اردیبهشت 8, 1403

تبلیغات سنتی یا بازاریابی محتوا؟ کدام موثر تر است؟

تبلیغات سنتی همون بیلبورد اتوبانا و سطح شهر و آگهی تلویزیونی و رادیوییه. یا پیامکای تبلیغاتی خواسته یا ناخواسته که صبح تا شب از فروشندگان لباس زیر مردونه و زنونه تا آژانسای گردشگری به آفریقا و فروشندگان پایان نامه دکترا و امثالهم واسه ما ارسال میکنن و به تنها چیزی که توجه ندارن، جنس و سن و نیاز دریافت کننده این تبلیغاته! دوران این تبلیغات گذشته س و اونایی که هنوز روی این موضوعات و سبک تبلیغات بازاریابی اصرار دارن، در معدن طلا، استخراج ماسه میکنن!

تبلیغات سنتی اشتباهات فراوون و محدودیتای بسیار در انتخاب روش ارائه محتوا و چگونگی دسترسی مخاطب به اون داره و روز به روز هزینه تبلیغات سنتی افزایش و اندازه کارایی کم میشه. دلیل رو باید در تغییر اکو سیستم تبلیغات و نیازای مخاطبان و دگردیسی در فناوریای جدید تبلیغاتی و رسانه ای دونست. در روزگاری که استارت آپ با تبلیغات اینترنتی غوغایی به پا کردن، کار و کاسبیای سنتی که حتی قادر به حفظ مشتریان گذشته و جذب هوشمندانه مشتریان جدید نیستن، برگ برنده ای ندارن و باید هر چی سریع تر واسه عقب نیفتادن از قافله، به دنبال راه های خلاقانه و نوآورانه تبلیغات و بازاریابی به سمت جذب مشتری جدید باشن.

یکی از راه ها که حتی کار و کاسبیای سنتی هم باید به اون روی بیارن، بازاریابی محتوا هستش.
کار و کاسبیای سنتی باید یه استراتژیست تبلیغات دیجیتالی و کارشناسان تولید محتوا رو در کنار خود داشته باشن. اونا به اندازه یه مشاور مالی قوی، موثر هستن. مردم، به اطلاعات نیاز دارن و محتوا، و تولید محتوا، این اطلاعات رو در اختیار اونا قرار میده. بارها تماشا کردین که سایتی با رتبه ۲ هزار الکسا، دارای صفحاتی با صدها هزار بیینده س. به چه دلیل؟ چون محتوای خلاقانه، نوآورانه، جذاب و براساس نیازسنجی درست و دقیق مخاطب رو در اختیار اونا قرار داده و از سایتایی که رتبه های ۱ رقمی الکسا دارن، در اون کلید واژه ها، موفق تر عمل کرده. جذب صدها هزار مخاطب حتی بدون ۱ ریال یا ۱ سنت تبلیغ سنتی!

پس باید تولید محتوا  و ترفندها و روشای تولید محتوای دیجیتالی جذاب و نوآورانه رو جدی گرفت و این پیام مهمی به فریلنسرهاه که در این میدون هم فعالیت کنن.

تبلیغات یا بازاریابی آنلاین؟

دنیای بازاریابی  آملاین یه دنیای غنی و متنوعه و در اون کسب  و کارا میتونن از ده ها روش و روش هدف دار واسه جذب افراد و افزایش اندازه تبدیل استفاده کنن. البته با اینحال تنوع، بیشترین روشای هدف دار رو میشه در دو نوع اصلی دسته بندی کرد.
بازاریابی ربایشی و برون گرا.

بازاریابی برون گرا روش سنتی تر تبلیغاته که در ان از تبلیغات خارجی واسه جلب توجه کاربران جهت خرید یه محصول استفاده می شه.
مثلا، تبلیغات در یافته های جستجو میتونه یه کاربر رو تشویف کنه تا کتابی رو مستقیما از صفحه یافته های موتورهای جستجو بخره. اما بازاریابی ربایشی به معنی اینه که کاربران رو به صورت طبیعی به سایت هدایت کنین. منظور اینه که روشای طبیعی، به کار گیری روشی مثل SEO و بازاریابی محتواییه.

البته روشای هدف دار زیادی هست که زیر مجموعه هر کدوم از دو مورد گفته شده در بالا قرار می گیرن. اما بازاریابی محتوایی و تبلیغات، ۲ مورد از جدی ترین روش هدف دار هاییه که به وسیله کسب و کارا استفاده میشن. حال سوال اینه که کدوم یکی از دو موثر تره؟

 

تاثیرگذاری تبلیغات دیجیتالی

 

عنوان این گفتار این بود که تاثیرگذاری تبلیغات سنتی بیشتره یا دیجیتالی؟ اول باید مشخص کنیم که منظور ما از تاثیرگذاری چیه. ملاک ما چیه. چیجوری میشه یه کمپین بازاریابی رو اندازه گیری کنیم؟ تاثیرگذاری یه کمپین رو اندازه درامد حاصله از اون تعیین میکنه؟ این کمپین باید به چه اهداف خاصی دست پیدا کنه که به عنوان یه کمپین موثر شناخته شه؟ برگشت سرمایه بحث مهمیه. یعنی هزینه صرف شده واسه اجرای هر روش هدف دار و اندازه سودی که از راه این روش هدف دار به کار و کاسبی میرسه.

