اردیبهشت 8, 1403

با ۱۰ سوغات خوشمزه و صنایع دستی معروف ایلام آشنا شوید

سوغات و صنایع دستی ایلام، معروفیت ملی و جهانی داره.
بعیده به نمایشگاه گردشگری اقوام ایران برید و اثری از آثار جذاب صنایع دستی و سوغات ایلامیا رو مشاهده نکنین. ایلام سرزمین تاریخی و دیدنی غرب کشور، اونطور که شایسته و بایسته ظرفیتای تاریخی و گردشگری این دیاره، مهم دونسته نشده و واسه رونق گردشگری و محرومیت زدایی، دولت و مردم باید توجه خاصی به این نقطه درد کشیده کشور داشته باشن. دیار آلامتو و سربازان قهرمون، یکی از مقصدهای شکم گردی در ایرانه و واسه گردشگران خودمونی و طبیعت گرده ها، جشنواره ای دیدنی از فرهنگ و سبک زندگی رو به ارمغان می آورد.

این استان دارای ۱۵۰۰ اثر تاریخیه که ۷۵۰ اثر اون ثبت ملی شده و ۳ اثر اونم کاندیدای ثبت جهانی در میراث یونسکوه. این استان دارای ۳۳ رشته اختصاصی صنایع دستی بوده و پتانسیل خوبی واسه مهاجران داخلی جهت سرمایه گذاری داره. چهار محصول تولیدی این دیار شامل گلیم نقش برجسته، آش مانشت، بژی برساق و کله‌کنجیه که هولوگرام ملی گرفتن و بارها در نمایشگاه های داخلی و بین المللی به نمایش دراومده.

این اجناس به‌عنوان سوغات و برند اختصاصی استان ثبت ملی شده و در جلب و جذب گردشگران نقش زیادی داره.
به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این استان دارای صنایع‌دستی و غذاها و شیرینی‌های سنتی و محلی زیادیه که در سرویس گردشگری ما به تعدادی از اون اشاره کردیم. فرش کرکی، فرش ابریشم، نمد، جاجیم، روغن حیوونی، عسل طبیعی و کره محلی از مهم‌ترین صنایع‌دستی و غذاهای محلی استان ایلام هستش.
همه ساله در نمایشگاه گردشگری تهران، ایلامیا حضور پر رنگی دارن. در این گفتار شما رو با ۱۰ صنایع دستی و سوغات خوشمزه ایلامیا آشنا میکنیم. اگه شمام تجربه خرید صنایع دستی ایلام و خوردن سوغات ایران سرزمین دیدنی رو دارین، تجربه هاش رو با ما از راه کانالای ما در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین.

حلوای بگل: سوغات خوشمزه مقوی  ایلام

حلوا ارده و دیگه نوع حلواها در ایران، طرفداران زیادی داره و در ۳۱ استان کشور می تونین با جشنواره ای از حلوها که به مناسبت  های جور واجور پخت میشه آشنا شید. از شیرینی‌های سنتی استان ایلام حلوای بگله. از اونجا که این شیرینی ارزش غذایی بالایی داره، علاقه مندان بسیاری به اون روی می‌بیارن. زنان باسلیقه و هنرمند ایلامی با ترکیب موادی چون کنجد سفید، کشک پودر شده (بگل)، خرمای مرغوب و روغن محلی (دان) این حلوای بی‌مثل رو طبخ می‌کنن. حلوای بگل سوغات بسیار خوبی واسه گردشگران می‌تونه باشه. خرید حلوای بگل در مغازه های مرکز استان ایلام در دسترس میشه.

نون ساجی (نون محلی)

ایران زمین رو باید یکی از پایتختای نونای سنتی آسیا دونست. اگه مسافر سمنان یا اراک شدید،  از نونای سنتی اونا استفاده کنین. ایلام هم از این قانون مستثنی نیس. نون ساجی از شیرینی‌های سنتی استان ایلامه که بانوان این شهر با دستان ظریف و هنرمندشان اونو طبخ می‌کنن. این نون محلی رنگ و عطر زیبایی به سفره‌های مردم استان ایلام می‌دهد و طبق گفته‌ی کارشناسان تغذیه، پر از مواد مغذیه. کدبانوهای هنرمند ایلامی نمک، مایه خمیر، آرد و آب رو با هم مخلوط می‌کنن و خمیری به‌دست میاد. بعد این خمیر رو داخل ساج که یه جور تنوره، قرار میدن و نون سنتی لذیذی طبخ می‌کنن.

بژی برساق ایلامیا با طعمی خوشمزه

اگه تابستون می خواید به ایلام برید، بژی برساق رو یادتون نره که شیرینی مخصوص نوروز ایلام  است که معروفیت دیرینه داره.
گردشگرانی که این شیرینی رو میل می‌کنن، عاشق طعم و عطر اون می‌شن و به عنوان سوغات واسه اقوام و دوستای خود خریداری می‌کنن. شیرینی سنتی بژی برساق از شکر، رازیانه، روغن محلی (دان)، زردچوبه تخم‌مرغ، شیر، زیره و آرد جفت و جور می‌شه. اگه به استان ایلام سفر کردین حتما از این شیرینی تست کنین.

نون پپگ: از نونای سنتی ایلام

یکی دیگه از شیرین‌ های سنتی و قدیمی استان زیبای ایلام، نون پپگ اسمشه که مخصوص این شهره. زنان خوش‌ ذوق ایلامی با ترکیب نمک، آرد، پیاز و آب خمیری تقریبا پهن و بزرگی درست کرده و اونو زیر خاکستر ذغال قرار میدن.
بعد از چند دقیقه نون پپگ جفت و جور می‌شه. گردشگران این نون خوشمزه رو با عشق و علاقه میل می‌کنن و به عنوان سوغات خریداری می‌کنن و در مغازه های مرکز استان ایلام فت و فراوون پیدا میشه.

