اردیبهشت 8, 1403

تفاوت لوله کاروگیت با لوله پلی اتیلن دوجداره چیست؟

 

سال از لوله های pe انتظار نامعقولی است و بطور متوسط عمر لوله های پلی اتیلن در شرایط خاص ۵۰ سال در نظر لوله کاروگیت گرفته می شود. هر کدام از دو کاربرد فوق که در خطوط لوله کشی با لوله های کاروگیت به کار روند، برای نصب آن ها در خاک، به حفر کانال و ترانشه با عمق و ویژگی های خاص نیاز است. میزان فشاری که به لوله ها در ترانشه وارد می شود از دو جهت فوقانی و خاک های کناره نشأت می گیرند. بسترسازی می تواند با استفاده از موادی نظیر خاک دانه ریز انجام شود اما باید توجه داشت که در بستر ترانشه نباید کلوخه و سنگ ها درشت وجود داشته باشد. در روش نصب لوله کاروگیت فاضلابی در ترانشه توجه به عواملی نظیر نوع خاک، قطر لوله، شرایط ترانشه و نوع سیال، اهمیت زیادی دارد. قیمت لوله کاروگیت به عوامل و پارامترهای زیادی نظیر قطر، ابعاد، متراژ، سایز، ضخامت دیواره ها، نوع مواد اولیه استفاده شده، نوع کاربری و وزن لوله بستگی دارد. لوله کاروگیت سایزهای زیاد و مختلفی دارد و از نظر سایز به ۱۳ دسته تقسیم می شود. میتوان آن را در قطرهای بسیار بالا و سایزهای مختلف تولید نمود.

 

شرکت پایپ گستر تولید کننده لوله های پلی اتیلن سنگین با تکنولوژی و استانداردهای جهانی در سایزهای بسیار متنوع میباشد. بازرسی نهایی خط لوله پس از نصب، تضمین کننده راندمان انتقال سیال خواهد بود. همچنین برچسب روی لوله ها را که شامل نام لوله، شرکت تولید کننده و استانداردهای آن می باشد، چک کنید. به طور کلی انواع لوله پلی اتیلن گونه ای طراحی می شوند که بتوانند فشارهای ناشی از عبور سیال و همچنین فشارهای وارد شده از محیط به دیواره را به خوبی تحمل کنند. در واقع کاهش دما نیز می تواند منجر به کاهش طول عمر لوله شود. در واقع از یک ورق با عرض ثابت می توان لولههایی با قطرهای گوناگون تولید کرد. شما نمی توانید از وضعیت لوله های داخلی ساختمانی یا زیر زمینی اطلاع داشته باشید.لوله ها می توانند به مرور زمان دچار خوردگی، تاثیر پذیری میکروارگانیسم ها، رسوب گیری و نشتی و ترکیدگی شوند.در این مورد همچنین می توان از لوله های سر سخت کاروگیت استفاده کرد. یکی از عوامل بسیار مهم در مقاوم سازی لوله های کاروگیت در ترانشه، توجه به بار وارد شده به لوله است. از لوله های کاروگیت استفاده های گوناگونی می شود و به همین دلیل است که کارخانه لوله کاروگیت، محصولش را در مدل های متنوعی وارد بازار می کند.

تخلیه آب به هنگام طوفان: یک لوله تخلیه بتنی آب طوفان اضافی را از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل می کند و از جمع شدن آب یا جاری شدن سیل جلوگیری می کند. برخی از لولهها هستند که میتوانند در سطح عمیق استفاده شود و برخی دیگر نیز در سایز استانداردی استفاده میشود. در برخی مواقع لوله های کاروگیت دارای سطح داخلی قرمز رنگ هستند. البته محل نصب لوله و مقدار خاکی که قرار است تحمل کند، نیز در تعیین قیمت نهایی آن نقش دارد. محاسبه قیمت این لولهها به وزن لوله (هر متر لوله)، میزان فشاری تحمل شده، حملونقل، میزان خلوص مواد اولیه، مقدار خاکی که لوله میتواند تحمل کند، درصد مواد پلی اتیلن استفاده شده، متراژ لوله و… لوله پلی اتیلن زهکشی تولیدی این شرکت بصورت تمام مشبک یا نیمه مشبک و ساده تولید و به منظور استفاده در زمین های کشاورزی اطراف ساختمانها، زیر پل ها، زیر جاده ها و جمع آوری آب زمین های ورزشی کاربرد دارد. لوله کاروگیت پلی اتیلنی به جهت کاربردهایی مثل انتقال آب و فاضلاب و زهکشی و انتقال فاضلاب صنعتی و عفونی و آب های اعصاب و حتی مسیر کابل ها و سیم ها و هم ساخت پل ها و جدیدا بصورت حافظ ی به جهت شیرآلات به فعالیت می رود .

