی که به طور کامل پتانسیل تعاملات مصرف کننده دیجیتالی رو در بر میگیره و تموم نیازای اون رو برآورده می کنه، از سازمانای سنتی بسیار متفاوت هستش. شرکتا ، باید به روشنی آمادگی خود رو آزمایش کنن.