اردیبهشت 8, 1403

۱۰ فیلم بسیار دیدنی که ممکن است لذت دیدنشان را از دست داده باشید

در میان همه فیلمای شناخته شده و مشهوری که در یکی دو سال گذشته اکران شدن، شاید بشه گفت بعضی از نمونه های کمتر دیده شده هم وجود دارن که به واسطه داستانای گیرا، ارزش دیدن رو دارن.

بخاطر این، در ادامه ۱۰ فیلمی رو معرفی می کنیم که علاوه بر فروش بسیار خوب در گیشه، بیننده ها رابطه احساسی و عمیقی هم با اون پیدا کرده و ساخت عالی اونا رو تشویق و تقدیر کردن. واسه آشنایی با این فیلما در ادامه با ما همراه باشین.

کافه سوسایتی (Café Society)

وودی آلن هر سال یه فیلم جدید ساخته و کارگردانی می کنه.
امسال هم فیلمی عاشقونه کمدی-درام نوشته که داستان اون دور محور کافه سوسایتی دهه ۱۹۳۰ میلادی هالیوود می‌چرخد.

یه مرد جوون (جسی آیزنبرگ) در رویای ورود به سینما به هالیوود قدم می‌گذارد، اما عشق، اونو به دنیای پرانرژی و حال کافه سوسایتی میکشونه که یکی از شاخصه‌ های اصلی اون دوران بشمار می رفته.

در این فیلم هم سبک خاص وودی آلن خوب میشه دید: شوخیای لطیف، تصاویر بی‌مثل، نمایشی بودن بیان احساسات و ترکیب بندیای موسیقایی.

مردان خوب (The Nice Guys)

در دهه ۱۹۷۰ میلادی، کارآگاه جکسون هیلی (راسل کرو) و کارآگاه خصوصی هالند مارچ (رایان گاسلینگ) با کمک هم در تلاش واسه حل معمای گم شدن یه دختر جوون هستن. اما به طور ناخواسته وارد یه داستان جنایی بزرگ می شن.

این فیلم در ژانر معمایی جنایی مهیج، کمدی ساخته شده. کارگردان اون شین بلک و نویسنده فیلم آنتونی باگاروتزیه.

این فیلم ویژگیای روشن زیادی داره از جمله میشه به فضای رازآلود، بازی فوق العاده رایان گاسلینگ، شوخ طبعی و طنز و خط داستان بسیار گیرا اشاره کرد.
شاید بشه به جربزه گفت که این کمدی جنائی یکی از بهترین فیلم هاییه که در سال ۲۰۱۶ اکران شده.

مرد ارتشی سوئیس (Swiss Army Man)

شخصیت اصلی داستان، «هنک» (با بازی پل دانو) تو یه جزیره دورافتاده گم می شه.
اون در اثر ناامیدی واسه نجات پیدا کردن، تلاش داره خودکشی کنه.
اما جسد مردی به نام «منی» (دنیل ردکلیف) رو در کنار ساحل میبینه. اون با جسد یه جور پیوند دوستی تشکیل می ده و درمیابد که می تونه از جسد مانند یه چاقوی چند منظوره سوئیسی استفاده کنه و در آخر کم کم به اون جون می بخشه.

این فیلم محصول سال ۲۰۱۶ در ژانر کمدی-درامه که به وسیله دان کوان و دنیل شینرت نوشته و کارگردانی شده.

شاید اتفاقات فیلم کمی دیوانگی و غیرواقعی به نظر برسن، اما خط داستان بسیار هوشمندانه پیش میره. بازی ردکلیف به عنوان جسد در این فیلم دیدنیه.

مسابقه / نژاد (Race)

نژاد یا مسابقه یه فیلم زندگینامه‌ای، ورزشی-درام به کارگردانی استیون هاپکینزه که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد.
این فیلم داستان زندگی اسطوره ورزشی آفریقایی-آمریکایی به نام «جسی اونز» است که همت و عزم راسخ ایشون رو به بازیای المپیک سال ۱۹۳۶ در برلین نازی رساند. اون تونست در اون مسابقات ۴ مدال طلا رو از اونِ خود کنه.
هم اینکه در همون سال در حضور هیتلر تونست مدال دو ۱۰۰ متر مردان رو به دست بیاره.

دوران موفقیت اونز با بی عدالتی نژادی شدید در آمریکا همراه بود. اینطوری، ایشون با موفقیت خود ثابت کرد که ورزش چیزی بالاتر از بی عدالتی و قضاوت براساس نژاده.

