اردیبهشت 8, 1403

با پیرترین انسان‌های جهان آشنا شوید؛ ابرصدساله‌هایی که اکثرا زن هستند

پیر شدن یه امر گریزناپذیر در زندگی بشر و دیگه موجودات زنده دنیاست. اما روند پیری در بیشتر جمعیت جهان زیر یکصد سال پایان می‌یابد و اونا دار فانی رو وداع می‌می گن. البته هستن بعضی از آدم‌هایی که این قانون رو زیر پا گذشته و به فردی صد ساله یا حتی اَبَرصدساله تبدیل می‌شن.

فرد صدساله کسیه که یکصد سال خورشیدی یا بیشتر عمر کنه.
این در حالیه که اَبَرصدساله تا ۱۱۰ سالگی یا بیشتر از اون زندگی کرده.

باید بدونین که از هر یکهزار صدساله یه نفر به ابرصدسالگی می‌رسد.

در نتیجه چندین آزمایش علمی و تحقیقاتی مشخص شده افراد ابرصدساله معمولا در تموم طول زندگی به هیچ کدوم از مریضی‌های مربوط به کهولت سن مثل سکته مغزی، مریضی قلبی-عروقی، زوال عقل، سرطان، پارکینسون و دیابت دچار نمی‌شن مگه در اواخر عمر و نزدیکی به بیشینه عمر آدم، یعنی ۱۲۵ سالگی.

براساس آمار رسمی گمانه‌زنی می‌شه در سراسر جهان  ۳۰۰ تا ۴۵۰ ابرصدسالهٔ زنده وجود داشته باشه. این در حالیه که برابر بر تحقیق‌ها مشخص شده شورهای آمریکا، ژاپن، بریتانیا، فرانسه، و ایتالیا دارای بیشترین تعداد ابرصدساله‌های شناخته‌شده هستن.

در سپتامبر سال ۲۰۱۰ میلادی آمریکا با رقمی در حدود ۵۳ هزار نفر بیشترین تعداد آدم‌های صدساله رو در دنیا داشته.
پس از امریکا کشور ژاپن با حدود ۵۱ هزار نفر در رتبهٔ دوم از این نظر قرار می‌گیرد.

تا حالا بیشتر از یکهزار و ۵۰۰ ابرصدساله در تاریخ ثبت شده.

در خیلی از کشورها افراد پس از رسیدن به صدسالگی مورد تقدیر قرار می‌گیرند. رسم عادی بعضی از کشورها به توضیح زیره:

  • در آمریکا به طور سنتی صدسالگان از رئیس جمهور نامهٔ شادباش دریافت می‌کنن.
  • در انگلستان و کشورای مشترک‌المنافع در یکصدمین زادروز فرد، ملکه پیامی واسه ایشون ارسال می‌کنه و از سن ۱۰۵ سالگی به بعد این در هر زادروز اتفاق می‌افتد.
  • صدسالگان ایرلندی نامه‌ای به همراه ۲۵۴۰ یورو به عنوان «جایزهٔ صدسالگی» از رئیس‌جمهور دریافت می‌کنن.
  • واسه صدسالگان ژاپنی یه کاپ نقره همراه با یه گواهینامه از طرف اول‌وزیر ارسال می‌شه.
  • صدسالگان در سوئد پیام تبریکی از طرف پادشاه و ملکه دریافت می‌کنن.
  • در ایتالیا صدسالگان نامه‌ای از رئیس‌جمهور دریافت می‌کنن.

با این مقدمه شاید براتون باحال باشه تا تعدادی از ابرصدساله‌های جهان که بیشتر از ۱۱۵ سال در دنیا زندگی کرده‌ان، آشنا شید. جالبه بدونین که تقریبا بیشتر نام‌هایی که در فهرست پیرترین آدم‌های جهان مشاهده می‌شه، زن هستن که باحال و قابل تامله.

واسه آشنایی با زنان ابرصدساله تاریخ تا انتهای مطلب همراهمون باشین.

۱- ژان کالمان: ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز

ژان کالمان: زاده ۲۱ فوریه ۱۸۷۵ – درگذشته ۴ اوت ۱۹۹۷

ژان لوییز کالمان دارای طولانی‌ترین عمر تأیید شده یه آدم در طول تاریخ بود. این زن فرانسوی در ۸۵ سالگی به شمشیربازی می‌پرداخت و تا صدسالگی دوچرخه سواری می‌کرد.