مطلب دیگر :   اورست، کوهی که عاشقانش را به کام مرگ می‌فرستد

نون گرده و شله کینه: سوغات ارزون ایلام

نون گرده یکی دیگه از نون‌های بومی و سنتی استان ایلام هستش که بیشتر در شب‌ بلند یلدا مهمون خونه‌ های مردم این منطقه از کشوره. زنان استان ایلام موادی چون آب، شیر، شکر و زردچوبه رو با همدیگه ترکیب کرده و خمیری رو درست می‌کنن. بعد اونو روی ذغال سرخ شده می‌گذارن تا پخته شه.
نون گرده سوغاتی بسیار مناسبی واسه گردشگران هستش و توجه کنین که زردچوبه هم واسه سلامتی خوبه.

صنایع دستی ایلام

بیشتر از ۷۰ درصد مردم ایلام به خصوص جامعه غیور و خدوم عشایر و زنان خونه‌دار در این مورد مشغول هستن. گلیمای نقش برجسته از جمله صنایع دستی معروف ایلامه و دارای بیشتر از ۲۰ نقشه بومی در ایلام بوده و  رشته گلیم  بافی به صورت تخصصی از سال ۱۳۶۸ در استان بوجود اومده و تا حالا هم ادامه داشته و مورد استقبال قرار داره. استان ایلام علاوه‌بر گلیم نقش برجسته دارای ۳۳ رشته صنایع‌دستیه که از جمله اون‌ها می‌توان به معرق چوب، نمدمالی، گیوه‌ بافی، جاجیم‌ بافی، مشکی‌ چادر بافی و چیت‌ بافی اشاره کرد.
اگه به این استان سفر کردین، واسه پشتیبانی از تولید ملی، رونق اقتصاد استان و پشتیبانی از میراث قدیمی ایرانیان در منطقه ایلام، از صنایع دستی اون خرید کنین.

گلیم برجسته ایلام

از صنایع دستی استان ایلام می‌توان به گلیم برجسته اشاره کرد که شهرتی قدیمی داره و سوغاتی بی‌نظیری واسه گردشگران هستش.
این صنعت از ترکیب گلیم و قالی بدست می‌ آید و رنگ‌ ها و نقوش زیبای رو روی اون حکاکی می‌کنن. گلیم برجسته‌ی استان ایلام وزن سنگینی نداره و خیلی راحت قابل جابه‌جاییه. اگه به ایلام رفتید، بدون گلیم برجسته اونجا رو ترک نکنین. سوغاتی فوق العاده واسه مهمانان داخلی و خارجی شما میشه.

 

چیغ بافی

 

چیغ بافی جزو صنایع دستی استان سرسبز ایلام هستش که از نی جفت و جور می‌شه. مردم عشایر استان ایلام واسه استراحت خود چادر می‌زنند و سقف اونو از پشم بز درست می‌کنن و دیوار‌های چادر از حصیری به اسم چیغ ساخته می‌شه. امروزه در بعضی خونه‌ ها از این صنعت در پارتیشن بندی استفاده می‌کنن.

گیوه

صنعت گیوه بافی در استان ایلام طرفداران بسیاری داره و استادان ماهر این شهر گیوه‌های نرم و سبکی می‌سازند و در اختیار مردم قرار میدن.
به خاطر اینکه رطوبت باران و آب وارد گیوه نمی‌شه، این کفش در مکان‌های سرد مورد استفاده‌ی بیشتری قرار می‌گیرد. کسایی که به استان ایلام سفر می‌کنن از گیوه واسه خود و فامیلشون سوغات می‌برند. اگه در  تابستانای داغ، گیوه بپوشید، فرق اونو با کفشای امروزی درک می کنین.

سفالگری

اجناس سفالی دارای کاربردهای مصرفی وتزئین هستن وبا به کار گیری این تکنیک فرمای جور واجور از جمله کوزه ، کاسه ، بشقاب، گلدان ، لوحای نقش برجسته و شکلای جور واجور مجسمه های سفال ساخته و پرداخته می شه.
نگفته نمونه که در بیشتر موارد فرمای سفالی پس از تهیه و پخت در کوره نقاشی می شن.

نمدمالی

از دیگر صنایع دستی معروف استان توانا ایلام باید به نمد اشاره کرد.
بافت عشایری استان دلیل شده تا تامین مواد اولیه لازم واسه نمد مالی در داخل منطقه زیاد شه و رونق  به نسبت خوبی رو تجربه کنه.
از اول تابستون تا اول پاییز به مدت ۴ ماه در سال انجام م گیرد و فرایند تولید شامل تنیدن الیاف طی مراحل حلاجی کردن پشم لوله کردن و کوبیدن اون هستش که در نهایت منتهی به تولید نمد زیرانداز ، کلاه نمدی و پالتو نمدی می شه.
نمدها در ایلام ارزانه و سوغات خوبی واسه هدیه دادن به دوستان و آشنایان در داخل و بیرون مرز کشور هستش.

اگه شمام با صنایع دستی ایلام آشنایی دارین، تجربه هاش رو در اختیار سرویس گردشگری ما بذارین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که خرید صنایع دستی، پشتیبانی از میراث قدیمی ایرانیاس و بس.