مردی به نام اونه (A Man Called Ove)

این فیلم یکی از موثرترین و زیباترین فیلمای درام سوئدی هستش که اولین بار در دسامبر ۲۰۱۵ روی پرده رفت. این فیلم به وسیله هانس هولم نوشته و کارگردانی شده.
داستان اصلی فیلم از کتاب پرفروشی به همین نام به نویسندگی فردریک بکمن الهام گرفته.

«اونه» (رولف لاسگارد)، پیرمردِ اخمو و بداخلاق ۵۹ ساله در یکی از محله های سوئده که با همسایه‌ ها رفتار خوبی نداره و در فکر خودکشیه. اما جا به جایی مکان یه خونواده پرسروصدای ایرونی به خونه روبه رویی و آشنایی با پروانه (بهار پارس) کلا زندگی ایشون رو تغییر میده.

خیابون آواز

یکی دیگه از فیلمای نوستالوژیک و خوش ساخت سالای گذشته، خیابون آواز، است که در ژانر موزیکال و کمدی-درام به کارگردانی جون کارنی ساخته شده.
این فیلم در سال ۲۰۱۶ منتشر شد.
از بازیگران اون می‌توان به ماریا دویل کندی و آیدان گیلن اشاره کرد.

داستان فیلم در دهه ۱۹۸۰ میلادی آمریکا روی میده. خونواده کورنر خیلی سخت‌گیر هستن و تلاش دارن تا اونو به مدرسه شبانه روزی بفرستن. کورنر واسه جلب توجه دختری که دوست داره، تلاش می کنه یه گروه موسیقی راک راه اندازی کنه.

این فیلم دور محور عشق اول، بلوغ و اشتیاق واسه آزادی می چرخه و در عین حال موسیقی_محور هم هست.

ویرانی (Demolition)

دیویس (با بازی جیک جیلنهال) که یه کارمند بانک سرمایه‌گذاریه با نتیجه های مرگ همسرش تو یه تصادف رانندگی دست و پنجه نرم می‌کنه. کمی عجیبه اما اون هیچ حسی جز اشتیاق فراوون واسه خراب کردن همه چیز نداره. این حس شامل ویرون کردن خونه اش هم می شه.

این فیلم چندین لایه داره و در نتیجه از ژانرهای جورواجور ساخته شده. کارگردان اون ژان-مارک ولیه کهو در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

کاپیتان خارق‌العاده (Captain Fantastic)

«بن»، پدر یه خونواده بسیار عجیب و ناشناس. این خونواده، از ۶ بچه تشکیل شده و که همه در جنگل زندگی می کنن. بن به همه فرزندان خود ریاضی، ادبیات، فلسفه، تمیرنات نظامی و دیسیپلین می آموزد.

اونا بعد از خودکشی مادرشون واسه رفتن به مراسم خاکسپاری با چالشای زیادی واسه رابطه با بقیه در اجتماع مواجه می شن.
در آخر هم مجبور می شن بعد از یه دهه زیستن در تنهایی، میان جنگل‌های شمال غربی اقیانوس آروم، به محیط اجتماع برگردن.

این فیلم یه درام فلسفه ایه که دور محور مشکلات خانوادگی می چرخه.

خدمه پرواز (Flight Crew)

این فیلم روسی در مورد یه خلبان جوون و با استعداد به نام «الکسی گوشچین» با بازی دانیلا کوزلوفسکیه که شدیدا به پرواز و آسمون علاقه خاصی داره.
اما دست سرنوشت اونو در شرایطی قرار میده که بین نجات جون خود و صدها نفر از مردم، یکی رو انتخاب کنه.

این فیلم محصول سال ۲۰۱۶ و به کارگردانی نیکیتا لبدفه و خط داستان به گونه ایه که از اول تا انتها بیننده رو با خود میکشونه.

زوتوپیا (Zootopia)

شهر حیوانات یه انیمیشن بسیار قشنگتر و دوست داشتنی سه‌بعدی  است که در سبک مهیج زوج هنری و ماجراجویی، به کارگردانی بایرون هاوارد، ریچ مور و جرید بوش ساخته شده.

در شهری که به طور کاملً تحتِ کنترل حیواناته، یه افسر پلیس خرگوش و یه روباه کلاهبردار با همکاری همدیگه از یه پرونده فساد پرده برمی‌دارن؛ و در این هنگام هیچ‌کس اون دو رو جدی نمی‌گیرد و اونا مجبورند به تنهایی با مشکلات زیادی روبه رو شن.

مطلب دیگر :   با ۱۰ سوغات خوشمزه و صنایع دستی معروف ایلام آشنا شوید