ژان کالمان در دهه ۲۰ زندگی

جالبه بدونین کالمان از ۲۱ سالگی تا ۱۱۷ سالگی سیگار می‌کشید؛ ولی هیچ‌گاه تعداد سیگارها به بیشتر از دو عدد در روز نمی‌رسید. اون در ۱۲ یا ۱۳ سالگی ونسان ونگوگ رو ملاقات کرده بود و تموم عمرش رو که ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز بود در فرانسه گذراند.

 

ژان کالمان در سن ۴۰ سالگی

 

این زن تا ۱۱۰ سالگی تنها و بدون کمک زندگی می‌کرد. اما پس از اون به دلیل یه حادثه آتیش‌سوزی هنگام آشپزی که به دلیل ضعف بینایی روی داده بود، به آسایشگاه منتقل شد.

 

 

ژان کالمان در سن ۲۲ سالگی

ژان لوییز کالمان در زندگی طولانی خود تماشاگر اختراعات مهمی چون اتومبیل، تصاویر متحرک، استیل ضد‌زنگ، تلویزیون و حتی هواپیما بود.

۲- سارا کنائوس: ۱۱۹ سال و ۹۷ روز

سارا کنائوس: زاده: ۲۴ سپتامبر ۱۱۸۰ – درگذشته ۳۰ دسامبر ۱۹۹۹

«سارا کنائوس» پیر‌ترین فرد شناخته شده در آمریکاست. سارا در زمان مرگ ۱۱۹ سال و ۹۷ روز سن داشت و درست یه روز قبل از شروع قرن بیست‌ویکم از دنیا رفت.

دخترش اونو فردی ساکت و آروم توصیف می‌کرد که هیچ چیزی نمی‌تونست آرامشش رو برهم زند. همین خونسردی شاید دلیلی واسه طول عمر سارا بود. سارا ۷ جنگ آمریکا و ترور مارتین لوترکینگ رو به خاطر داشت.

سن سارا در زمان مرگ، حتی از پل برووکلین و مجسمه آزادی هم بیشتر بود. هم اینکه وقتی که رسیدن آرمسترانگ واسه اولین بار قدم بر ماه گذاشت اون ۸۸ سال داشت.

۳- لوسی هانا:  ۱۱۷ سال و ۲۲۴ روز

لوسی هانا: زاده ۱۶ جولای ۱۸۷۵ – درگذشته ۲۱ مارس ۱۹۹۳

به دلیل همزمان شدن زندگی لوسی هانا با ژان کالمان فرانسوی، با وجود داشتن سن بالاتر از ۱۱۰ سال، به اندازه بقیه پیر‌ترین‌ها به اون بها داده نشد.
لوسی هانا با داشتن ۱۱۷ سال و ۲۲۴ روز سن و اصلیتی آفریقایی – آمریکایی، به عنوان پیر‌ترین آدم سیاهپوست دنیا شناخته می‌شد.

مطلب دیگر :   بهترین‌ها در مسابقه دو سامسونگ در حاشیه دریاچه چیتگر دویدند

اون در آلاباما به دنیا اومد و در زمان پخش اعلامیه مشهور آزادی لینکلن، ۱۲ سال سن داشت. لوسی در سال ۱۹۰۱ ازدواج کرد و صاحب ۸ بچه شد که ۶ بچه اون قبل از مادرشون از دنیا رفتن.

این زن سیاهپوست در وقتی زندگی می‌کرد که بی عدالتی نژادی در بالاترین درجه خود بود و سفید‌پوستان، سیاهان رو از زمین‌ها و خونه‌هاشون بیرون می‌کردن، بخاطر این اونم به همراه شش میلیون آفریقایی آمریکایی دیگه مجبور به مهاجرت شده و به دیترویت رفت جایی که تا آخر عمر خود در ۲۱ مارس ۱۹۹۳ در اونجا موند.

 

۴- ماری لوئیز میلر: ۱۱۷ سال و ۲۳۰ روز

 

زاده ۲۹ آگوست ۱۸۸۰ – درگذشته ۱۶ آوریل ۱۹۹۸

وقتی که ماری لوئیز میلر در سن ۱۱۷ سالگی از دنیا رفت، یکی از پسرانش همراه با اون در خونه سالمندان بستری بود و دختر بزرگش ۹۰ سال سن داشت.

