اردیبهشت 8, 1403

تفاوت گردبر چوب و آهن در چیست؟

تفاوت گردبر چوب و آهن در چیست؟

گردبردها ابزارهای مهمی هستند که برای سوراخ کاری و ایجاد سوراخ روی برخی مواد کاربرد دارند. انواع مختلفی گردبر وجود دارد که در این خصوص می توانیم به گرد بر آهنی و گردبر چوبی اشاره هایی داشته باشیم. موضوع مورد نظر ما نیز بر این اساس است و آن این است که تفاوت گردبر چوب و آهن در چیست؟ ما در این مقاله می خواهیم گردبرهای چوب وآهن را بررسی کنیم و جزییاتشان را نیز مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتها همراه ما باشید تا در این زمینه اطلاعات مفیدی کسب نمایید.

گردبر چه وسیله ای می باشد؟

همان طور که در قسمت مقدمه این مقاله مطرح نمودیم، گردبرها دارای مته گرد بر هستند و هنگامی که بخواهیم با آنها کارکنیم می تواند سوراخی توسط مته روی ساختار مورد نظر ایجاد نماید. این مورد باعث می شود تا ابزار مورد نظر به حالت تثبیت شده در آید و روی سطح فرو نمی ریزد. گرد برهای انواع بسیاری دارند و تنوع زیادی را نیز به خودشان اختصاص داده اند که در زیر آنها را بررسی می کنیم.

 

بررسی گردبر چوب و موارد مربوط به آن

گرد بر چوب که بیشتر گرد برآهن و یا کربن استیل می باشد جز ارزان ترین و محبوب ترین گردبرهایی است که تا به حال ساخته شده است. همچنین گرد برمورد نظر می تواند بر روی برخی ساختارها مثل چوب، پلاستیک، آهن سوراخ های بزرگی ایجاد نماید. معمولا عمیق ترین سوراخی که این گردبرها ایجاد می کنند اندازه ای در حدود 25 میلی متر را به خودشان اختصاص می دهند. انعطاف پذیری نیز یکی دیگر از ویژگی های مربوطه به گرد بر آهن می باشد. همچنین باید بدانید که اگر گردبر در هنگام کار گرمای بیشتری را احساس نماید ممکن است دچار صدماتی شود. اگر شما می خواهید این نوع گرد بر را تهیه کنید باید بدانید که در قالب ست های 8 پارچه ای و 11 پارچه و 18 پارچه در بازار موجود می باشد.

در تعریف گردبر باید بگوییم که این وسیله نوعی استوانه توخالی می باشد که دارای لبه های دندانه داراست که به یک دریل متصل می شود. این مورد باعث می شود تا یک برش دقیق و حسابی روی ساختار مورد نظر فراهم شود. البته عمق برشی که گردبرهای چوب و آهن ایجاد می کنند محدودیت خاص خودش را دارد و باید آن را درنظر بگیریم چون امری مهم است که در هنگام استفاده نیازما را بر طرف می کند.

در گردبر چوب وآهن محورهای مختلفی وجود دارد، برخی از این محورها ثابت هستند و برخی نیز قابلیت جدا شدن دارند. همچنین اندازه برخی از آنها کوچک و برخی هم اندازه بزرگی را به خودشان اختصاص می دهند. در گردبرهایی که ثابت هستند تیغه ای به اندازه مشخص در آنها نهفته است که اگر فرد بخواهد اندازه تیغه را تغییر دهد این امر باعث اتلاف وقت خواهد شد. در این صورت استفاده از محور ثابت مهمترین عامل می باشد.

گردبرهایی که دارای محورهای قابل جدا شدن دارند، اندازه های متفاوتی برای تیغه ها در نظر گرفته شده است. در هنگام استفاده از مته گردبر باید بدانید که میتوانید از تیغه های مختلفی استفاده کنید و بهتر است که از محورهایی استفاده کنید که قابلیت آنها تنظیم می شود.

گرد برهای چوب و آهنی که کوچک هستند، میله ای به اندازه 8.7 میلیمتر در آنها وجود دارد که از طریق تیغه ای که قطر آن 14 تا 30 سانتی متر است مورد استفاده قرار میگیرند.

گردبرهایی که اندازه آنها بزرگ است، میله ای به اندازه 11.1 میلیمتر را دارا هستند و تیغه ای که در آنها استفاده می شود، دارای قطری به مقدار 32 الی 210 میلی متر را به خودش اختصاص می دهد.

بررسی نکاتی در خصوص گردبر چوب و گردبر آهن

ما می توانیم از طریق گردبر چوب و آهن وسایل زیادی را برش دهیم که ساختارهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال از طریق گرد بر چوب می توانیم یک تخته سه لایه را برش دهیم. همچنین می توانیم از طریق گردبر چوب و آهن یک اثر هنری زیبا خلق کنیم. این مورد باعث می شود تا کارکرد استفاده از گرد بر چوب و گرد برآهن بیشتر گردد و ما نیز باید آن را در نظر بگیریم. در هنگام استفاده از گردبر علاوه بر گرد بر مورد نظرما به بازوری گردبر، مته، دریل، آچار، گیره و حتی پیچ گوشتی نیازداریم. در خصوص هرکدام از این وسایل باید بگوییم که به ما کمک می کنند تا بتوانیم یک سوراخ به مقدار 1.4 الی 16.8 سانتی متر را روی چوب ایجاد نماییم.