امتیازات بازاریابی محتوایی و تبلیغاتی

بیایید در اول به امتیازات باورنکردنی نگاهی داشته باشیم. تبلیغات، روشی ساده تره و می تونین اونو خیلی راحت به سمت هدف پایانی هدایت کنین. اما طیف امتیازات اونم محدود تره . مثلا، اگه شما یه سری محصول رو تبلیغ کنین، در واقع روی کسب بالاترین اندازه تبدیل، تمرکز می کنین و امتیازات دیگری در انتظار شما نیس.
اما در همین یه مورد می تونین امتیازات خود رو به بیشترین حد برسونین.

مطلب دیگر :   بهترین‌ها در مسابقه دو سامسونگ در حاشیه دریاچه چیتگر دویدند

اما بازاریابی محتوایی از طرف دیگه، اندازه مجموعه بزرگی از امتیازات هستش.
با به کار گیری بهترین روش ها و روشای هدف دار در بازاریابی محتوایی می تونین تماشاگر فایده هایی مانند افزایش بازدید از برند، بهبود معروفیت برند، افزایش ترافیک از منابع خارجی مانند موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی و اندازه تبدیل بهتر باشین.

 

هزینه ها

 

اتخاذ هر راه و روش در کنار امتیازات، شک نداشته باشین هزینه های خاص خود رو هم داره.
مدل تعیین هزینه های تبلیغاتی معمولا ساده تره و در اون شما به ازای هر کلیکی مبلغی رو پرداخت میکنه و این مدلی تقریبا قابل پیش بینی و ساده واسه اندازه گیری کمپینا هستش.
پلتفرمای  جور واجور، هزینه های مختلفی هم دارن و اینجا ما نمی تونیم به صورت کلی تخمین هزینه داشته باشیم. اما در بخش محتوا کمی کار پیچیده تره. چون حتما نباید هزینه ای واسه اتخاذ این روش هدف دار بکنین. عوضش، بازاریابی محتوایی به صرف حجم خیلی از زمان واسه پیشرفت و منتشر کردن محتوا نیاز داره.

البته از اونجایی که هر کدوم از این روشای هدف دار در واقعیت با اون چیزی که ما اینجا به صورت تئوری میگیم فرق داره نمیشه به صورت قطعی در مورد هزینه های هر کدوم نظر قطعی داد.

نتیجه های کوتاه مدت و دراز مدت

نتیجه هایی که تبلیغات و بازاریابی محتوایی میتونن در کوتاه مدت و دراز مدت بدست بدن در واقع بزرگ ترین نقطه  فرق بین این دو استراتژیه. بزرگ ترین نقطع قوت بازاریابی محتوایی در واقع بزرگ ترین نقطه ضعف اونم هست.
بازاریابی محتوایی واسه پا گرفتن به زمان نیاز داره.
شاید، در ماه های اولیه اجرای کمپین بازاریابی محتوایی (content marketing) با احتمال خیلی کم می تونین تماشاگر یه جهش باشین. اما بعد از چند ماه، نشونه های بازدهی و برگشت سرمایه رو می شه.

از طرف دیگه، تبلیغات میتونه در مدت کوتاه تری به نتیجه برسه. اما اندازه رشد و تاثیرگذاری اون ممکنه از بازاریابی محتوایی کمتر باشه.

ملاحظات صنعتی

 

 

شما باید دقیقا بدونین که کدوم روش هدف دار میتونه واسه شما اثر داشته باشه. واسه مثل، یه بازاریابی محتوایی واسه بعضی کسب و کارا ممکنه بهتر از  تبلیغات جواب دهد. کسب و کارایی B2B بیشتر تمایل به به کار گیری بازاریابی محتوایی دارن و شکلای جور واجور B2C هم معمولا به سراغ تبلیغات می رن. به دقت باید واسه خود مشخص کنین که کار و کاسبی شما به کدوم روش هدف دار نیاز داره.

سخن پایانی

هر کدوم از دو استراتٰژی تبلیغات سنتی و بازاریابی محتوایی اگه به درستی اجرا شن، جایگاه موثر خود رو دارن و شما باید هر کدوم که واسه موسسه یا سازمان شما موثر تره رو انتخاب کنین. بزرگ ترین نقطه فرق بین این دو، زمان لازم واسه نتیجه دادن و مزیتا هستش.
با به کار گیری بازاریابی محتوایی، مزیتای دراز مدت تر بهتری در انتظار شما هستش و ارزون هم تموم میشه. یه صفحه خوب روی کلید واژه های خود و مفاهیم خوب اگه خوب SEO شه، میلیونا بیننده روونه سایت شما میکنه و INDIRECT USER رو با کار و کاسبی شما آشنا میکنه.

واسه خیلی از شرکتا، یه مدل  ترکیبی از هر دو خوبه. اما باید بار بازاریابی محتوایی قابل توجه باشه. هر چند هزینه کمتر اما تاثیر بهتر در دراز مدت رو نوید میده. در آخر اگه صبر و حوصله کافی دارین، مثل بورس بازه ها، نگاه دراز مدت داشته و واسه سود بیشتر، به دنبال صبر بیشتر با هزینه کمتر از راه بازاریابی محتوایی باشین.