اردیبهشت 9, 1403

گزارشی از فروش ‍۱۸ میلیارد تومانی چهارمین حراجی ملی

حراج ملی که واسه معرفی و فروش آثار هنرمندان جوون و پیشکوست در زمینه های جور واجور نقاشی، خطاطی و مجسمه سازی برگزار می شه، امسال به ایستگاه چهارم رسید و مرکز همایشای بین المللی رایزن تهران، میزبان هنرمندان، شخصیتای فرهنگی و هنری، سرمایه گذاران و به خصوص هنرمندان جوون و کلکسیونر داران تهرانی بود. در حراج ملی امسال مثل حراج تهران که چند وقت پیش برگزار شد، فروش میلیاردی ثبت شد که نشون دهنده اهمیت سرمایه گذاری دراز مدت روی آثار هنری به خصوصی نقاشی و نقاشیخطه.

نمایشگاه چهارمین دوره از حراج ملی عصر دوشنبه اول مردادماه ۱۳۹۷ با حضور جمعی از هنرمندان، استادان دانشگاه، محققان و فعالان میدون هنر ایرونی و با نشستی که به خاطر تبیین نقش تجارت آثار هنری در اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی در هنر برگزار شد، در مرکز همایش‌ های بین‌ المللی رایزن شروع به کار کرد و خانوم «محمودوند» مدیریت اونو رو دوش داشت.

نمایشگاه چهارمین دوره از حراج ملی با ١۵٧ اثر در رشته‌های هنری جور واجور از جمله حجم، نقاشی، مینیاتور، خوشنویسی، تذهیب، نقاشیخط و صنایع‌دستی از ساعت ١٠ صبح دوشنبه اول مرداد تا روز جمعه ۵ مرداد در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن واقع درتهران، نیاوران، کاشانک، نرسیده به سه‌راه آجودانیه، شماره‌ ۲۱۰،  پذیرای علاقه‌مندان شد و مراسم حراج هم در این دوره طی دو روز پنجشنبه و جمعه ۴ و ۵ مردادماه ساعت ۱۹ با اجرای پژمان بازغی، هنرمند جوون سینما و تلویزیون کشورمون برگزار شد.
جزییات بیشتر برگزاری این اتفاق هنری مهم هفته پیش تهران رو می تونین در اینستاگرام پژمان دنبال کنین که این روزا با کودک شو شبکه نسیم، مخاطبان رو از مرز ۲ میلیون نفر عبور داد.

در اولین شب این حراج آثار جور واجور هنری که بیشتر اونا واسه هنرمندان جوون بود، به وسیله پژمان بازغی چکش خورد. از جمله آثاری که مورد استقبال هنردوستان و مجموعه‌داران قرار گرفت، نقاشی پشت شیشه اثر سیما بزرگی بود که با قیمت پایه ۴۰ میلیون تومن معرفی و پس از رقابت جدی خریداران با قیمت ۹۵ میلیون تومن به فروش رسید. اثر حجمی قلمزنی‌شده مهدی علمداری هم با استقبال هنردوستان حاضر در حراج مواجه شد و از قیمت پایه ۵۰ میلیون تومن به ۱۰۰ میلیون تومن رسید.

نقاشی ابوالحسن غفاری که واسه دوره قاجاریه، رکورددار فروش شب اول حراج بود. رقابت هنردوستان و مجموعه‌داران واسه خرید این اثر از قیمت ۱۱۰ میلیون تومن شروع شد و در آخر روی مبلغ ۲۴۰ میلیون تومن چکش خورد و به فروش رسید.

مطلب دیگر :   بهترین‌ها در مسابقه دو سامسونگ در حاشیه دریاچه چیتگر دویدند

یکی از جذاب‌ ترین و رقابتی‌ ترین بخش‌ های شب اول حراج ملی، تابلوای نقاشی خط هنرمندان جوون بود. یکی از آثار نقاشی خط که دیشب مورد استقبال قرار گرفت، اثر احمد میرزا زاده بود که با قیمت پایه ۶ میلیون تومن عرضه شد اما در آخر با ۲۴ میلیون تومن به فروش رسید. نقاشی خط حمید طلوعی‌ فرد هم از قیمت پایه ۱۰ میلیون تومن شروع شد و با قیمت ۲۸ میلیون تومن چکش خورد. اثر میر یعقوب سنگ‌ تراش هم با قیمت ۱۰ میلیون تومن ارائه و در آخر به قیمت ۱۷ میلیون تومن فروخته شد.

ارزشمندترین اثر الهی و هنری که در چهارمین دوره حراج ملی عرضه شد، دو جلد قرآن مجید نفیس بود که با قیمت پایه ۴ میلیارد تومن معرفی شد اما پس از یه رقابت شوکه‌کننده به قیمت ۷ میلیارد تومن فروخته شد.

این مجموعه شامل بزرگ‌ترین قرآن طلا و نقره دنیاس که به وسیله دکتر رائین اکبر خانزاده، در ۶۰۴ صفحه با خط عثمان طه حکاکی شده.
در ساخت این اثر ۱.۵ کیلوگرم شمش طلای ۲۴ عیار، ۱۵ کیلوگرم نقره و ۸۰ کیلوگرم مس به کار رفته. ابعاد جلد این قرآن نفیس ۱۴۱ در ۹۱ سانتی‌متره و به وسیله استاد مهدی عسگری قلم‌زنی شده.

کوچیک‌ترین قرآن طلا و نقره جهان هم دیگه اثر مهم این مجموعه بود که  در اون سوره‌ها روی ورق طلا با ابعاد ۱۶ در ۱۲ سانتی‌متر حکاکی شده بودن. در ساخت این اثر هم از ۸۰۰ گرم طلا، ۱.۷ کیلوگرم نقره و ۸ قیزاط برلیان استفاده شده.
ساخت هنرمندانه هر کدوم از این دو جلد قرآن حدود دو سال زمان برده.

سایت حراج ملی ایران در این نشانی واسه آشنایی با روش شرکت آثار و ثبت نام جهت حضور در رویدادهای آینده در این قرار داره.

طوفان ۳۱ میلیاردی حراجی تهران در این بخونین.