اردیبهشت 9, 1403

۹ عضو عجیب بدن انسان که تاکنون عملکرد آن ها کشف نشده است

در دوران قدیم کارکرد اعضای جور واجور بدن واسه آدما نامعلوم بود ولی با پیشرفت علم کم کم پرده از راز و کارکرد این ارگانای اسرار آمیز ورداشته شد.
با این وجود حتی در قرن بیست و یکم هم هنوز عضو هایی در بدن وجود دارن که محققان درک کامل و درستی از کارکرد و دلیل وجود اونا نداره. اگه می خواین این اعضای بی همتا رو بشناسین با ادامه متن همراه شید.

۱- غده صنوبری (The epiphysis)

این غده هورمون ملاتونین ترشح می کنه.

هورمون ملاتونین در تاریکی تولید شده و این روند به وسیله ریتمای شبانه روزی بدن آدم تنظیم می شه.
بعضی از ماهیا، دوزیستان و خزندگان به جای غده صنوبری یه چشم اضافی بغل دستی روی صورت خود دارن که چشم سوم اونا هستش.
این عضو اضافی سطوح مختلفی از شدت نور رو درک می کنه اما توانایی تولید تصویر رو نداره. غده صنوبری در حیوانات شبکیه و لنزهای چشمی رو هم داراس و کارکرد اون مثل غده صنوبری در بدن انسانه: تنظیم ریتمای شبانه روزی بدن.

ممکنه که هر جا از چشم سوم یاد می شه منظور همون غده صنوبری باشه. اما در بدن آدم، غده صنوبری کارکردی مانند چشما نداره.

۲- استخون دنبالچه (The tailbone)

خیلی از افراد می دونن که دنبالچه یکی از اعضای بدن انسانه که به دم شباهات داره اما کسی از کارکردهای زیاد و مهم اون خبر نداره. این بخش کمک می کنه که ماهیچه ها و رباطای جور واجور که وجودشون واسه کارکرد درست روده ها لازمه و سیستم ادراری-تناسلی در سر جای خود ثابت باشن. علاوه بر این استخون دنبالچه به پخش مناسب بار و فشار فیزیکی موقع تغییر  حالت بدن کمک می کنه.

۳- آپاندیس (appendix)

باکتریای خاصی در بدن جانوران گیاه خوار وجود دارن که به اونا کمک می کنن که سلولز رو هضم کنن. با این وجود در آدم این باکتریا اهمیت چندانی ندارن. آپاندیس همیشه در خطر التهاب و تورم قرار داره که در اون صورت باید خیلی سریعً ورداشته شه.
بخاطر این برداشتن آپاندیس نوزادان در آمریکا در اول تولد به مدت زمان زیادی چیزی طبیعی بود. با این وجود بعدا مشخص شد کودکانی که آپاندیس اونا در دوران کودکی ورداشته شده به رشد کم فیزیکی و مغزی گرفتار شده و بیشتر از همسالان خود مریض می شن.

آپاندیس مانند یه مزرعه باکتریای خوبه که درون روده های ما زندگی می کنن. آدمایی که قبلا آپاندیس اونا ورداشته شده به سختی پس از مسمومیت بهبود پیدا می کنن و سیستم ایممنی بدنشون هم معمولا نسبت به بقیه ضعیف تره.

۴- لوزها (The tonsils)

لوزها توده هایی از بافت لنفاوی هستن که در حلق دهانی (epipharynx) قرار گرفتن. این غدد ما رو در برابر ویروسا و باکتریایی که هر روزه هنگام نفس کشیدن وارد بدنمون می شن مراقبت می کنن. در مواردی که لوزها به مدت طولانی متورم باقی بمونن، خود می تونن باعث عفونت شن. در این جور موارد پزشکان پیشنهاد می کنن که اونا رو از حلق خارج کنیم.

با این وجود نقش ایمنی لوزها در بدن هنوز به طور کامل مشخص نشده.

۵- نوک پستون در مردان

شکل نوک پستون در آدم به این موضوع مربوط می شه که درست بعد از انجام عمل لقاح، کروموزومای ایگرگ (Y) غیرفعال می شن و همه جنینا بدین صورت شروع به رشد می کنن. در طول دومین ماه رشد جنین  ژنا به کار می افتن. در این زمان، اولین غدهای جنسی در مردان به بیضه تبدیل شده و شروع به ترشح هورمونای جنسی مردونه می کنن. به سرعت تغییراتی در بدن شکل میگیره اما نوک سینه ها همونطور بدون تغییر می مانند.

مطلب دیگر :   واکنش های احساسی سلبریتی ها به خودکشی «آنتونی بوردین»؛ سرآشپز و مجری سرشناس

۶- طحال (spleen)

در گذشته طحال یه معمای کامل به حساب می رفت. امروزه هم کارکرد اون به همه درک نشده اما چیزایی هم در مورد اون میدونیم :

  • این بخش یه جور گلبول سفید (lymphocytes) و پادتن تولید می کنه.
  • سلولای قدیمی و پیر رو از بین برده و باقیمونده اونا رو به کبد می فرستد.
  • به عنوان انباری واسه خون عمل می کنه که موقع فعالیتای شدید بدنی مقداری از خون خود رو وارد جریان خون می کنه.

۷- سینوسای نزدیک بینی (The paranasal sinus)

هنوز توافقی بر سر چگونگی کارکرد سینوسای نزدیک بینی وجود نداره. براساس عقاید جور واجور این سینوسا در موارد زیر نقش دارن:

  • وزن نسبی استخوانای جمجمه رو کاهش میدن.
    • مانند یه تخته موج صدا عمل کرده و صدای فرد رو تولید می کنن.

  • با جذب ضربه و شوک کارکرد ضد آسیبی دارن.
  • هوایی که تنفس می کنیم رو گرم و مرطوب می کنن.

۸-  تیموس (The thymus) و غده تیموسی (thymic gland)

در تیموس سلولای تی (T cells) شکل می گیرن که با ویروسا و شکلای جور واجور عفونتا مقابله می کنن. این روند در اولین و دومین سالای زندگی بسیار شدیدا صورت میگیره و بعد از اون کارکرد تیموس به سرعت کم میشه. در سن ۳۰ سالگی کارکرد این غده تقریباً به صورت کامل متوقف می شه و در افراد سن و سال دار هم تقریباً هیچ ردی از اون بر جا نمی مونه.

۹- بخش میان بینی (vomeronasal organ)

این بخش در حیوانات خوب تکامل پیدا کرده. اونا با کمک این بخش می تونن مواد شیمیایی سبک و فرار رو بو بکشن که با به کار گیری حس بویایی معمولی قابل درک نیستن. هم اینکه حیوانات از این بخش واسه تشخیص بوی فرومون (ماده ای که حیوانات دیگه واسه نشونه گذاری قلمرو یا مالکیت از خود به جای می ذارن) استفاده می کنن. شاید تا حال  متوجه گربه ای شده باشین که با دهن باز در حال بو کشیدن چیزی باشه. این کار گربه مربوط به همین بخش میان بینیه.

آدما هم این بخش رو در درون بینی خود دارن اما کارکرد اون به پیچیدگی حیوانات نیس و فقط به یه فرورفتگی ساده در چاله بینی می مونه. هنوز کارکرد دقیق این چاله در بدن آدم مشخص نشده.