 

لوله پلی اتیلن رولی: لوله ای که پس از خروج از خط تولید لوله پلی اتیلن بصورت رول (کلاف) بسته بندی می شود را لوله پلی اتیلن رولی یا لوله پلی اتیلن کلافی می گویند. البته زمانی که لوله ها به محل پروژه و نصب رسیدند، باز هم آنها را از نظر سالم بودن و تعداد بازرسی کنید. لوله کاروگیت ۲۵۰ از انواع لوله های کاروگیت می باشند که با توجه به سایز های این لوله میتوان بیان کرد که لوله های ۲۵۰ میلی متر جزء پرکاربردترین لوله های کاروگیت محسوب می شوند. لوله های کاروگیت ۲۵۰ میلی متر درطول های ۶ متری به همراه یک کوپلر که متصل به لوله می باشند تولید می شوند و واشر آب بندی به ازای هر ۶ متر یک عدد تحویل داده می شود. لوله های کاروگیت ۲۵۰ میلیمتر را میتوان به مقدار ۳۶۰ متر طول یعنی ۶۰ شاخه در هر کامیون تک محور و ۹۶۰ متر طول معادل ۱۶۰ شاخه در هر ماشین ترانزیت جاسازی نمود. در این مطالعات از لوله های متنوعی تست گرفته شده و عمر آن به صورت تقریبی نشان داده شده است.اما در نصب لوله های از جنس پلیمر مانند لوله کاروگیت (به علت دولایه بودن لوله)، اطلاعات و مختصات نصب لوله و موقعیت و شرایط جوی و آب و هوایی و در نهایت زیست محیطی شرط اصلی افزایش یا کاهش طول عمر مفید لوله های کاروگیت می باشد. ​

مطلب دیگر :   سینک گرانیتی یا سینک استیل ؟

 

اطلاعات زیادی درباره طول عمر لوله های پلی اتیلنی و لوله های کاروگیت در دسترس نیست.اما بر اساس تحقیقات آزمایشاتی در این باره انجام شده است که در مقاله طول عمر لوله پلی اتیلن چقدر است؟ بنابراین اگر در پروژه ای دمای محیط به ۳۰ درجه سانتی گراد برسد، قطعا به این دلیل که مقدار دما از حالت استاندارد بالاتر است، راندمان و طول عمر لوله کاهش پیدا می کند. MRS کمیتی است که به مقاومت مکانیکی لوله نیز بستگی دارد اما در تعریف کلی باید بگوییم که MRS مقدار مقاومت مواد به کار رفته در لوله در برابر فشار داخلی در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد در طول مدت ۵۰ سال است! لوله پلی اتیلن 1000 میلی متری در شاخه های 6 متری تولید می شوند که دارای مقاومت مکانیکی 8 تا 64 کیلو نیوتن می باشد. در این نوع مقاومت دمایی کمتری مشاهده می­شود، مخصوصا در فصل سرما که میزان احتمال آسیب دیدگی بیشتری دارند.

 

دیواره لوله های کاروگیت با قطر بالا، انعطاف پذیری کمتری دارند بنابراین شعاع لوله با عنوان انحنای لوله معروف است و عبارتند از میزان انحرافی که لوله تحت فشار بیرونی، پیدا می کند. هدف مقاوم سازی لوله های کاروگیت درترانشه، کاهش میزان انحنای دیواره لوله ها است. میزان زبری این لوله ها در مقایسه با سایر لوله ها بسیار کم است، از این رو برای انتقال فاضلاب که دارای مواد جامد است بسیار مناسب می باشند. میزان فشاری که دیواره لوله کاروگیت می تواند تحمل کند و دچار ترک خوردگی و شکست نشود، تحت پارامتری با عنوان انعطاف پذیری شناخته می شود. لوله کاروگیت به نوعی از لوله پلی اتیلن گفته می شود که دیواره خارجی آن به شکل حلقوی و دیواره داخلی آن، صاف و صیقلی است. کوپلر را در انتهای هر دو طرف لوله وصل میکنند و لولهها به یکدیگر نصب میشوند. لوله های کاروگیت ۲۵۰میلی متر به وسیله کوپلر و واشر به روش نری و مادگی که از طریق یک واشر آب بندی می شود و به یکدیگر متصل می شوند. لولهها به کمک واشرها که از جنس PVC هستند، به یکدیگر وصل میشوند تا آب بندی شوند.

 

نوع D: این نوع لوله نیز یک مقطع دایرهای است که به یک دیوار صاف داخلی متصل است.. هرچقدر سایز و قطر لوله بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. هرچه مواد اولیه لوله کاروگیت مرغوب تر، باکیفیت تر، خالص تر و استانداردتر باشد، قیمت آن بیشتر و گران تر است. وزن ها را کمتر نمایند نتیجه هایی شود تحمل فشار قیمت ارزان تر داشته باشند ف ایران سفارش اولیه بسیاری دارد تا به حدی شرکت های دولتی پیمانگاران فقط دستور کار قرار گرفته است. اندازه این سطح، باید از اندازه لوله ها بزرگ تر باشد. برای نصب لوله کاروگیت از روشهای مختلفی استفاده میشود که یکی از این روشها استفاده از اتصالاتی به نام کوپلر است. منهولهای پلیاتیلن شرکت نشاگستر پردیس به عنوان یکی از قدیمیترین در اقطار و ابعاد مختلف قابل طراحی و ساخت میباشد، این منهولها با دستگاههای پیشرفته در اشکال مورد نظر برش خورده و با جوش اکستروژن مطابق با استاندارد DVS 2203 و DVS 2207 جوشکاری میشود. محاسبه درست ابعاد حفاری کانال، اتصالات لولهها، انتخاب نوع و نحوه فشردهسازی خاک و محاسبه درست فشار خارجی لوله نصب شده از جمله مواردی هستند که باید در هنگام نصب لوله های کاروگیت در نظر گرفته شوند. همچنین تراکم خاک را چک کرده و ابعاد دقیق حفاری را مشخص کنید.