اردیبهشت 8, 1403

تاثیر سلامت روان بر شادابی و نشاط پوست

تاثیر سلامت روان بر شادابی و نشاط پوست

بیماران با مراجعه به متخصصان پوست و زیبایی بیان می‌کردند که مشکلات پوستی آن‌ها باعث شده است که در مهمانی‌ها و دورهمی‌های دوستانه شرکت نکنند و این عامل شرایطی را برای آن‌ها ایجاد کرده است که هر روز بیشتر از روز قبل احساس افسردگی می‌کنند.

اما موضوع کاملا بر عکس بود. آکنه، پسوریازیس، اگزما، خارش، کهیر و سایر مشکلات پوستی عواملی بودند که بر اثر افسردگی و عدم سلامت روانی ایجاد می‌شدند. در واقع ما بعد از مشکلات پوستی دچار مشکلات روانی نمی‌شویم؛ اختلالات روحی است که سلامت پوست صورت و بدن ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پوست و سیستم اعصاب انسان هر دو از لایه ای به نام اکتودرم در دوران جنینی ساخته می شن، به همین دلیل ارتباط نزدیکی هم با هم دارن. از طرفی، پوست انسان محل بروز خیلی از حالت های هیجانی هم هست، به طور مثال در حالت خشم، برافروختگی و قرمز شدن و در حالت اضطراب، گرما و تعریق در پوست به وضوح دیده می شه.

استرس در زندگی هر فردی وجود دارد اما مشکلی نیست که قابل کنترل نباشد. استرس فقط روی اعصاب و روان‌تان تاثیر منفی نمی‌گذارد، بلکه متخصصان زیبایی معتقدند مشکلات روانشناسی این لایه‌های درونی می‌توانند زیبایی‌های شما را ازبین ببرند.

و عوارض ناگواری روی پوست و مو و حتی ناخن‌های شما بگذارند. با این حال اگر با مشکلات پوستی بی دلیلی مواجه شدید یا بیماری پوستی‌تان بدون هیچ علت خاصی عود کرد، بهتر است به یاد استرس بیفتید و پی آن را بگیرید که از کجا نشأت گرفته است.

استرس حاد با پوست تان چه می کند ؟

بیماری های پوستی گاهی اوقات خبر از سر درون می دهد. استرس حاد پوست را به طور موقت دچار تغییراتی می کند که با مشاهده این تغییرات متوجه می شوید شخص وضعیت جسمانی و روحی مناسبی ندارد، چراکه انقباض عروقی باعث رنگ پریدگی پوست می شود (در مواقعی که فرد دچار ترس و نگرانی است این حالت مشاهده می شود).

حتی ممکن است عکس این اتفاق رخ دهد، یعنی فرد بر اثر افزایش فشار خون و عصبانیت، پوستش دچار پرخونی و التهاب شود. البته این تغییرات هم موقتی است و بعد از مدتی پوست به حالت طبیعی خود بازمی گردد.استرس های مزمن همان طور که از اسم شان پیداست تاثیرات ماندگارتری در بدن دارند و ممکن است فرد چندین ماه با عواقب آن درگیر باشد. به تدریج برای جبران . برای خواندن مظالب مفید در این زمینه بد نیست به مجله سلامت بهترین پزشک سری بزنید.

مقابله با افسردگی

در اینجا یک روش سریع برای رد شدن از این تله روانی بالقوه برای شما وجود دارد.تصور کنید که نزدیکترین دوست شما می‌گوید که امروز نمی‌تواند خانه را ترک کند زیرا آکنه‌های وحشتناکی روی صورتش دارد.

 

بیشتر افراد بلافاصله متوجه طرز تفکر غلط و خودخواهانه او می‌شوند. ما در این شرایط تمایل داریم تا منتقدی سخت گیرتر از دیگران نسبت به خودمان باشیم، با این تفاوت که به خودمان این اجازه را می‌دهیم تا از سخت گیرترین منتقد یعنی خودمان فرار کنیم و فرصت انتقاد به او را ندهیم.

مطلب دیگر :   خرید ورق آهن، ورق گالوانیزه و گرده ورق آهن

اینکه شما به دلیل مشکلات پوستی، افسردگی و یا هر دوی آن‌ها در معرض تفکرات منفی قرار می‌گیرید، به این دلیل است که نتوانسته‌اید صحت آنها را به درستی تشخیص دهید. با شناسایی و تشخیص این تفکرات ناسالم این فرصت را به خودمان می‌دهیم تا در طرز تفکرمان تجدید نظر کرده و با دید مثبت به مسائل نگاه کنیم که این مسئله باعث می‌شود تا اعتماد به نفس پیدا کرده و وارد اجتماع شویم.

در حال حاضر، دنیا مکانی پراسترس است. بیشتر افراد، شب را تا دیر وقت به تماشای تلویزیون می‎‌پردازند و پس از آن در حالی که شبکه‌های اجتماعی خود را بررسی می‌کنند به خواب می‌روند. این در حالی است که تنها کافی است ۱۰ دقیقه پیش از خواب را به خود اختصاص دهید و از خودتان مراقبت کنید.

این کار باعث می‌شود به صورت نا‌خودآگاه این پیام را برای مغزتان ارسال کنید که شما فردی ارزشمند هستید. به یاد داشته باشید که این شما هستید که با اعمال و رفتارتان، حس ارزشمند بودن را در خود ایجاد می‌کنید و آنچه دیگران درباره شما فکر می‌کنند بازتاب رفتاری است که خودتان نسبت به خودتان دارید.

فرار از ترس برای مقابله با اضطراب

همانگونه که انتظار میرود، اگر از شخصی بخواهید که بین فرار از عاملی که موجب ترسش می‌شود و رویارویی با آن یکی را انتخاب کند، بیشتر افراد فرار را انتخاب می‌کنند.

متأسفانه فرار مکرر از عاملی که منجر به ترس می‌شود، باعث می‌شود تا مغز، آن را حقیقی پنداشته و حتی با وجود امن بودن مکان آن را خطرناک و تهدیدآمیز درنظر بگیرد. بنابراین این کار منجر به تقویت علائم اضطراب هنگام مواجه با عامل ترس می‌شود و با ایجاد یک چرخه بازخوردی، سیستم عصبی را فعال کرده تا بتواند مغز را متقاعد کند که یک مکان یا موقعیت امن، خطرناک بوده و دیگر امن نیست.

اضطراب می‌تواند بر سلامت پوست تأثیر بگذارد، از جمله آنها می‌توان به آکنه، اگزما، اختلال کندن مو، کهیر، پسوریازیس، رزاسه و برداشتن بخشی از بافت پوست اشاره کرد که اضطراب می‌تواند این علائم را افزایش داده و موجب بروز ناگهانی ناراحتی‌های این چنینی شود.

وقتی دیگر احساس امنیت و اطمینان نداشته باشید، پوست به این مسئله واکنش نشان می‌دهد. بنابراین با مدیریت بهتر اضطراب و نگرانی، پوست بهتر و سالم‌تری خواهید داشت.