گرد بر های آهنی نیز انواع مختلفی دارند که در این خصوص می توانیم به گردبرآهن کبالت و HSS اشاره هایی داشته باشیم. این نوع گردبر ها یکی از بهترین و کاربردی ترین و پرمصرف ترین گردبرهایی می باشند که در بازار تولید می شوند. همچنین باید بدانید که بدنه این نوع از گردبرها از جنس کربن استیل می باشد که مقاومت بالایی را نیز به خودشان اختصاص می دهند.

مطلب دیگر :   شرکت هیروسان

البته باید بدانید که دندانه های این گرد برها که جز گرد برهای آهنی طبقه بندی می شوند از جنس فولاد می باشند. این امر باعث می شود تا انعطاف پذیری ساختار مورد نظر بالا رود و استحکام و عمر آن زیاد شود. گردبرهای آهنی چون کیفیت بالایی دارند می تواند از آنها بر روی بسیاری از ساختارها و مواد مورد نظر مثل چدن، آلومینیوم و فولاد و مس و چوب و حتی پلاستیک استفاده نمود. این نوع گردبرها که جز گرد برهای آهنی طبقه بندی می شوند می توانند یک سوراخ به عمق 30 میلیمتر را بر روی ساختار مورد نظر ایجاد نماید. همچنین باید بدانید که گردبرآهنی، دارای نوعی به نام گردبر کبالت نیز هستند.

این نوع گردبرها می توانند با قدرت بیشتر روی ساختارهای فولادی و استیل سوراخ های بزرگی ایجاد نمایند. گردبر های کبالتی به صورت نوع 5 درصد و نوع 8 درصد ساخته می شوند و به بازار عرضه می گردند و شما باید این مورد را در هنگام خرید در نظر بگیرید چون امری مهم می باشد که در اکثر فروشگاه های ابزار فروشی می توانید آن را پیدا نمایید.

تفاوت اصلی گرد بر چوب و آهن در چیست؟

ما از ابتدای مقاله تا الان گردبر های چوبی و آهنی را به صورت های مختلف بررسی کردیم. همچنین ما نحوه کارکرد هر کدام را نیز مورد بررسی قرار دادیم. به طوری که گفتیم در هنگام استفاده از گردبر چوبی ما به یک سری ابزارهای دیگر اضافه بر سازمان احتیاج داریم. البته این ابزارها بستگی به کاری دارد که ما می خواهیم با گردبر مورد نظر انجام دهیم که بیشتر شامل گرد بر چوبی و گردبر آهنی خواهد بود. ولی حال می خواهیم به پاسخ عنوان این مقاله دست پیدا کنیم.

در این خصوص باید به شما بگوییم که تفاوت اصلی گردبر چوب و آهن بیشتر در نوع تنوعی است که هر کدام از این گردبرها به خودشان اختصاص می دهند. همان طور که می دانید آنها از نظر کارکرد به هم شبیه هستند. کارکرد تمامی آنها این است که می توانند روی چوب و یا فلز یک ساختارگرد ایجاد نمایند. این ساختار گرد بر روی تمامی ساختارها به طور یک سان می باشد ولی اندازه متفاوتی میتوانند داشته باشند. پس به یک مورد دیگر نیز دست پیدا می کنیم و آن این است که  هر گرد برمی تواند اندازه متفاوتی را در هنگام برش ایجاد نماید.

به عنوان مثال اگر نوعی از گرد بر چوبی حدود 10 سانتی متر برش را می تواند ایجاد کند. نوع دیگر آن می تواند 20 سانتی متر برش ایجاد کند. حال در خصوص گردبر آهنی نیز باید همین موضوع را در نظر بگیریم که اگر نوعی از گرد بر آهنی مثل کبالت 15 سانتی متر برش درهنگام کار ایجاد می نماید. نوع دیگر گرد بر مورد نظر می تواند اندازه ای در حدود 40 سانتی متر برش را ایجاد نماید.

در خصوص تنوع نیز باید بگوییم که محصولات زیادی در خصوص گردبر آهن وجود دارد و حتی برند های مختلفی نیز هستند که گردبرآهن را تولید می کنند و به بازار عرضه می کنند. از انواع دیگر گردبرها می توانیم به گردبر سرالماس و گردبر بتن سرالماس و گردبر شیشه و یا سرامیک و گرد بر گرانیت و گردبر پرگاری و دیگر انواع گردبرها اشاره هایی داشته باشیم. اندازه هر کدام نیز متفاوت به نظر می رسد.

همچنین عمق سوراخی که ایجاد می کنند نیز می تواند از 10 میلی متر تا 30 سانتی متر را پوشش دهد و همه چیز بستگی به نیاز شما دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله ما  از سایت شگاتولز به طور کلی  تفاوت گرد بر چوب و آهن را از همه نظر بررسی کردیم و جزییاتش را نیز مورد بررسی قرار دادیم. مهمترین مواردی که ما در این مقاله بررسی نمودیم آنهایی بودند که شما در هنگام خرید گرد بر مورد نظر به آنها نیاز پیدا می کنید.

همچنین باید بدانید که گردبر چوب و آهن برای کارهای هنری بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. البته تنها کاربرد آنها ایجاد سوراخکاری می باشد که در انواع مختلف گردبردها در این مقاله ما آن را مورد بررسی قرار دادیم. پس شما نیز باید به تمامی این نکات توجه داشته باشید.