اردیبهشت 8, 1403

راهنمای تحصیل رایگان در مقطع دکترا آمریکا

تحصیل دکترا در آمریکا نیازمند آیلتس ۶.۵ آکادمیک به بالا یا تافل اینترنتی (TOEFL iBt) نود به بالا بوده و خواهندگان باید در رشته های فنی و مهندسی و غیر علوم پایه، حتما مدرک GRE ارائه کنن. بعضی از دانشگاه های آمریکا از خواهندگان تحصیل در مقطع PhD، دست کم نمره واسه جی آر ایی (Minimum Band Score Requirement) درخواست می کنن که در بخش وربال و ریاضی، نمره ۱۶۰ از ۱۷۰ هستش.
اگه به دنبال بورس هستین، حتما بخش رایتینگ خود رو نمره ۴ از ۶ به دست بیارین. واسه اپلای بورس مقطع دکترا در آمریکا، نیازمند تماس مستقیم با استادان دانشکده های مورد نظر هستین تا اونا رو نسبت به رزومه خود تشویق کنین. واسه این کار، بیانیه هدف (SOP) حرفه ای بنویسین. فول فاند آمریکا شانس دریافت ویزا تحصیلی خیلی بالایی داره.

تحصیل دکترا در آمریکا نیازمند صبوریه و همت می خواد. شما چاره ای ندارین با استادان جور واجور ساعتا بر سر یه موضوع بحث کنین و از اسکایپ و واتس آپ واسه تماس استفاده کرده و بعضی وقتا کار مشترک تحقیقاتی انجام بدین تا استادان رو نسبت به توانایی تحقیق جداگونه خود تشویق کنین. چون تحصیل دکترا در آمریکا با بورس تحصیلی، به طور کامل رقابتی بوده و این موضوع highly competitive بودن تحصیل، دلیل می شه تا واسه یه بورس، ده ها دانشجو از سراسر جهان اپلای کنن.

حالا خوبیش اینه واسه دریافت بورس جهت تحصیل دکترا در آمریکا، هرساله صدها میلیون دلار به دانشگاه ها اختصاص پیدا می کنه و بعیده که رزومه شما هیجان انگیز و قوی باشه و نتونین در رشته و تخصص مورد نظر، از یکی از ایالتای آمریکا بورس تحصیلی پیدا نکنین. حضور ده ها دانشجوی ایرونی مقطع دکترا در آمریکا خود روشن کننده این ادعاست که ایرانیان، رزومه و سابقه خوبی در میان دانشگاه های این کشور داشته و بخاطر این، نظر روی CV دانشجویان ایرونی مثبته و باید قدر این مثبت بودن رو دونست.

جهت تحصیل دکترا در آمریکا اگه ترم آخر مقطع کارشناسی ارشد هستین، بهتره کار خود رو شروع کنین و با گرفتن آیلتس و جی آر ایی، در روند اپلای قرار بگیرین. اگه می خواین پایان نامه خود رو تالیف کنین (در هر رشته ای)، بهتره مقالات استادان مورد نظر در دانشگاه مقصد آمریکایی رو خوب بخونین و از اونا در آخر نامه خود استفاده کنین که cite شدن مطالب مقالات علمی استادان دانشگاه مورد نظر شما، در آینده، برگ برنده شما واسه رابطه با faculty member میشه تا فهمیده باشن که شما independent researcher قابل و توانایی هستین.

همیشه جهت تحصیل دکترا در امریکا به این موضوع توجه کنین که اگه رشته شما مثلا ارشد زیست شناسی هست و می خواید واسه دکترای مدیریت گردشگری و میزبانی (PhD in Hospitality Management) اپلای کنین، پیشنهاد میکنیم که رزومه خود رو قوی کنین تا در کورس رقابت قرار بگیرین. مثلا مدرک تور لیدری به دست بیارین، مقالات علمی گردشگری بنویسین. در کنفرانسای بین المللی گردشگری حضور یافته و با استادان تعامل کنین. کتابای استادان آمریکایی رو به فارسی برگردانده یا با اونا مقاله مشتریک کار کنین. همه  اینا، ضعف رزومه شما رو جبران می کنه.
اما انتظار نداشته باشین که با کارشناسی ارشد فیزیک، درخواست شما واسه دکترای مهندسی عمران (Civil engineering) پذیرفته شه.

آمریکا سرزمین تنوع فرهنگی و جغرافیایی هم هستش، و کشوریه که بازم مهاجران رو جذب می کنه و مکانی بسیار پویا از دید علمی و رفاهی واسه زندگیه. تحصیل دکترا در امریکا واسه یه فرد می تونه تجربه ای فوق العاده باشه چون که فرد با بهترین دانشجویان از نظر تحصیلی و در محوطه علمی با اجتماعاتی از اقشار جور واجور در تعامل علمیه و آینده شغلی بسیار خوبی در انتظار فرده و تجربه تحصیل و کار در این کشور باعث افزایش استقلال و توانایی فرهنگی و اعتماد به نفس بالا در فرد می شه.