این زن فرانسوی – کانادایی، در تموم عمر خود کار می‌کرد و با داشتن ۱۰ بچه، تقریبا هیچوقت بیکار نبود. ماری همین کار زیاد و روحیه خستگی‌ناپذیر خود رو راز عمر طولانی‌اش می‌دونست. اون که عادت عجیبی به به کار گیری نوشیدنی‌های الکی و کشیدن سیگار داشت، وقتی خود رو در خطر دچار شدن به مریضی‌های قلبی دید اونا رو در سن ۹۰ سالگی ترک کرد.
شاید همین دلیل شد تا اون بتونه ۲۷ سال بعد از اونم به زندگی خود ادامه بده.

 

۵- ویولت براون: ۱۱۷ سال و ۱۸۹ روز

 

ویولت براون: زاده ۱۰ مارس ۱۹۰۰ – درگذشته ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷

ویولت براون ابرصدسالهٔ اهل جامائیکا بود. اون در زمان مرگش پیر‌ترین آدم زندهٔ دنیا بود که در فهرست آدم‌های دارای طولانی‌ترین عمر تأیید شده در طول تاریخ قرار گرفت. ویولت براون پس از مرگ اما مورانو در ۱۵ آوریل ۲۰۱۷ به این عنوان رسید.

اونم اینکه اولین ابرصدسالهٔ تأییدشدهٔ جاماییکایی و پیرترین جاماییکایی در تموم تاریخ بود.

ویولت براون، در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷ (جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶) در ۱۱۷ سالگی بر اثر مریضی و کهولت سن درگذشت.

۶- اِما مورانو: ۱۱۷ سال و ۱۳۷ روز

اِما مورانو: زاده ۲۹ نوامبر ۱۸۹۹ – درگذشته ۱۵ آوریل ۲۰۱۷

اِما مورانو، یه ابرصدسالهٔ اهل ایتالیا، و تا زمان مرگش پیر‌ترین آدم زندهٔ دنیا بود که در فهرست آدم‌های دارای طولانی‌ترین عمر تأیید شده در طول تاریخ قرار گرفت.

دوران زندگی مورانو در سه قرن ۱۹، ۲۰ و ۲۱ میلادی گذشت.

این زن، هم اینکه در طول ۱۱۷ سال زندگی‌اش تماشاگر دو جنگ جهانی و روی کار اومدن ۹۰ دولت در ایتالیا بود.

اون دارای چهار آبجی و سه داداش بود. آنجلا مورانو، یکی از خواهران اون بود که در سال ۲۰۱۱ در سن ۱۰۲ سالگی درگذشت. مورانو  راز طول عمر خود رو خوردن دو تخم مرغ در روز، شکلات و شیرینی و تنهایی می‌دونست.

 

۷- نبی تاجیما: ۱۱۷ سال و ۴۲ روز

 

نبی تاجیما: زاده ۴ اوت ۱۹۰۰ – درگذشته ۲۱ آوریل ۲۰۱۸

یکی دیگه از ابرصدسالهای جهان، نبی تاجیما ژاپنی بود. اون پس از مرگ ویولت براون در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷ (جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶) سن بالا‌ترین آدم شناخته شده جهان و آخرین آدم زنده بازمانده از قرن نوزدهم میلادی بود.

هم اینکه از اون به عنوان پیرترین آدم شناخته شده در کشور ژاپن و قاره آسیا یاد می‌شه.

نبی تاجیما در جوونی در مزرعه کار می‌کرد و تا میانسالی مشغول کشاورزی بوده‌است. اون در فوریه ۲۰۰۲ به خونه سالمندان کیکای منتقل شد و تا حالا در اونجا زندگی می‌کنه. ایشون بر اثر شکستگی استخون به وجود اومده به وسیله سقوط از ارتفاع، واسه همیشه ویلچرنشین شد.

تا حالا بیشتر از یکهزار و ۵۰۰ ابرصدساله در تاریخ ثبت شده.

بیشتر غذای مورد مصرف ایشون، سوشی و ماهی قزل آلا بود. نبی تاجیما، در ۲۱ آوریل ۲۰۱۸ (۱ اردیبهشت ۱۳۹۷) در ۱۱۷ سالگی بر اثر مشکلات به وجود اومده به وسیله کهولت سن درگذشت.