دانشجویان بین المللی در آمریکا

 

 

از ۲.۶ میلیون نفر دانشجوی فارغ التحصیل در کشور آمریکا بیشتر از ۱۰.۵ درصد از اونا بین المللی هستن، از سال ۲۰۰۹ تعداد دانشجویان بین المللی افزایش ۸ درصدی رو داشته .دانشجویان خارجی در آمریکا، بیشتر با ارزش تلقی می شن چون که این قدرت رو دارن که توانایی و ایده های جدیدی رو به کلاسا ارائه بدن، بیشتر دانشگاه های کشور آمریکا انجمنای مختص دانشجویان خارجی در مقطع دکترا دارن که به اونا کمک می کنه تا با محیط آموزشی خود آشنا شن. بیشتر دانشجویان تحصیل دکترا در کشور آمریکا محتملا کمکای مالی از طرف استاد به عنوان استخدام دستیار پژوهشی و یا دستیار آموزش دریافت می کنن که این می تونه به تامین هزینه های تحصیل به دانشجویان دکترا کمک کنه.

مطلب دیگر :   اورست، کوهی که عاشقانش را به کام مرگ می‌فرستد

هزینه تحصیل دکترا در آمریکا

هزینه تحصیل واسه تحصیل دکترا در کشور آمریکا هرساله ۲۸۰۰۰ الی ۴۰۰۰۰ هزار دلاره ، اما با در نظر گرفتن مقدار بودجه سرمایه گذاری شده به وسیله دولت آمریکا در مورد علم و تحصیل و تحقق، بیشتر دانشجویان مقطع دکترا در مورد علوم و مهندسی مبلغ خیلی از بودجه دریافت می کنن، که این مقدار بودجه می تونه به وجود اومده به وسیله تدریس(استادیار) و یا تحقیق روی یه موپوع خاص باشه، این یه فرصت طلایی واسه دانشجویان در مقطع دکتراه چون که اونا نه فقط درآمد به بلکه اونا cvخود رو هم پیشرفته تر می کنن.

اشتغال دانشجویان مقطع دکترا در آمریکا

دانشجویان در مقطع دکترا اجازه کار به صورت پارت تایم ۲۰ الی ۳۰ ساعت در هفته رو دارن که در طول تعطیلات تبدیل به ۴۰ ساعت در هفته هم می شه. واسه پذیرش در مقطع دکترا (مقطع پژوهشی) که بالاترین مدرک اعطایی در رشته تحصیلی تحقیق گراییه تلاش در این داره که دانشجو رو واسه تدریس و تحقیق دانشگاهی آماده سازه. اخذ مدرک دکترا لازمه ۳ تا ۶ سال تحصیل به صورت دائمی بعد از مقطع کارشناسی ارشده ، بسته به رشته دانشجو و پایان نامه ای که دانشجو انتخاب می کنه ، رساله دکترا یه تحقیق فشرده س که واسه اخذ مدرک تکمیل شد.

شرایط پذیرش مقطع تحصیلی دکترا در کشور آمریکا

کمک هزینه واسه افراد بین المللی درخواست کننده تحصیل در مقطع دکترا در کشور آمریکا به خصوص واسه آدمایی که دارای مدارک دانشگاهی مقاطع لیسانس و فوق لیسانس ازدانشگاهای غیر از کانادایی و آمریکایی هستن، سخته.

واسه اخذ پذیرش تحصیل در مقطع دکترا در کشور آمریکا ، فرد حتما باید اول دانشگاه و دانشکده محل تحصیل خود رو انتخاب کنه چون که دیده شده خیلی از پرونده های دانشجویان به دلیل نبود انتخاب محل تحصیلشان ، به وسیله هییت علمی رد شده.

به خاطر اینکه در مقطع دکترا تمرکز بیشتر روی فعالیتای تحقیقاتیه، درسای آموزشی این دوره و فعالیتای تحقیقاتی و پژوهشی و تخصصی استادان روی بخشای خاصی متمرکزه، در نتیجه اونقدر که گذشته تحصیلی و تحقیقاتی درخواست کننده و موضوع پژوهشی رساله مقطع دکترا که در برنامه ارائه می شه statement of interest مناسب با تخصص استادان و دانشکده و هم اینکه اعضای هییت علمی دانشگاه قرار نگیره، پرونده دانشجو مردود اعلام می شه.

مدارک لازم واسه پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا در کشور آمریکا

    • ترجمه رسمی کلیه مدارک کارشناسی و ارشد (مهر دادگستری نیاز نیس)
    • دارا بودن مدرک کارشناسی ۴ ساله با معدل دست کم ۱۵
    • دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد با معدل دست کم ۱۶
    • دارا بودن ۳ پیشنهاد نامه از استادان مقاطع قبلی(یه بیانیه تحقیق و یه رونویسی از دانشگاه اصلی)
    • دارا بودن و جفت و جور statement of interest متناسب با رشته تحصیلی

  • پرداخت هزینه ثبت نام (application fee)

 

 

  • (IELTS, 6.5) و یا (TOEFL, iBT: 100; CBT: 250; PBT: 600)مدرک زبون انگلیسی
  • مدرک GRE با نمره ۳۲۰ به بالا (هر دانشگاه نمره مخصوص به خود داره)
  • مدرک GMAT واسه رشته های مالی، بیزنس و مدیریت و حسابداری

اگه تجربه تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا دارین دیدگاه های خود رو در اختیار ما بذارین. واسه آشنایی با فرصتای بورسیه دانشگاه های امریکایی به بخش vacancy یا scholarship یا Financial aids سایت دانشگاه های آمریکایی مراجعه کنین و اطلاعات به روز دریافت کنین.